پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مکه

حوزه/ امام علی(ع) در حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه می‌فرماید: «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ / چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس است» و تأکید می‌کند در نبرد و درگیری هواهای نفسانی و خرد انسانی باید میدان را از هواها گرفت و به امامت عقل و امارت او تن داد وگرنه اسارت و ذلت قطعی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی پیش از ظهر امروز در جمع طلاب حوزه استان، در مدرسه علمیه امام خامنه ای بجنورد، با بیان اینکه دین، حقیقتی متعالی و امری قدسی است، اظهار داشت: خطاپذیری و اشتباه‌کاری مربوط به امور بشری است و آسیب و آفت در بحث آسیب‌شناسی دین و دین‌داری، به حقیقت دین باز نمی‌گردد، بلکه به نحوۀ رویکرد مردم به دین و فهم و تلقّی انسان از دین و نوع معرفت دینی و شیوۀ دین‌داری بازمی‌گردد.

وی افزود: در آموزه‌های دینی آنچه بوستان ارزش‌ها و مزرعه باورها را به آتش می‌کشد و دین را از خاصیت و اثرگذاری بازمی‌دارد، به‌ عنوان آفت مطرح شده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به آفت‌های دین، گفت: هوی پرستی، دنیاپرستی، سوءظن و بدگمانی، دروغ، حسد و کینه و عجب و فخر ازجمله آفات دین به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه هواپرستی یکی از آفت‌های دین است، اظهار داشت: مسلمانی که نتواند حوزه جان و روح خود را مدیریت کند و در تقابل عقل و هوی، عقل را مغلوب و هوای نفس را غالب سازد، مسلمان شکست‌خورده و زمین‌خورده‌ای است که گرفتار ذلت و خواری شده است.

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: امام علی(ع) در حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه می‌فرماید: «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ / چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس است» و تأکید می‌کند در نبرد و درگیری هواهای نفسانی و خرد انسانی باید میدان را از هواها گرفت و به امامت عقل و امارت او تن داد وگرنه اسارت و ذلت قطعی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی، اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در کلام دیگری می‌فرماید: «آفة الدین الهوی» و آفت دین و دین‌داری را پیروی از هوای نفس می‌داند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آفت‌های تهدید کننده دین، سوءظن و بدگمانی است، گفت: بدگمانی درخت ستبر دین‌داری را از درون تهی می‌سازد و مانند موریانه در آن رخنه و نفوذ می‌کند و درنتیجه شجره طیبه دیانت را به درختی بی‌ثمر و پژمرده بدل می‌سازد.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار داشت: انسان مسلمانی که دارای اعمال و رفتار نیک است ممکن است دچار غرور و عجب و مانند آن شود، مسلمان هوشمند کسی است که همواره خود را و نفس خود را متهم می‌کند که دارای قصور و تقصیر است، هیچ‌گاه خود را کامل نمی‌بیند، بلکه همواره خود را ناقص و ناتمام می‌بیند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت هر چیزی که به‌نوعی دین را در معرض خطر و نابودی قرار دهد، آفت دین است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha