جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
۶۰% مردم پاراچنار از اختلال «استرس پس از سانحه» رنج می‌برند

حوزه/درحالی که حملات تروریستی شهر شیعه نشین پاراچنار را دائم هدف قرار داده و منجر به کشته شدن شمار زیادی از مردم می‌شود، عده زیادی از مردم این شهر به اختلال‌های روانی و افسردگی دچار شده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از dawn، به گفته یک متخصص ارشد سلامت، 60% مردم پاراچنار، شهر شیعه نشین در پاکستان به دلیل حملات تروریستی متعدد انجام شده علیه اهل تشیع در این منطقه از اختلال «استرس پس از سانحه» رنج می‌برند.

اختلال استرسی پس از ضایعه روانی یا اختلال تنش‌زای پس از رویداد یا استرس پس از نشانگان یا سندرمی است که پس از مشاهده، تجربه مستقیم یا شنیدن یک عامل استرس‌زا و آسیب‌زای شدید روی می‌دهد که می‌تواند به مرگ واقعی یا تهدید به مرگ یا وقوع یک سانحه جدی منجر شود.

پروفسور اسما همایون از تیم مراقبت بهداشتی مدیترانه که یک کارگاه سه روزه در زمینه «مراقبت‌های بهداشت روان‌شناختی» و آموزش‌های « حمایت روانی-اجتماعی» در شهر ترور زده پاراچنار برگزار کرده می‌گوید: افراد محلی پاراچنار به علت عواقب حملات تروریستی که اخیرا به شدت افزایش یافته‌اند، تحت فشار روانی زیادی قرار دارند.

پروفسور همایون در این باره گفت: تقریبا 40% مردم نیز از افسردگی رنج می‌برند که این بیماری قابل درمان است اما به دلیل کمبود تسهیلات در «کرام ایجنسی» امکان درمان افسردگی وجود ندارد.

حضور 30 پزشک محلی و 50 مدرس مدرسه در این کارگاه

تیم مراقبت بهداشتی مدیترانه و بنیاد اعتماد «علاج» این جلسات آموزشی را به همراه یک کمپ پزشکی رایگان برگزار کرده بودند و نزدیک به 30 پزشک محلی و 50 مدرس مدرسه در این کارگاه آموزشی مشارکت داشتند.

این کارگاه‌های آموزشی به منظور حمایت از بیماری‌های روان شناختی و درمان بیماران مبتلا به اختلالات روانی شدید و افزایش آگاهی در مورد مسائل بهداشت روانی سازماندهی شده بودند.

دکتر همایون با بیان اینکه افراد آسیب دیده در این مناطق پاکستان در غیاب پزشکان واجد شرایط، به خوددرمانی اقدام می‌کنند گفت: ما در تحقیقات‌مان در پاراچنار به این نتیجه رسیدیم که هزاران نفر از جمله عده زیادی از زنان و کودکان برای کنار آمدن آسیب‌های روانی وارد شده به حمایت نیاز دارند.

دکتر زاهد حسین نیز که به عنوان افسر ارشد پزشکی در بیمارستان ستاد مرکزی فعالیت می‌کند گفت: از سال 2007 تاکنون خانواده‌های زیادی اعضایشان را در حملات تروریستی و خشونت بار از دست داده‌اند. بیمارستان اصلی نیز بخش روانشناسی نداشته و مردم فقیر قدرت مالی برای درمان ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha