جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گروه تبلیغی نصیران هدایت

حوزه/ فعالیت ما همانند هلال احمر یا کمیته امداد نیست؛ ما به جنبه تبلیغی این مسئله نگاه می کنیم؛ چراکه اگر این ظرف غذا در ایران به درب منزل ما بیاید، تأثیر آنچنانی بر روی ما ندارد؛ اما اگر در خارج از کشور ...

اشاره؛

 12 تن از مبلغان جوان بین المللی با توجه به نیاز جامعه جهانی به دریافت پیام ایران که همان پیام اسلام ناب محمدی است، گروهی را پایه ریزی کرده اند به نام «نصیران هدایت» که می تواند به وسعت ایران عزیز و با مشارکت همه هموطنان باشد.

رسالت اصلی این گروه، ایفای نقش واسط بین نیازهای فرهنگی بین الملل و پتانسیل درون است تا از یک سو نیازها را بشناسند و بشناسانند و از سوی دیگر پاسخ درون را دریافت نموده و در آن مسیر جهت دهی کنند.

حجت الاسلام محمدرضا نقدی، مدیر گروه تبلیغی نصیران هدایت است که از سال 1376 وارد حوزه شده و امروز با تسلط بر دو زبان زنده دنیا، تبلیغ بین المللی را نیز در کارنامه تبلیغی خود دارد.

خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گفتگوی صمیمی  با این مبلغ جوان از اهداف و برنامه های این گروه سؤالاتی  پرسید .متن گفتگو در ذیل تقدیم خوانندگان می شود .

*در ابتدا ضمن تشکر از حضور شما در «خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه»، از خودتان برای ما بگویید.

اینجانب، محمد رضا نقدی از سال 1376 وارد حوزه شده و در سال 1382 سطح را به اتمام رسانده و وارد درس خارج شدم و در ادامه رشته تفسیر را انتخاب و در حال حاضر کارشناس ارشد تفسیر و علوم قرآن هستم.

در کنار برنامه های تفسیر، به زبان نیز علاقه داشته و آن را دنبال کردم؛ در حال حاضر زبان انگلیسی تا تخصصی علوم اسلامی گذرانده و الان نیز در حال کارکردن زبان پرتغالی هستم.

یک سفر تبلیغی خارج از کشور به آفریقای جنوبی داشتم و قصد دارم پس از تکمیل زبان پرتغالی برای تبلیغ بلندمدت سفر دیگری داشته باشم.

*از گروه تبلیغی نصیران هدایت برای ما بفرمایید.گروه تبلیغی نصیران هدایت در دیدار آیت الله علوی گرگانی

گروه تبلیغی نصیران هدایت با شعار «ستاد مردمی مشارکت در تبلیغات بین المللی اسلام» فعالیت های خود را با حضور رسمی 12 مبلغ جوان آغاز کرد.

ما به اقتضای فعالیتی که در تبلیغ بین الملل داشتیم، با سازمان ها و مؤسسات گوناگونی در ارتباط بوده و کمبودهایی را علیرغم تمام تلاش آنان احساس کردیم که کم کم جرقه حرکتی برای بسیج توده عمومی مردم و تأثیرگذاری در زمینه تبلیغ بین المللی زده شد تا بتوانیم در این زمینه اثرگذار باشیم.

در این راستا با لطف خداوند متعال و دعوت از دوستان، این گروه را از سال گذشته، پایه ریزی و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام دادیم که در ادامه با کسب مجوز از معاونت تبلیغ حوزه های علمیه فعالیت های خود را آغاز و تا به امروز ادامه داده ایم.

طرح ما طرحی پیشنهادی بود و طبیعتا شاید با ساختار یک اداره و نهاد منطبق نبود؛ به همین دلیل به دنبال مکمل ها رفته تا بتوانیم از کمبودهای موجود بکاهیم.

دریافت اجازه نامه از دفاتر مراجع عظام تقلید یکی از آن مکمل ها بود که بحمدالله دریافت شده است؛ البته امروز از نظر اداری و حقوقی بستر کار فراهم است؛ اما نیاز به ارتقاء جایگاهی داشته و در این راستا، موافقت های اولیه نیز از برخی دستگاه ها اخذ شده است.

*با چه هدف و رسالتی وارد این مسیر شده اید؟

هدف از راه اندازی این گروه، نیازهایی بود که احساس کردیم در زمینه تبلیغ بین الملل وجود داشته و هر  کدام از عموم افراد و متخصصین باید به نحوی احساس مسئولیت و ایفای نقش کنند؛ به همین دلیل محور فعالیت ها را در سه بخش «مالی»، «علمی» و «مهارتی» تقسیم کردیم تا بتوانیم اثرگذار باشیم.

هدف از راه اندازی محور مالی آن بوده که برخی از خیرین می توانند در این زمینه حضور داشته و کمک هایی را برای نشر مکتب اسلام در خارج از کشور داشته باشند؛ همچنین زبان دانانی نیز در حوزه داریم که می توان از ظرفیت علمی آنان بهره برد و خوراک تبلیغی برای غیرایرانیان آماده کرد.

برای مثال امروز در زمینه علمی، دانشجو و استادی داریم که مسلط به زبان کُره ای است که در این راستا از این شخص کمک گرفته تا پوستری را به زبان کره ای آماده نماییم که اعلام همکاری کرده است.

*خیرین چگونه می توانند در زمینه مالی کمک کار شما باشند؟

در زمینه مالی دو نوع کار می توان انجام داد؛ نوع اول، پیشنهاد همکاری در فعالیت هایی همچون اعزام مبلغ، تهیه هدایای فرهنگی، چاپ کتاب و ... است که این پیشنهادها از سوی ما ارائه شده و علاقمندان می توانند همکاری داشته باشند؛ اما نوع دوم همکاری ها از سوی مردم می تواند انجام گردد؛ به عنوان مثال، افراد در ماه محرم یا ماه مبارک رمضان نذوراتی داشته و آن را در کشور أدا می کنند؛ اما می توانند این کار را با ارزش افزوده انجام داده و تعامل دو سر سود داشته باشند.

ما نه تنها در این زمینه با صاحبان نذر همکاری کرده که در خارج از کشور اداء شود؛ برای خود آنان نیز ارزش افزوده خواهد داشت؛ چراکه سبب تقویت شعاع و نور اسلام در سرزمین های گوناگون و بلاد کفر خواهد شد.

از طرفی، أدای نذر در کشورهای دیگر به نفع شخص ایرانی نیز هست؛ چراکه در برخی از کشورها هزینه تهیه گوسفند و گوشت کمتر از ایران بوده و حتی با یک سوم قیمت نیز می توان نذر اشخاص را انجام داد.

ایرانیان در ایام محرم معمولا نذورات بسیاری پخش کرده و این کار زیاد انجام می شود؛ می توان این نذورات را تعدیل نمود و بخشی از این کار را در راستای تبلیغ و تقویت دین اسلام در خارج از کشور انجام داد.

*در محور علمی چه فعالیت هایی انجام شده است؟

یکی از اهداف این گروه، تقویت رسانه های شیعه بوده است که می توان آن را از نظر مالی یا علمی انجام داد.

با تعاملی که با برخی از مراکز بین الملل داشتیم، تلاش کردیم میان برخی از افراد مسلط به زبان و شبکه های ماهواره ای ارتباطی برقرار کرده تا بتوانند با ضبط برنامه، فعالیت های دینی در این راستا داشته باشند که خوشبختانه این نوع برنامه ها آغاز شده است.

یکی از فعالیت های علمی که آغاز کردیم، برداشتن خلأ و فاصله میان دانش آموختگان زبان دان حوزه و مراکز به کارگیرنده بود که در این راستا طرح مهارت افزایی کارشناس ماهواره را برگزار و زمینه ضبط فیلم و برنامه استودیویی را برای علاقمندان برگزار کردیم تا شخص ارتقاء پیدا نموده و در صورت کیفیت مناسب فیلم های ضبط شده، از آن در شبکه های ماهواره ای نیز استفاده شود.

*در سخنان خود از دریافت مجوز و اجازه شرعی از دفاتر مراجع گفتید؛ توضیحی در این باره بفرمایید.

مجوز پایه گروه تبلیغی نصیران هدایت از معاونت تبلیغ حوزه های علمیه دریافت شده و اجازه نامه ها و مجوزهای تکمیلی نیز از دفاتر مراجع عظام تقلید گرفته ایم.

دریافت اجازه نامه شرعی از دفاتر مراجع نیز برای تکمیل مجوز معاونت تبلیغ حوزه های علمیه بوده است؛ چراکه به هر مقدار مجوزهای بیشتری داشته باشیم، بر تقویت این حرکت کمک خواهد کرد.

امروزه شاید بسیاری از مردم معاونت تبلیغ حوزه را نشناسند؛ ولی آیت الله العظمی مکارم را شناخته و از اجازه نامه شرعی مطلع هستند.

فعالیت ما سراسری است و ممکن است اطرافیان، بنده را بشناسند؛ اما بسیاری از مردم بنده و معاونت تبلیغ را نمی شناسند؛ اما همه دفتر آیات عظام مکارم، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی و ... را شناخته و هنگامی که مجوز انجام فعالیت های خیرخواهانه را از دفاتر این بزرگواران مشاهده می کنند، همکاری بهتری انجام می دهند؛ چراکه بالاخره سوء استفاد ها و شیادی هایی در این راه وجود دارد و مردم احتیاط می کنند؛ پس هر مقدار که بتوانیم ابعاد قضیه را تکمیل کنیم و مردم اطمینان کنند، بهتر بوده و نتایج مناسب تری کسب خواهیم کرد.

این اجازه نامه ها به نام مدیر گروه است؛ چراکه ممکن است اعضای گروه تغییر کرده و طبیعتا مراجع به نام شخص این اجازه نامه را صادر می کنند.

پس از دریافت این اجازه نامه ها، می توانیم هم وجوهات خیریه را دریافت کرده و با اجازه تصرف کنیم؛ هم خمس و زکات را دریافت نماییم که طبیعتا قبض آن را از دفاتر مراجع عظام دریافت نموده و به صاحب خمس خواهیم رساند.

*خدمت کدام یک از مراجع عظام رسیده اید؟

 خدمت همه مراجع نرسیدیم؛ چون دفتر مراجع دارای بخش هایی بوده و آنان متولی این اجازه نامه ها هستند و آن قسمت بر اساس قوانین، این اجازه نامه ها را صادر می کنند؛ اما توفیق آن را داشتیم که خدمت شخص حضرت آیت الله علوی گرکانی رسیده و از محضر ایشان استفاده نماییم و البته در تلاشیم خدمت بقیه مراجع عظام نیز برسیم.

*فعالیت گروه تبلیغی نصیران هدایت از چه سالی آغاز شده است؟

قریب به یک و نیم سال است که فعالیت های گروه کلید خورده و بخش عمده ای از این فعالیت ها به بسترسازی و کانالیزه کردن حرکت، اطلاع رسانی و مراجعه به خیرین اختصاص پیدا کرده است.

یکی از مواردی که نیازمند به آن هستیم، پوشش رسانه ای این حرکت از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است تا بتوان تبلیغات بهتری در این زمینه داشت و بستر بهتری را برای فعالیت در خارج از کشور آماده کرد.

*فعالیت های تبلیغی شما در کدام کشورها انجام می شود؟ خودتان در آن کشورها حضور پیدا می کنید یا رابطانی دارید؟

آنچه که در این گروه برای خود تعریف کرده ایم، پشتیبانی از فعالیت های بین المللی است که نقش رابط میان پشت صحنه، منابع داخلی و مؤسساتی که خط مقدم هستند را ایفا می کند.

ما در این گروه، نقش رابط را داشته و نیازها و پاسخ ها را دریافت کرده و به خط مقدم منتقل می کنیم.

ما با روحانیون و مراکز اسلامی خارج از کشور در ارتباط بوده، نیازها را دریافت کرده و به داخل کشور منتقل نموده و پاسخ آن را مجدد به آن مرکز منتقل خواهیم کرد؛ همانند قربانی ها که با ارتباط گیری با مراکز اسلامی خارج از کشور انجام می پذیرد؛ یا پوستر کره ای که از طریق مراکزی که تبلیغ بین الملل را بر عهده دارند، به جامعه هدف ارسال می کنیم.

با این حجم کاری که در این یک سال و نیم انجام پذیرفته، هنوز نتوانسته ایم با تمام مراکز اسلامی کشورهای گوناگون ارتباط برقرار کنیم؛ اما تاکنون در کشورهای ونزوئلا، هندوستان، برزیل و برخی کشورهای آمریکای لاتین برنامه هایی داشته و در حال ارتباط گیری با دیگر مراکز اسلامی نیز هستیم.

مهم آن است که این حرکت بنا دارد به یک نقطه عطفی در ارتباط میان عموم مردم و نقاط هدف در کشورهای مختلف تبدیل شود که البته در برخی از کشورها این ارتباطات شکل گرفته و در برخی از کشورها مثل روسیه در مسیر رایزنی هستیم.

امروز در اول راه هستیم و شاید تراکنش مالی چشمگیری تاکنون نداشته باشیم؛ اما پاسخ های مثبت امیدوارکننده است.

*استقبال مردم و خیرین از برنامه های شما چگونه بوده است؟گروه تبلیغی نصیران هدایت در دیدار آیت الله علوی گرگانی

استقبال در برخی از جهات مناسب و در برخی جهات دیگر نیازمند فرهنگ سازی است.

ما امروز با شبهاتی در این مسیر مواجه بوده که علمی نیز هستند که باید پاسخ داده شود؛ به عنوان مثال با این سؤال مواجه بوده و هستیم چرا باید در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنیم؛ در حالی که در خود ایران نیاز به این مباحث وجود دارد که در پاسخ می گوییم: اسلام با نفوذ خود در کشورهای گوناگون، استعدادهای بسیاری را شکوفا کرده که نمونه آن آندلس، افغانستان و ... می باشد.

توزیع نذورات در کشورهای مختلف، زمینه تبلیغ اسلام را مهیا کرده و دل ها را متوجه ما خواهد کرد؛ ما با طرحی به نام سفره هدایت، در حال پیگیری این اهداف در این کشورها هستیم.

شاید این سوال مطرح می شود که کشور ما فقیر دارد و چرا باید این توزیع ها در دیگر کشورها انجام گردد که باید اینگونه توضیح دهیم که ما وارد این مسئله نمی شویم که کشور ما فقیر بیشتری دارد یا جای دیگر؟؛ چراکه فعالیت ما، همانند هلال احمر یا کمیته امداد نیست؛ ما به جنبه تبلیغی این مسئله نگاه می کنیم؛ چراکه اگر این ظرف غذا در ایران به درب منزل ما بیاید، تأثیر آنچنانی بر روی ما ندارد؛ اما اگر در خارج از کشور به شیعه داده شود، تقویت آن شیعه است؛ اگر به مسلمان اهل سنت داده شود، تمایل به شیعه پیدا می کند و اگر به غیرمسلمان داده شود، به آن روحانی و اسلام تمایل و علاقه پیدا خواهد کرد.

نگاه ما، نگاه فقر و غنا نیست؛ نگاه فرهنگی است؛ به همین دلیل، اصلا به دنبال این مسئله نیستیم که مردم کدام کشور فقیر، و کدام کشور فقیرتر هستند؛ ما بر روی تأثیرات تبلیغی در خارج از کشور حساب کرده ایم.

*در مباحث فرهنگی و تولید محتوا در چه مرحله ای قرار دارید؟

در بحث علمی، تقویت شبکه های ماهواره ای را داشتیم که چند نفر از زبان دانان حوزوی، معرفی و پذیرش شده و تاکنون بیش از یکصد ساعت ضبط ماهواره ای داشته اند.

ما امروز در ابتدای راه قرار داشته و به دلیل حجم بالای کارهای اداری، در این زمینه تازه وارد بوده و به آینده امیدواریم.

*از همکاری خود با مؤسسات بین المللی دیگر بگویید .

ما در سایت خود مؤسسات فعال را به صورت مستقیم معرفی کرده و نقش رابط را ایفا کرده ایم؛ چراکه فرقی نمی کند که پول به حساب ما بیاید و ما به آنان بدهیم تا خرج فعالیت های تبلیغی کنند؛ یا اینکه مستقیم به حساب آنان واریز شود.

هدف ما دریافت وجوه و نذورات از خیرین و خرج آن در سایر کشورها برای تبلیغ اسلام ناب است؛ حال چه این پول به دست ما برسد؛ یا مؤسسات دیگر.

*چند نفر در گروه تبلیغی نصیران هدایت فعالیت می کنند؟

در گروه ما 12 نفر حضور دارند؛ اما در عین حال برخی نیز به عنوان رسمی در گروه نبوده؛ اما فعال هستند و به صورت اقماری با ما فعالیت دارند

*از جدیدترین برنامه های گروه برای ما بگویید.

بزرگداشت و ترویج غدیر در کشورهای خارجی از برنامه های ما برای ایام عید غدیر است. همانگونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر فرمودند: «فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ … اِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ/ حاضر به غایب این پیام را برساند، تا روز قیامت» وظیفه خود می دانیم در نشر و آگاهی رسانی نسبت به غدیر به عنوان بزرگترین عید مسلمانان، تمام سعی و تلاش خود را به کار بندیم.

از خیرین نیز دعوت می کنیم جهت مشارکت در این امر، مبالغ خود را از طریق درگاه اینترنتی سایت نصیران هدایت  واریز فرمایند.

*در پایان اگر درخواست یا سخنی باقی مانده، بیان کنید.

نکته ای که علاقمندم مطرح کنم، آن است که امروز کمک به مردم مظلوم یمن، فلسطین و ... هم ضرورت است؛ هم اولویت است .آیا اگر بر روی تبلیغ بین الملل اسلام تمرکز کنیم، اتفاقات ناگوار برای جهان اسلام می افتاد؟

نکته ای که می توان به صورت اساسی این مشکلات را در بلند مدت حل کند، سرمایه گذاری بین المللی بر روی اسلام ناب است که تشیع اصیل پرچم دار آن می باشد.

امیدواریم مراکز رسمی پای کار آمده تا مردم حرکت جهش گونه ای انجام دهند تا به این اهداف دست پیدا کنیم.

امروز داعش در ایجاد و به کارگیری اعضای خود موفق عمل کرده؛ اما به لطف فرماندهی رهبر معظم انقلاب و مدافعان حرم در نتیجه گیری خوب عمل نکرده است.

امروز داعش از کشورها و قاره های گوناگون جوشیده و نیروهای آنان حضور پیدا می کنند و عربستان در ایجاد و به کارگیری این گروه تروریستی فعال بوده است؛ چراکه در تبلیغ بین الملل خود سرمایه گذاری کرده است. امروز عربستان اسلام انحرافی را ترویج کرده و ضربه آن به ما خواهد رسید.

در پایان از مسئولان حوزه تشکر می کنم که هرکدام به نوعی تا آنجایی که ساختارهای اداری به آنان اجازه داده، با ما همکاری و از برنامه های ما استقبال داشته اند.

از روحانیون منبری و ائمه جمعه نیز درخواست و تقاضا داریم به فراگیر شدن این حرکت کمک کرده و اطلاع رسانی نمایند تا بتوانیم در این مسیر موفق بوده و پیام اسلام را به جهانیان عرضه نماییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha