جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 421520
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
بانکداری اسلامی در هند

حوزه/ درحالی که دولت هند در سال ۲۰۱۴ خبر از ایجاد «سیستم بانکی بدون بهره» یا «بانکداری اسلامی» در این کشور را داده بود، اما به نظر می‌رسد هنوز هیچ اقدامی برای معرفی چنین سیستمی انجام نگرفته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از ibsintelligence، به نظر می‌رسد بانک‌های کشور هندوستان راهی طولانی تا اقتصاد اسلامی در پیش داشته باشند و با وجود اینکه دولت هند در دسامبر 2014 میلادی برنامه‌های مربوط به بانکداری اسلامی یا همان «سیستم بانکی بدون بهره» در این کشور را معرفی کرده است، هنوز هیچ اقدامی در خصوص معرفی صندوق‌های مالی سازگار با شریعت اسلامی در هندوستان انجام نگرفته است.

بانک مرکزی هند در پاسخ به درخواست‌های خبرنگاران در این زمینه، اظهار داشت: در زمینه ایجاد یک سیستم مالی سازگار با اسلام به دولت مشاوره ارائه داده و مدعی شد که در همان ماه‌های نخست اعلام، این برنامه توسط دولت اجرایی شده است، اما به نظر می‌رسد بانک ایالتی هند نیز برنامه‌های مشابهی داشته است.

هادی عبدالرقیب دبیر کل مرکز سرمایه گذاری اسلامی هند در این باره به خبرنگاران گفت: این سوءتفاهم و بدبینی است که عده‌ای تصور می‌کنند صندوق سرمایه‌گذاری سازگار با شریعت اسلامی تنها برای گروه مشخصی از مردم سودمند است. بانکدرای اسلامی به سود اقتصاد جمعی است و علاوه بر این سرمایه گذاری و مشارکت گروه‌هایی چون مسلمانان را که به دلایل مذهبی از سرمایه گذاری در بانک‌های عادی اجتناب می‌ورزند، تضمین می‌کند.

بانک مرکزی هند پیش از این پیشنهاد ایجاد یک «پنجره اسلامی» در بانک‌های فعلی هند را داده بود، تا به این طریق بانک‌های این کشور به تدریج با خدمات شریعت اسلامی سازگاری پیدا کنند. در مطلب منتشر شده توسط این بانک در نوامبر 2016 آمده : ما توصیه می‌کنیم با توجه به پیچیدگی‌های خاص سیستم بانکداری بدون بهره و اقتصاد اسلامی و چالش‌های مختلف قانونی و نظارتی، بانکداری اسلامی در هندوستان به شیوه ای تدریجی معرفی شود.

بانک مرکزی هند همچنین یک شعبه به منظور بررسی مسائل قانونی، فنی و نظارتی بانکداری اسلامی در هندوستان تاسیس کرده است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha