شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت السالام نظری

حوزه/ معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین گفت: بر اساس آموزه‌ های دینی، درب مسجد همیشه باید به روی مردم باز باشد و روحانی نیز نباید صرفاً کارش اقامه نماز باشد، بلکه باید در شناسایی و حل مشکلات اهالی محل بخصوص در زمینه آسیب ‌های اجتماعی و فرهنگی که این روزها سیر صعودی در جامعه به خود گرفته، فعال باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عباس نظری در جمع ائمه جماعات که در مسجد حجتی شهرستان تاکستان برگزارشد، به نقش مهم مساجد در نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در مكتب تربیتی اسلام، «انزوا طلبی» و «جمع گریزی» بیماری روحی شناخته می شود، در حالی كه اجتماعی بودن و جمع گرایی ـ در حد معقول آن ـ نشانه سلامت روح و روان انسان و تعادل فكری او به حساب می آید و مسجد با فراخوانی پیوسته مسلمانان به جمع، روح جمع گرایی، انعطاف و نظم پذیری را در آنان تقویت می كند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین افزود: مسجد معمولاً جایگاه طرح مشكلات و مباحث اجتماعی است و به طور طبیعی، با حضور در چنین مكانی روح تعهد و دردمندی در فرد ایجاد می شود.

وی ادامه داد:  در بسیاری از مساجد مشاهده شده كه فضای مطلوب و امكانات مادی زیادی موجود است، ولی آثار تربیتی آنها چندان مطلوب نبوده است و در حالت مقابل، مساجدی با فضا و امكاناتی محدود، توانسته اند به ثمرات عظیم تربیتی برسند، لذا در این بین نقش اصلی  را امام جماعت به عنوان مركز ثقل ایفا می كند.

حجت الاسلام نظری با بیان این که توجه مسؤولان به نقش محوری مسجد در رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه، به خودی خود ارزشمند است و حرکتی رو به جلو به شمار می ‌رود، اظهارکرد: نباید این طور فکر کرد که حالا مسجد مکانی است برای اقامه نمازهای جماعت، بلکه همان طور که ما در تاریخ اسلام و بخصوص زمان حیات نورانی پیامبر اکرم (ص)  و امام علی (ع)  مشاهده می‌ کنیم، مساجد جایگاه بسیار ویژه ای در تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی نظامی جوامع اسلامی داشته ‌اند.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین ادامه داد: بر اساس آموزه‌ های دینی، درب مسجد همیشه باید به روی مردم باز باشد و روحانی نیز نباید صرفاً کارش اقامه نماز باشد، بلکه باید در شناسایی و حل مشکلات اهالی محل بخصوص در زمینه آسیب ‌های اجتماعی و فرهنگی که این روزها سیر صعودی در جامعه به خود گرفته، فعال باشد.

وی در پایان گفت: روحانیت با بیان و قلم خود می ‌تواند تأثیر مستقیمی در این باره داشته باشد، بخصوص آنچه لازم است این که اهل منبر و وعظ و خطابه، دامنه باید و نبایدهای دینی را توسعه داده و توجه بیشتری به مباحث نوین جامعه از جمله آسیب ‌های اجتماعی از خود نشان دهند تا با درک بهتر مسایل به کمک مردم بشتابند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha