جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جامعه الزهرا سلام الله علیها

حوزه/ مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت اظهار داشت: تا کنون ۷۵ دوره آموزشی فرهنگی کوتاه‌مدت در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) برگزار شده است که مهمانانی از ۳۰ کشور جهان در این دوره‌ها شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از روابط عمومی جامعه الزهرا(س)، سرکار خانم «نیره‌سادات اسماعیلی‌طبا»، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به ارائه گزارشی از این دفتر پرداخت و گفت: دفتر برنامه ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت بیش از ۱۵ سال است که به صورت غیرمتمرکز خدمت رسانی به مهمانان غیرایرانی را عهده دار بوده است.

*برگزاری ۷۵ دوره آموزشی کوتاه‌مدت ویژه مهمانان غیرایرانی

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت اظهار داشت: مهمانان غیرایرانی از سال ۱۳۸۰ در معاونت بین‌الملل و پس از آن توسط اداره کل روابط عمومی و بین الملل پذیرش می‌شدند؛ اما هم اکنون دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت عهده‌دار این مسئولیت است.

اسماعیلی طبا یادآور شد: تاکنون ۷۵ دوره آموزشی فرهنگی کوتاه‌مدت در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) برگزار شده است که مهمانانی از ۳۰ کشور جهان در این دوره‌ها شرکت کردند.

وی به نمودار آماری این دوره‌ها که به تفکیک ملیت‌ها و سال‌ها ایجاد شده است، اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ نفر از ۱۵ ملیت جهان در این دوره‌ها شرکت کردند.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: در حال حاضر، ساختار دفتر در حال بازنگری است تا این دفتر به صورت مرکزی مستقل فعالیت کند.

اسماعیلی طبا در ادامه به اهداف و سیاست‌های برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) اشاره کرد و اظهار داشت: این دوره‌ها برای افرادی که امکان حضور و شرکت در دوره‌های بلند مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) را ندارد، در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مخاطبان ما در دوره‌های کوتاه‌مدت به سه دسته تقسیم می‌شوند که از جمله آنان، طلاب و فارغ التحصیلان حوزه‌های خارج از کشور بوده و قصد ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر دانشگاهی و حوزوی دارند؛ همچنین دسته دوم، دانش‌پژوهان در حال تحصیل و یا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و دوره عمومی مراکز علمی را شامل می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، فارغ التحصیلان حوزوی را از دیگر مخاطبان این دوره عنوان و اضافه کرد: هدف از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، آشنایی مخاطبان با مجموعه جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) و بسترسازی برای ایجاد زمینه تحصیلی برای مخاطبان است.

*استفاده از ظرفیت طلاب غیرایرانی در برگزاری دوره‌های کوتاه مدت

اسماعیلی طبا یادآور شد: در این دوره‌ها از ظرفیت فارغ التحصیلان و طلاب غیرایرانی به عنوان مدرس، مجری، رابط گروه و نماینده جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) استفاده می‌شود تا زمینه همکاری برای آنان فراهم شود و به نوعی بتوانند فعالیت تبلیغی تحصیلی و اجرایی خود را ارزیابی کنند، همچنین این فعالیت یک دوره کارورزی برای طلاب غیرایرانی محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: همکاری و مشارکت طلاب بین الملل در برگزاری و اجرای این دوره‌ها سبب می‌شود که ما از ظرفیت این مجموعه استفاده کنیم و کمتر به مجموعه‌های بیرونی وابسته باشیم.

*تاکنون، دوره‌های کوتاه‌مدت از نگاه مخاطبان، در سطح مطلوب و عالی ارزیابی شده است

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: افرادی که در دوره‌های کوتاه‌مدت شرکت می‌کنند، با ایران و مراکز حوزوی آشنا می‌شوند و پس از بازگشت به میهن از حضور خود در ایران و این دوره‌ها بیان خاطره می‌کنند که عملا تأثیرگذاری گسترده در کشورهای مختلف و سطح جهان خواهد داشت.

وی، ارزیابی‌های پایان دوره‌های کوتاه‌مدت از دید مهمانان را مثبت عنوان کرد و افزود: این دوره‌ها از نگاه مخاطبان هم از حیث موارد علمی و آموزشی و هم از حیث فرهنگی، اسکان و شرایط رفاهی در سطح مطلوب و عالی ارزیابی شده است.

اسماعیلی طبا بیان داشت: جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) این ظرفیت را داشته است که از حضور اساتید برجسته بین‌الملل و امکانات و شرایط تحصیلی، آموزشی و رفاهی در این دوره‌ها استفاده کند و این دوره‌ها نیز تاکنون با استقبال زیاد روبرو بوده است.

*برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت به پنج زبان دنیا

وی با بیان اینکه دوره‌های کوتاه‌مدت برای مخاطبین غیرایرانی و به زبان آنان برگزار می‌شود، تصریح کرد: تاکنون کلاس‌های دوره‌های کوتاه‌مدت به زبان‌های فارسی، انگلیسی، عربی، اردو و ترکی برگزار شده است؛ همچنین ارزیابی‌های پایان دوره به زبان مخاطبان تنظیم و ارائه می‌شود.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: در صورتیکه ایرانیان متقاضی شرکت در این دوره‌ها باشند، امکان برگزاری دوره برای آنان وجود دارد.

*بهره‌مندی از کارشناسان بین‌الملل در برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت

اسماعیلی طبا، محدوده سنی شرکت کنندگان در دوره‌های کوتاه‌مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) را ۱۶ تا ۶۰ سال عنوان کرد و اظهار داشت: عمدتا شرکت‌کنندگان دوره‌های کوتاه‌مدت برای اولین بار وارد جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) و مرکز حوزوی می‌شوند و از آنجا که مرحله آشنایی آنها با مراکز حوزوی حساس و مهم است، به همین دلیل، در مراحل برنامه ریزی و برگزاری از حضور کارشناسانی که در حوزه بین الملل فعالیت می‌کنند، استفاده می‌کنیم.

وی گفت: در دوره‌های کوتاه‌مدت، مباحث آموزشی در چهار گروه مباحث «فقهی»، «اعتقادی»، «تفسیر و علوم قرآن»، «اخلاق و تربیت اسلامی» به صورت پایه کار می‌شود و موضوعاتی چون «مطالعات زنان» و مباحث اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و خانوادگی زنان در قالب کارگاهی گنجانده می‌شود تا تأثیرگذاری بیشتر ی برای آنان داشته باشیم.

*ارائه خدمات فرهنگی در دوره‌های کوتاه مدت

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) بیان داشت: دوره‌های کوتاه‌مدت جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به مدت یک هفته تا یک ماه به صورت فشرده و کارگاهی برگزار می‌شود؛ همچنین در این دوره‌ها خدمات علمی، آموزشی و فرهنگی-معنوی ارائه می‌ گردد.

اسماعیلی طبا یادآور شد: با توجه به بُعد معنوی شهر مقدس قم، در حین برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، بحث زیارت حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها)، زیارت مسجد مقدس جمکران، بازدید از اماکن تاریخی و مذهبی مانند بیت‌النور، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، موزه فقه و زندگی، دیدار با علما و خانواده معظم شهدا در دستور کار برنامه‌های فرهنگی قرار می‌گیرد تا بالاترین تأثیرگذاری را در این دوره‌ها داشته باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در راه اعتلای اسلام ناب محمدی(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در اقصی نقاط جهان در سایه برکات امام عصر(عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) و منویات مقام عظمای ولایت(مدظله‌العالی) گام‌های مؤثری برداریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha