جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ فضل الله نوری

حوزه/ شیخ فضل الله نوری، نمونه بارز آتش به اختیار مقاومت فرهنگی و دفاع عملی از مدیریت دینی بود و با خون خود ثابت کرد که باید مشروطه از شرع مقدس اسلام نشأت بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین،  حجت الاسلام  محمد محبی در جمع طلاب سفیران هدایت که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه مولاوردیخان برگزارشد، ضمن گرامیداشت یاد وخاطره علمای برجسته حوزه، به شهادت شیخ فضل الله نوری در روز 11 مرداد سال ۱۲۸۸ اشاره کرد و گفت: شیخ فضل الله نوری، نمونه بارز آتش به اختیار مقاومت فرهنگی و دفاع عملی از مدیریت دینی بود و با خون خود ثابت کرد که باید مشروطه از شرع مقدس اسلام نشأت بگیرد.

وی افزود: در شناخت شخصیت شهید شیخ فضل الله نوری که نماینده روحانیت متعهد و مبارز و دلسوخته و زجر کشیده در راه اعتلای دین و استقلال سرزمین بود، باید تعابیر حضرت امام خمینی (ره)  در وصف او دقت و تامل نماییم. امام(ره) شیخ فضل الله را مبتکر و نظریه پرداز «مشروطه مشروعه» می دانند و او را عامل اصلی و تلاشگر نخستین فرد برای تصویب متمم قانون اساسی معرفی می کنند و عنوان «مجتهد» را برای نمایاندن اندیشه های فقهی و اجتهادی او برمی گزینند.

عضو شورای حوزه علمیه قزوین ادامه داد: نهضت مشروطیت ایران، گرچه با شعار مبارزه با ظلم و استبداد آغاز شد، اما به ‌تدریج از مسیر ابتدایی خویش فاصله گرفته،با الگو قرار دادن قوانین حکومت‌های غربی، درصدد استقرار حکومتی غیردینی برآمد. اشیخ فضل الله از جمله رهبران بزرگ نهضت مشروطیت بود که در مقابل دشمنان اسلام و آنهایی که مشروطه خالی از مشروعیت را می خواستند، ایستادگی کرد.

وی ادامه داد: شیخ فضل‌الله در آغاز جنبش مشروطیت، یکی از طرفداران این نهضت بود و تلاش نمود تا روحانیون نجف را به حمایت از نهضت مشروطه تشویق نماید .

حجت الاسلام والمسلمین محبی بیان داشت: شیخ فضل الله نوری نقطه عطفی در روحانیت است که براحتی نمی توان از او عبور کرد. این عالم مبارز، در اندیشه سیاسی شیعه هم نقشی جدی داشت.

 وی به نقش مهم حوزه های علمیه در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز حوزه های علمیه پایگاه تولیدات فرهنگی تمیر و طلاب، سربازان مقاومت فرهنگی در مقابل تهاجم  و نفوذ فرهنگی در طول تاریخ بوده و هستند.

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین بیان داشت: مهندسی فرهنگی برای مقاومت فرهنگی توسط حوزه های علمیه در مواجهه با سلطه فرهنگی پیچیده و مجهز استکبار در کنار فعالیت های علمی امری ضروری است.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: با توجه به شرایط نابسامان حاکم بر جهان امروز، تقویت پایگاه مقاومت فرهنگی، یعنی حوزه های علمیه بر هر دغدغه مندی از واجبات می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha