جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علیرضا واسعی - علوم انسانی

حوزه/ رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی مشهد با بیان اینکه تمدن‌سازی به لحاظ سیاسی، امروز اهمیت دوچندانی پیدا کرده و موجب شده است که علوم انسانی در رأس نگاه تمدنی قرار گیرد، گفت: تمدن امری بشری است که با بخشنامه‌ و همایش محقق نمی‌شود، بلکه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، سید علیرضا واسعی، امروز در آیین رونمایی از آثار پژوهشی پژوهشکده اسلام تمدنی مشهد که در سالن همايش های دفتر تبليغات اسلامی خراسان برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه پژوهشکده اسلام تمدنی با دغدغه های بسیار وارد عرصه پژوهش شد و با چهارگروه «قرآن و مطالعات اجتماعی»، «فقه کاربردی»، «حکمت و کلام نوین» و «هنر و تمدن‌سازی» توانست کارهای بی‌نظیری در زمینه دانشی مشهد انجام دهد.

وی با بیان اینکه تمدن‌سازی به لحاظ سیاسی، امروز اهمیت دوچندانی پیدا کرده و موجب شده است که علوم انسانی در رأس نگاه تمدنی قرار گیرد، افزود: تمدن امری بشری است که با بخشنامه‌ و همایش محقق نمی‌شود، بلکه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی خاطرنشان کرد: ایجاد یا احیای تمدن اسلامی به شرایط و بسترسازی‌های فراوانی گره خورده است که اگر فراهم شود می‌توانیم به سمت احیای تمدن نوین پیش برویم.

واسعی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه «علم» است؛ علم با پژوهش پیوند وسیعی دارد، از این رو علوم انسانی در تمدن‌سازی بیش از سایر علوم مورد نیاز است.

وی افزود: فراهم‌سازی بستر تعامل و گفتگو بین دانشمندان و علما در عرصه پژوهش به شرایط متفاوتی بستگی دارد که یکی از نکات مهم آن وجود فضای امن و امکانات در خور پژوهشگران است.

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: پژوهشکده اسلام تمدنی این بستر را فراهم کرده است، چرا که بدون چنین فضایی و صرفا با گردهم آمدن چند نفر جوشش فکری، ارائه نظر و پژوهش محقق نمی‌شود.

واسعی با اشاره به این تعبیر رهبر معظم انقلاب که پژوهشکده اسلام تمدن نماد روشنفکری حوزه است، اظهار داشت: ایفای نقش نماد روشنفکری در جامعه امروز کار سختی است که دفتر تبلیغات اسلامی با صرف هزینه‌های مادی، سیاسی و اجتماعی توانست این بستر را فراهم کند.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی خاطرنشان کرد: امروز ما می‌توانیم نهایت تلاش و توان خود را با رویکرد‌های موجود در جهان به کار گیریم تا مطالعات و تحقیقات، ضمن تبیین اسلام، تمدن‌ساز باشد.

انتهای پیام/313/28

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha