شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: جامعه المصطفی نهادی متعلق به تمام مسلمانان بوده، خود را در کنار مردم افریقا می داند و ضمن تأکید بر وحدت کشورها، همواره بر همکاری و تعامل مذاهب برای مقابله با ظلم و دوری از افراط تصریح دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله اعرافی در دیدار با عبدالوهاب ویدراغو از شیوخ تیجانیه بورکینافاسو، ضمن خیر مقدم به میهمانان، اظهار داشت: امیدوارم این سفرها خیرات و برکات فراوانی را برای جهان اسلام به دنبال داشته باشد.
وی ضمن تأکید بر جایگاه آفریقا در فعالیت های جامعه المصطفی تصریح کرد: علی رغم وجود فاصله های زیاد جغرافیایی میان ایران و قاره آفریقا، علاقه زیادی میان ایرانیان و ملت های این سرزمین وجود دارد.
رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: قاره آفریقا در آینده جهان، نقشی به مراتب بیشتر از امروز خواهد داشت و اسلام در این قاره روز به روز قوی تر و مستحکم تر خواهد بود.
مدیر حوزه های علمیه به تأثیر مردمان این قاره در گسترش اسلام ناب در سراسر جهان اشاره کرد و ابراز داشت: قاره آفریقا در راهبردهای فرهنگی ایران و جامعه المصطفی از جایگاهی بسیار مهمی برخوردار است.
وی با بیان این که جامعه المصطفی در بسیاری از کشورهای افریقایی، مراکز و موسسات علمی- پزوهشی مختلفی را راه اندازی نموده است، خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی در فعالیت های خود، نگاهی فرامذهبی داشته؛ به صورت همزمان از تمام مذاهب اسلامی پذیرش نموده و مبانی دینی را بر اساس مبانی فقهی مخاطبان مذاهب مختلف اسلامی ارائه می کند.
آیت الله اعرافی در ادامه به نمونه ای مراکز تقریبی جامعه المصطفی در گستره جهانی اشاره کرد و اذعان داشت: دانشگاه اسلامی غنا، تنها نمونه ای از مراکز علمی آموزشی جامعه المصطفی است که شیعیان، برادران اهل سنت و حتی غیر مسلمانان در کنار هم در حال تحصیل هستند.
رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: نمایندگی جامعه المصطفی در گرگان، مجموعه ای است که در آن دانش پژوهانی از کشورهای مختلف اسلامی حضور به هم رسانده، در کنار یکدیگر مبانی اسلامی را بر اساس فقه مذاهب خویش فرا می گیرند.
*المصطفی مخالف تحمیل مذهبی شیعی و سنی است
وی با تأکید بر این که معارف اهل بیت(علیهم السلام) پاسخگوی تمام نیازهای جهانی است، اظهار داشت: جامعه المصطفی تحمیل مذهبی و شیعه سازی و سنی سازی را قبول نداشته و تأکید دارد که تمام امت اسلام باید اهل بیت(علیهم السلام) را به عنوان خاندان نبی معظم اسلام(صلی الله علیه و آله) بشناسند.
آیت الله اعرافی توجه به مسائل عرفانی، معنوی و اخلاقی در حوزه های مختلف نظری و عملی را از مهمترین ظرفیت های مراکز شهر مقدس قم عنوان کرد و اظهار داشت: در معارف اهل بیت(علیهم السلام) مسائل عرفانی و معنوی در اوج قرار دارد و همانند آن را در جای دیگری نمی توان یافت؛ مجموعه دعاها و مناجات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) مهمترین ذخایر عرفان و معنویت برای همه بشریت است.
*مناجات اهل بیت(ع)؛ زیباترین جلوه راز و نیاز الهی
رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که معارف مهم عرفانی نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را در هیچ جای عالم نمی توان یافت، خاطرنشان کرد: دعای کمیل، مناجات خمسه عشر و دعای ابوحمزه ثمالی، زیباترین جلوه های راز و نیاز با خداوند و تعالی به سمت پروردگار است.
آیت الله اعرافی با بیان این که عبادت در نگاه اهل بیت(علیهم السلام)، با تمسک به عشق الهی مهم شمرده می شود، تصریح کرد: رویکرد عرفانی اهل بیت عطمت و طهارت(علیهم السلام) از مهمترین تأکیدات جامعه المصطفی العالمیه به شمار می رود.
وی ذخائر و میراث اهل بیت(علیهم السلام) را متعلق به تمام بشریت دانست و یادآور شد: جامعه المصطفی خود را متولی عرضه اندیشه های متعالی اسلامی به تمام جهانیان می داند.
مدیر حوزه های علمیه ضمن تأکید بر این که فکر بشر باید بر تمام فلسفه های عقلی استوار باشد، اظهار داشت: هیچ جای جهان نمی توان به اندازه شهر مقدس قم، عمق فلسفی و معارف عقلی اندیشه های اسلامی را مشاهده نمود.
*گرسنگی و سوء تغذیه یک هفتم جمعیت جهان، مایه ننگ بشریت است
آیت الله اعرافی عدالت اجتماعی و اقتصادی در عالم را از مهمترین وظایف بشریت عنوان کرد و اظهار داشت: مایه ننگ بشریت است که یک هفتم جامعه جهانی در عصر کنونی در گرسنگی و سوء تغذیه قرار داشته باشند.
رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: جولان انواع تبعیض ها، ظلم ها و ستم ها در دنیای کنونی، باید با اتحاد و همفکری تمام جهانیان خاتمه یافته، به سمت ترسیم جامعه ای متعالی قدم برداریم.
وی افزود: دین مبین اسلام در عین عرفانی، اخلاقی و معنوی بودن، دینی اجتماعی و سیاسی است؛ باید نسبت به مقوله های اجتماعی و سیاسی آموزه های دینی احساس مسئولیت روز افزون تری داشته باشیم.

رئیس جامعه المصطفی به تحریم های ایران در سال های اخیر اشاره نمود و اظهار داشت: ایرانی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در تحریم قرار دارد، به پیشرفت های قابل توجهی در عرصه های مختلف تکنولوژیکی دست یافته است.
*جامعه المصطفی متعلق به تمام مسلمانان است
آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به این که از قاره آفریقا علما و فضلای ارزشمندی از پیروان مختلف اسلامی تربیت شده است، اظهار داشت: جامعه المصطفی نهادی متعلق به تمام مسلمانان بوده؛ خود را در کنار مردم افریقا دانسته و ضمن تأکید بر وحدت کشورها، همواره بر همکاری و تعامل مذاهب برای مقابله با ظلم و دوری از افراط تصریح دارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha