شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دانش آموزان مسلمانان ختن چین

حوزه/ یک دستورالعمل جدید ۵ ماده ای صادر شده توسط وزارت آموزش و پرورش استان هوتان در چین، تدریس و به کار بردن زبان قومی ایغور در مدارس را به طور کامل ممنوع اعلام کرده و از این پس تنها زبان ماندرین در این مدارس به کار برده می‌شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از ایندیپندنت، عده زیادی از  دانش آموزان مسلمان چینی از این پس حق به کار بردن و آموزش زبان مادری‌شان را در مدارس این کشور ندارند. وزارت آموزش و پرورش در استان ختن (هوتن) یک دستورالعمل 5 نکته‌ای صادر نموده که بر اساس آن تدریس زبان ایغور در مدارس چین را حذف کرده است.

این دستور صادر شده می‌گوید که مدارس چین همچنین باید استفاده از زبان ایغور را در فعالیت‌های جمعی، کارهای گروهی و سیستم مدیریتی آموزشی ممنوع کنند و قاطعانه روش ناقص آموزش زبان ایغور به معلمان چینی زبان در این کشور را متوقف کنند.

به این ترتیب براساس این دستور، هنگامی که دانش آموزان چینی در فصل پاییز به مدارس بازگردند، به جای زبان ایغور باید زبان ماندرین (زبان چینی هان) را به طور «کامل و قاطع»  در سه سال پیش دبستانی بیاموزند و یادگیری این زبان را در کلاس‌های درس ابتدایی و متوسطه ارتقاء دهند.

در ادامه دستورصادره هشدار داده شده، هر مدرسه‌ای که از اجرای این سیستم جدید اجتناب ورزد، به شدت مورد مجازات قرار خواهد گرفت.

سیستم یک زبانه در حالی در مدارس استان ختن اجباری می‌شود که دولت ملی پکن اعلام کرده که یک سیستم دوزبانه در مدارس منطقه برای تسهیل استفاده از دو زبان ماندرین و ایغور را معرفی کرده است.

ایشات حسن، رییس انجمن آمریکایی اویغور در ایالات متحده در این باره گفت: این دولت منطقه‌ای با صدور این دستورالعمل، قوانین ملی چین در راستای احترام به اقلیت‌های قومی را زیر پا گذاشته است. طبق مقررات 10 و 37 قانون اساسی چین، اقلیت‌های قومی حق دارند که زبان و سنت خود را حفظ کنند و دانش آموزان بایستی اجازه داشته باشند به زبان خودشان کتاب‌های درسی را بیآموزند و از زبان‌شان به عنوان رسانه آموزشی بهره‌مند شوند.

وی افزود: با این سیاست جدید در سطح پیش دبستانی، دولت چین قصد دارد زبان ایغور را در نطفه خفه کند و این اقدام به نوعی نسل کشی فرهنگی محسوب می‌شود. جامعه بین المللی نباید به چین اجازه دهد زبان و فرهنگ زیبای ما را که چندین هزار سال قدمت دارد  نابود کند.

جمعیت مسلمانان اویغور در استان غربی سین کیانگ، از لحاظ قومی متمایز از قوم هان در چین است. اگرچه دولت چین 56 اقلیت قومی مختلف از جمله اویغورها را به رسمیت می‌شناسد اما همواره تلاش کرده فردیت را در آن‌ها سرکوب نموده و یک جامعه همگن کمونیسم را توسعه دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha