جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد حاجه فاطمه سنگاپور

حوزه/ درحالی که در سنگاپور اماکن و جاده‌های کمی به نام زنان وجود دارند، مسجد «حاجه فاطمه»، که به دست یک بانوی تاجر و فرهیخته مسلمان ساخته شده است. یکی از این استثناها می‌باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از straitstimes، در کشور سنگاپور تعداد کمی از مکان‌ها و جاده‌ها به نام زنان اسم گذاری شده‌اند و مساجد نیز تفاوت چندانی ندارند. در این میان مسجد «حاجه فاطمه» یکی از نمونه‌های انگشت‌شمار مساجدی است که به نام یک بانوی فرهیخته مسلمان نامگذاری شده است.

 به گفته شورای مذهبی اسلامی سنگاپور (مویس) تنها 3 مسجد در سنگاپور به نام زنان نام‌گذاری شده‌اند که دو مسجد دیگر مسجد «خدیجه» در گیلنگ و دیگری مسجد «حجت رحیمه» در کیم کی هستند که هر دو در قرن گذشته ساخته شده‌اند.

در این میان مسجد حاجه فاطمه قدیمی‌ترین این مساجد است که در سال‌های 1842 – 1846 در ناحیه شهری کالنگ سنگاپور ساخته شده است.

تاریخچه ساخت مسجد حاجه فاطمه

بنیانگذار این مسجد یک بانوی تاجر مسلمان با نام حاجه فاطمه سلیمان بوده است. این بانوی مسلمان متعلق به یک خانواده ثروتمند مالزیایی با عنوان ملکان بوده که با کشتی‌های خود و ثروت قابل توجهی در اوایل 1800 به سنگاپور آمده است.

او که در پی ناکامی در ازدواج اول، پس از ورودش به سنگاپور با یک تاجر و شاهزاده ازدواج کرده، با مرگ همسر دومش ثروت زیادی به دست آورد. وی در پی مرگ شوهر از ثروت به دست آورده برای گسترش تجارت خود استفاده کرده و خانه‌ای باشکوه برای خودش در مکان کنونی مسجد «حاجه فاطمه» ساخت تا اینکه خانه او در دهه 1830 دو بار به غارت رفته و بار دوم در شعله‌های آتش سوخت. خوشبختانه در زمان حادثه او در منزلش حضور نداشت و جان سالم به در برد. در پی این اتفاق حاجه فاطمه، نجات جان خود را موهبت و معجزه الهی دانسته و تصمیم گرفت ثروت خود را صرف ساختن مسجدی در مکان منزلش کند.

این مسجد در تاریخ 28 ژوئن سال 1973 میلادی به عنوان یک بنای یادبود ملی به نام بنیانگذار آن نامیده شد.

یکی از ویژگی‌های این مسجد مناره‌ آن است که به آن «برج کج سنگاپور» گفته می‌شود. این مناره چهار سطحی به دلیل رطوبت و جابجایی آجر‌های دست ساز به کار رفته در آن، در یک زاویه 6 درجه خم می‌شود که این مسئله باعث شده به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود. سال گذشته مقامات اسلامی سنگاپور تصمیم به مرمت و بازسازی این مسجد گرفتند.

این مسجد هم اکنون در مرحله مرمت قرار دارد و قرار است کار بازسازی تا پایان سال تکمیل شود.

سید مهدار آلسائوف، از نسل پنجم حاجه فاطمه که در حدود 40 سال در این مسجد و فعالیت‌های آن حضور داشته می‌گوید: این مسجد بخشی از میراث ماست.

وی که همیشه نمازهایش را در این مسجد می‌خواند می‌گوید: هر زمان که برنامه یا جشن مذهبی بزرگی در اینجا داریم از نام حاجه فاطمه یادی می‌کنیم. هر چه باشد او کسی است که این مسجد را بنا نهاده است.

مسجد حاجه فاطمه سنگاپور

مسجد حاجه فاطمه سنگاپور

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha