جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی نوری همدانی

حوزه/ حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که مطالبه امروز اسلام از طلاب و روحانیت ترویج و اشاعه فقه شیعه به سراسر دنیاست، گفتند: امروز فقه جواهری پاسخگوی مشکلات در همه زمان ها و مکان هاست و باید تلاشمان مبتنی بر پاسخگویی به نیازهای روز جوامع اسلامی و رفع شبهات باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حضرت آیت الله نوری همدانی، پنج شنبه، در سلسله همایش های اخلاق و تهذیب در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد با اشاره به ضرورت اهتمام به اخلاق در حوزه های علمیه ابراز کرند: مهمترین اصل برای یک طلبه فاضل، چه در تعلیم و چه تعلم اهتمام به اخلاص بوده و نخستین شرط طلبگی اخلاص در درس و بحث و فراگیری علوم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.  

ایشان با بیان این که توفیق طلاب در گرو پایبندی آنان به اخلاص طلبگی است، تصریح کردند: بر اساس کتاب آداب المتعلمین خواجه نصیر الدین طوسی و روایات نقل شده در بحار الانوار، اخلاص، نخستین شرط موفقیت برای طلاب است. 

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که طلاب باید در امور طلبگی با همت بلند گام بردارند که این راه شیخ طوسی ها و شیخ مفید هاست، خاطر نشان کردند: پیمودن این راه وابسته به همت بلند، جدیت و اراده راسخ طلاب بوده و بدون این جدیت، کوشش و اراده بلند طلاب، ترقی و پیشرفتی در وضعیت آنان حاصل نمی شود. 

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت اهتمام طلاب به ادبیات، یادآور شدند: اگر طلبه ای به دنبال راه اجتهاد و عالم شدن است، باید ادبیات و صرف و نحو کاملی داشته باشد؛ از سوی دیگر باید همه شما اهل قلم و بیان باشید، ادبیات کاملی داشته باشید و بدانید انسان نامنظم در عرصه های مختلف زندگی موفق ماست. 

تفقه در دین به معنای فهم عمیق و همه جانبه ابعاد دینی است

معظم له با اشاره به ضرورت تاکید و توجه بر علم فقه در حوزه های علمیه بیان کردند: تفقه در دین به معنای فهم عمیق همه جوانب دینی است  و شما طلاب باید خودتان را برای فقیه شدن آماده کنید و بدانید خدمت فقیه در جامعه اثرگذار می باشد.

ایشان با بیان این که انتظار امروز از حوزه های علمیه خروجی فقیهان است تا بتوانند به جوامع اسلامی خدمت کنند، افزودند: رسالت نخست و اصیل روحانیت همین کار حوزوی  می باشد و مرکز تحقیق و پژوهش بوده است

این مرجع تقلید با بیان این که همه احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همچون قرآن منتهی به خداوند است، ابراز کردند: همه علوم شیعی به خداوند متعال باز می گردد و بدانید این شیعه بود که در زمان رسول اکرم(ص) باب علم را به روی مردم باز کرد؛ بنابراین توجهتان به فقه اسلامی منتهی به خدا بیش از پیش باشد. 

مطالبه امروز از روحانیت ترویج و اشاعه فقه شیعه در دنیاست

حضرت آیت الله نوری همدانی با  توصیه نسبت به اینکه باید در معارف اعتقادی، عبادی، اخلاقی، مدنی، فرهنگی، سیاسی، حکومتی، قضایی و جهادی فقیه و متخصص بوده و تبحر داشته باشید، تاکید کردند: بدانید باید خود را بیش از پیش آماده کنید تا در این علوم تخصص داشته باشید چراکه با تبحر در این علوم تا کنون از حوزه های علمیه رجالی برجسته برخواسته و امروز نیز طلاب علوم دینی باید با همت بلند و اراده ای راسخ در راستای فقیه و متخصص شدن تلاش کنند. 

ایشان با بیان این که مطالبه امروز اسلام از طلاب و روحانیت ترویج و اشاعه فقه شیعه به سراسر دنیاست، ابراز کردند: امروز فقه جواهری پاسخگوی مشکلات در همه زمان ها و همه مکان هاست و در راهی پا گذاشته ایم که باید تلاشمان مبتنی بر پاسخگویی به نیازهای روز جوامع اسلامی و رفع شبهات باشد. 

تاسیس حوزه مسئولیتی برای متولیان

این مرجع تقلید با بیان این که مهمترین رسالت امروز علمای اعلام توجه به حوزه های علمیه و تاکید بر تعلیم، تربیت و پژوهش باشد، اظهار کردند: هر یک از مدیران و متولیان در نقاط مختلف کشور  می بایست در تاسیس حوزه و تربیتگاه های دینی اهتمام ورزند تا بتوان در سایه این حوزه های علمیه فقه اهل بیت(ع) را تعلیم و ترویج کرد. 

همدلی و صمیمیت مدیران با طلاب

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علمای ما عنایت ویژه ای به حوزه های علمیه داشتند و صمیمیت، مهربانی و محبت و ارتباط نزدیک و قلبی دو طرف میان آنان با هر یک از طلاب وجود داشته و دارد، تصریح کردند: مدیران حوزه آن زمان تک تک طلاب را می شناختند آنگونه که وقتی در سال 1322 شمسی به قم رفتم، همان روز آیت الله بهجت به دیدن من آمدند و پس از دیداری صمیمانه گفتند که اگر نیازی پیش آمد، بگویید.

ایشان، این گرمی در رفتار را مصداق بارز علمای آن زمان  دانستند و با بیان اینکه که امروز نیز باید بیش از پیش تقویت شود، خاطر نشان کردند: اساتید حوزه از ظرفیت های بروز و توانمندی های طلاب در راستای تربیت فرهنگی آنان استفاده کنند چراکه نخستین رسالت طلاب همین توجه آنان به درس و بحث است. 

روحانیت مردمی بماند

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت ارتباط صمیمی روحانیت با مردم، یادآور شدند: در جهان امروز مردم جایگاه و نقش موثری در روند جامعه داشته و همان گونه که انبیا برای هدایت و برخورد کریمانه با مردم آمدند، باید در خانه شما طلاب و روحانیت نیز به روی مردم باز باشد و هرگز دست از این صفا و صمیمت نکشید. 

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که علما در سال 42 تا 57 مردم را به میدان آوردند و نقش موثر و اصلی پیروزی انقلاب اسلامی بر دوش این مردم شریف بود، گفتند: توجه به مردم در جهان امروز بسیار ارزشند است چراکه مردم و طلاب بزرگترین خدمات را در جریان انقلاب اسلامی ارائه دادند و باید قدرشان را دانست. 

رفع گرفتاری مسلمانان اولویت نخست یک روحانی

این مرجع تقلید با بیان این که طلاب علاوه بر پرداختن به درس و بحث توجه به فقرا، مستضعفین و رفع گرفتاری مسلمانان را از یاد نبرند، خاطر نشان کردند: رسالت همه طلاب و روحانیت توجه به مردم به عنوان یک اصل اساسی است. 

معظم له با بیان این که امروز شما و به طور کلی دین مبین اسلام دشمنان فراوانی دارید که روز به روز بر دشمنی آنان افزوده می شود، اظهار کردند: نسبت به خطر دشمنان در آیات قرآن و نهج البلاغه چندین بار هشدار آمده و بابی از ابواب اصول کافی نیز به ضرورت حضور رهبری عادل و آگاه در جامعه برای مدیریت اشاره کرده است. 

شناخت راه حق از بیراهه در گرو رهبر و ولایت فقیه است

 ایشان با بیان این که خداوند متعال در وجود انسان قوه تفکر و تعقل برای انتخاب راه از بیراهه و صلاح و فساد را قرار داده، ابراز کردند: شناخت راه از بیراهه در نظام خلقت نیازمند رهبر و راهنما است و از زمان حضرت آدم خداوند همواره این را انذار داده که اگر دو نفر روی زمین باشند یکی از آنان رهبر است و آخرین فرد قبض روح شده نیز رهبر می باشد. 

این مرجع تقلید با بیان این که این رهبر را خداوند متعال انتخاب می کند، اظهار کردند: جامعه اسلامی در طول زمان و دوره های گذشته همواره دشمنانی سرسخت از جمله بنی امیه، بنی عباس، سلجوقیان، تیموریان و قاجاریه داشته که هیچیک از اینان شرائط رهبری بر جامعه را نداشتند زیرا آیات قرآن حکومت ظالمان را باطل و بیان کرده امامت تنها از آن معصوم است. 

حضرت آیت الله نوری همدانی، رسالت امروز علمای اسلام را نیز مقابله با دشمنان اسلام دانستند و با بیان این که باید با توان و قوای درونی در برابر آنانی که بنای به نابودی اسلام و کوبیدن آن دارند ایستاد و مقاومت کرد، گفتند: انبیا و اهل بیت(ع) عصمت و طهارت هرگز نمی پذیرفتند که در هر عصری ستمگری سرپرست جامعه باشد.

یک توصیه کاربردی به طلاب

ایشان با بیان این که در زمان ما خداوند متعال فقیه فرزانه، قهرمان علم و بیان، عارفی حماسه آفرین، مجاهدی بی بدیل و فریادگر انقلابی را برای مان به عنوان ولایت قرار داد که سبب شد تا تحولی شگرف اتفاق بیافتد، تصریح کردند: امروز همه طلاب و روحانیت باید در خواندن صحیفه نور، مجموعه تبیان و وصیت نامه امام راحل(ره) همت داشته باشند. 

این مرجع تقلید با بیان این که کتاب صحیفه نور تجلی کلمات امام راحل(ره) است که تحول جهانی ایجاد کرد و نظری همه دنیا را به اسلام دگرگون ساخت، افزودند: از سوی دیگر قرائت وصیت نامه امام راحل(ره) و شهدا که تعداد آنان در خراسان بیش از دیگر نقاط کشور است و حقوقی به گردن ما دارند را به همه شما طلاب و روحانیون توصیه می کنم. 

هدف استکبار نابودی بصیرت امت اسلامی است 

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که امروز مستکبران و ایادی، قصد دارند تا این پرچم را نابود و چراغ هدایت و بصیرت امت اسلامی را خاموش کنند، خاطر نشان کردند: رسالت شما امروز حفظ و صیانت از این انقلاب اسلامی و الهی است و تلاش کنید تا با تعامل و وحدت بیشتری با منکرات برخورد صورت بگیرد. 

معظم له با توصیه نسبت به اینکه نسبت به ترویج ارزش های ناب و احکام اسلامی در بدنه کشور دغدغه داشته باشید، بیان کردند: همان طور که امام صادق(ع) در بیانی این چنین فرمودند که علمای شیعه ما مرزداران هستند؛ شما مرزدار این کشور در حوزه های سیاست، اقتصاد و فرهنگ باشید و با توان و مجاهدت از دین اسلام صیانت کنید.

انتهای پیام/313/25

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha