پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
علی اکبری

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری، در جمع روحانیون و مسئولین فرهنگی حوزه علمیه اصفهان گفت :حوزه‌های علمیه در هدف گذاری ها باید بسیار دقت کنند تا بتوانند طلاب با تراز امام جماعت مساجد و دانش آموزان در تراز انقلاب اسلامی را تربیت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، ظهر امروز در جمع روحانیون و مسئولین فرهنگی حوزه علمیه اصفهان  اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در عرصه تربیتی حوزه علمیه، توجه به آسیب‌ها و کاستی‌ها است.

وی با بیان اینکه در مباحث آسیب شناسی موضوعات باید نگاه جامع نگر داشت، گفت: توجه به شرایط زمانی ومکانی و پیچیدگی های اجتماعی در بررسی آسیب‌ها ضروری است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور تصریح کرد: یکی از نقش های مسئولین حوزوی توجه و تأکید به موضوعات مهم اجتماعی و آسیب‌هایی است که به مرز هشدار رسیده‌اند، طلاق در جامعه یکی از این موارد است که چه بسا به مرز بحران هم رسیده است، ولی در برخی از امور هم وضعیت هوشیار داریم و مشکل خاصی نیست.

وی ادامه داد: روحانیون هر آسیب و مشکلی که در جامعه می‌بینند، با توجه به رسالت صنفی و شرعی که بر عهده روحانیت است، باید عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهیم و چه بسا کاستی‌های خود را بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری خاطرنشان کرد: در بُعد تحلیل آسیب‌های اجتماعی، حوزه علمیه و روحانیت در سه دهه دو خطای راهبردی داشته است، نخست مربوط به فضای آموزش‌وپرورش کشور است، چرا که بسیاری از روحانیون و طلاب مدارس آموزش‌وپرورش را میدان اصلی فعالیت‌های خود نمی‌دانند و با آنها بسیار کمتر ارتباط و آشنایی دارند.

وی با تأکید بر اهمیت مدارس آموزش‌وپرورش از مقطع پیش دبستانی تا پیش از دانشگاه و فضای فعالیتی که روحانیون می‌توانند انجام دهند، گفت: حوزه علمیه امروز باید جایگاه مدارس آموزش‌وپرورش و نقشی که روحانیت می‌تواند ایفا کند را تبیین کند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور افزود: تقویت زیر ساخت‌های ایمانی، شاکله شکل‌گیری شخصیتی و تحکیم مباحث اعتقادی و معنوی همگی در ایام نوجوانی و جوانی است که در مدارس آموزش‌وپرورش است.

وی ابراز کرد: حساسیت جایگاهی آموزش‌وپرورش چنان است که بر حوزه علمیه فرض است که طلاب و روحانیونی را برای حضور در میان دانش آموزان تربیت و اعزام کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری اذعان کرد: فضای آموزش‌وپرورش و دانش آموزان بسیار فضای آماده و مهیایی برای انجام تبلیغ و رسالت دینی روحانیت است، فطرت‌ها وجودها در دانش آموزان برای پذیریش اعتقادات و مفاهیم دینی آمده تر است.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما اصل مبادرت را در انتخاب مخاطبان خود از دست‌داده ایم، تأکید کرد: اهل بیت(ع) به ما توصیه می کنند که در انتخاب مخاطب مبادرت داشته باشید، چرا که اگر دیر کنید دیگران به سراغ مخاطبین شما می‌روند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور بیان کرد: زمانی که ارزشی‌ها و حوزویان خود را از فضای آموزش‌وپرورش کنار کشیدند، برخی از نااهلان در این میدان نفوذ کردند، آموزش‌وپرورش یک میدان مصون سازو سرچشمه اصلی است که حوزه و حوزویان نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند.

وی ابراز کرد: خطای راهبردی حوزه و حوزویان غفلت از سنگر مسجد است، مسجد در حقیقت اولین میدان برای برقراری عالی‌ترین ارتباطات اجتماعی و نقش رهبری روحانیت برای جامعه است که مبلغین و روحانیون باید این جایگاه همه را درک کنند بر هر امر و فعالیت مدیریتی و اجتماعی حضور در مسجد و امامت مسجد را ارجحیت قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری گفت: در دل مساجد مدافعین حرم، شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و نیروهای انقلابی و مجاهد تربیت شدند، امثال آیت‌الله شاه آبادی و آیت‌الله العظمی خوانساری ها و.. در مساجد امام جماعت بودند و بساط تعلیم و تربیت را برپا می کردند.

وی تصریح کرد: فعالیت در سنگر مسجد با هیچ مکان دیگر چون فرهنگسراها، کانون ها و پایگاه های اجتماعی و.. قابل قیاس نیست، نباید نسبت به این سنگر غفلت ورزند، چرخه تربیتی باید در مساجد توسط روحانیت صورت گیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور اظهار داشت: حوزه‌های علمیه در هدف گذاری ها باید بسیار دقت کنند تا بتوانند طلاب با تراز امام جماعت مساجد تربیت کنند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha