چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این که روحانی و طلبه انقلابی مطابق نیازهای جامعه ایفای نقش می کند، گفت: با تدبیر ویژه مقام معظم رهبری و تلاش و مجاهدت حزب الله، سردار سلیمانی و تلاش های مجاهدانه مدافعان حرم، پیروزی های خوبی در جبهه های نبرد رخ داده و در عین حال به فتوحات فکری و فرهنگی هم نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مراسم عمامه گذاری ۶۰ تن از طلاب حوزه علمیه خراسان که در تالار آیینه(ولایت) حرم مطهر رضوی برگزار شد، در خصوص هجوم دشمن به اساس فکری نظام اسلامی، گفت: طلبه انقلابی مطابق نیاز های جامعه ایفای نقش می کند و این را بدانیم که طلاب مرزبان مرزهای فکری جامعه هستند.

وی با بیان اینکه امروز طلبه فاضل از مردم، با مردم و در میان مردم عمل و اظهار نظر می کند  و  در این جهت نیز اندیشه و عمل انقلابی از طلاب حوزه علمیه انتظار می رود، ابراز کرد:طلاب در این راه و برای کسب علم و دانش نباید توقف کنند و هر روز برای رفع شبهاتی که در میان مردم است، دانش خود را افزایش دهند.

ضرورت حضور حوزویان در فضای مجازی

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در خصوص شبهات مطرح در جامعه اظهار کرد: درحال حاضر شبهات بسیار زیادی از طریق فضای مجازی در حال انتقال به جامعه است که این امر نیز رشد طلاب را نسبت به دهه های قبل در زمینه های مختلف می طلبد.

تولیت آستان قدس رضوی، به پیروزی های جبهه مقاومت در خط مقدم میادین نبرد اشاره و خاطرنشان کرد: با تدبیر ویژه مقام معظم رهبری و تلاش و مجاهدت حزب الله، سردار سلیمانی و تلاش های مجاهدانه مدافعان حرم، پیروزی های خوبی در جبهه های نبرد رخ داده است، ولی در عین حال ما به فتوحات فکری و فرهنگی هم نیاز داریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه باید جایگاه علم و عالم را بدانیم، خاطر نشان کرد: علم فقه فقط احکام رساله عملیه نیست و فقیه عبارت از کسی است که فهم دین دارد.

تقسیم بندی «فقه اکبر» و «فقه اصغر»

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، در تقسیم بندی «فقه اکبر» و «فقه اصغر»، یادآور شد: فقه اکبر مربوط به اخلاق کریمه است و دروسی که در حوزه های علمیه تدریس می شود مربوط به فقه اصغر می باشد.

تولیت آستان قدس رضوی به ویژگی های فقیه اشاره و اظهار کرد: فقیه کسی نیست که تنها فرمول علمی بلد باشد، بلکه فقه باید در جان فقیه جای گرفته و اخلاق و رفتار او مبتنی بر کارها و دستورات دینی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه نوری که خداوند متعال از آن سخن گفته است درون خانه ائمه اطهار(ع) یافت می شود، افزود: رمز بقای شهدا نظر کردن آن ها به وجه الله است و اگر بخواهیم اخلاق و عمل ما نیز باقی بماند باید مانند آنان به وجه الله نظر کنیم، چرا که رمز بقای موجودات همین است.

جامعه از روحانیت انتظارات فراوانی دارد

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان این که رفتار و گفتار طلاب الگوی جامعه اسلامی است، تصریح کرد: نقش عالمان دین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جامعه پررنگ تر شده و جامعه اسلامی از آنان در زمینه های مختلف انتظار اظهار نظر دارد.

وی در پایان سخنان خود گفت: حفظ حرمت لباس روحانیت و جایگاه طلبه هم باید رعایت شود، چرا که لباس تقوا، دین و معنویت است و شناخت طلاب در این کسوت و با این لباس از اهمیت ویژه ای در جامعه بر خوردار می باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha