جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
برنامه های چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر طلاب

حوزه/ مسئول برگزاری چهارمین جشنواره بین المللی شعر طلاب (اشراق) هدف از برگزاری این جشنواره را کشف استعدادهای ادبی طلاب در زمینه شعر بیان کرد و از تولید آثار فاخر دینی حوزویان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر حسنی رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی امروز در جمع اصحاب رسانه استان قم به مناسبت چهارمین جشنواره سراسری شعر طلاب (اشراق) که در سالن کنفرانس مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد به تشریح برنامه های این دوره از جشنواره شعر طلاب پرداخت و گفت: شعر هنر سرآمد حوزه است و به لحاظ  قدمت، شاکله و اهداف قابل مقایسه با عرصه های دیگر نیست.

وی گفت: شعر از عناصر عاطفه، تخیل، زبان و آهنگ تشکیل شده و این عناصر در معارف دینی جایگاه شناخته شده ای دارند.

دکتر حسنی در تشریح اهداف برگزاری این جشنواره گفت: یکی از مهم ترین هدف های ما از برگزاری جشنواره های مختلف در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی به ویژه از جشنواره شعر طلاب، تشویق و ترغیب هرچه بیشتر طلاب و شعرای جوان است؛ چراکه شعرا و هنرمندان جوانی از طلاب در سراسر کشور وجود دارند که لازم است با برگزاری جشنواره هایی از این دست هویت یابی شوند تا در سایه شناخت همدیگر و تعامل بیشتر به اهداف طلبگی خود که تبلیغ معارف دینی در قالب هنر و شعر می باشد دست پیدا کنند.

*لزوم گفتمان سازی حوزه انقلابی در عرصه شعر

رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطر نشان ساخت: لازم است که یک حوزه انقلابی که مد نظر مقام معظم رهبری است گفتمان سازی کند و معتقدیم این جشنواره می تواند در عرصه شعر، گفتمان سازی خوبی انجام دهد.

*توجه ویژه به بعد بین المللی در جشنواره چهارم

وی افزود: همه این اهداف در دوره های قبل و جشنواره های قبلی نیز بود؛ اما آنچه که در این جشنواره چهارم برجسته شده است بُعد بین المللی جشنواره شعر طلاب می باشد و در فراخوانی که انجام داده ایم علاوه بر زبان فارسی به عنوان زبان پایه، به 5 زبان انگلیسی، عربی، اردو، اسپانیولی و ترکی نیز توجه ویژه شده است؛ چراکه این زبان ها طیف وسیعی از مخاطبان ملت های دنیا را شامل می شود.

*دو عرصه مهم جشنواره چهارم شعر طلاب

دکتر حسنی در ادامه تاکید کرد: در این دوره از جشنواره شعر طلاب به عرصه های مهم نقد جاهلیت مدرن و وصف شکوهمند دفاع از حریم اهل بیت(ع) توجه ویژه شده و سعی کرده ایم که این جشنواره از یک اختتامیه صرف ولو شکوهمند فاصله جدی داشته باشد و معادل پنداری نشود.

وی افزود:  اردوهایی جهت استعداد یابی قبل و بعد از جشنواره خواهیم داشت و استعداد های کشف شده تقویت شده و به جامع هنری و ادبی کشور معرفی خواهند شد.

*برگزاری برنامه هایی در چهار قطب مهم شعر طلاب

خاطرنشان می شود، در ادامه این نشست خبری، دکتر شرافت، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره  شعر طلاب (اشراق) گفت: گستره زمانی، مکانی و زبانی این جشنواره در این دوره بسط پیدا کرده و در قم خلاصه نمی شود و برای چهار استان مختلف کشور برنامه هایی خواهیم داشت که یکی از این برنامه ها در شهر گنبد استان گلستان خواهد بود و در آن جا به تمجید و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منا خواهیم پرداخت.

وی افزود: نشست دیگری در تبریز خواهیم داشت و در آنجا به دو زبان فارسی و ترکی به صورت تلفیقی برنامه خوبی خواهیم داشت و همچنین در ایام محرم در شهر شهید پرور اهواز به گرامیداشت شهدای روحانی مدافع حرم خواهیم پرداخت و آخرین نشست ما در قطب مهم شعرطلاب یعنی مشهد مقدس خواهد بود.

*لزوم تشخص پیدا کردن شعر حوزه

همچنین در پایان این نشست خبری، بیاتانی دبیر علمی جشنواره به نحوه داوری آثار طلاب و کیفیت اهدای جوایز پرداخت و گفت: تشخص پیدا کردن شعر حوزه در این دوره برای ما خیلی مهم بوده است و معیارهای داوری به گونه ای انتخاب شده است که این تشخص پیدا کردن شعر حوزه نمود خوبی داشته باشد.

وی افزود: مهلت ارسال آثار 30مهرماه سال جاری و زمان اختتامیه نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha