جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شیخ عقیل الکفلی مدير مركز علامه حلي عراق

حوزه/ حجت‌الاسلام شیخ عقیل الکفلی گفت: تاثیرات حوزه علمیه حله در مطالعات مکاتب امامیه را نمی توان نادیده گرفت. این حوزه طی قرون ۶ تا ۱۰ هجری قمری ضمن پرورش تعداد زیادی از دانشمندان جهان اسلام و نشر کتب آنها پایه گذار بسیاری از علوم دینی بوده است.

حجت الاسلام شیخ عقیل الکفلی مدير مركز علامه حلي وابسته به آستان مقدس حسینی در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» با تبیین اهمیت حوزه علمیه شهر حله در میان دیگر مدارس دینی جهان تشیع، گفت: حوزه علمیه حله از دیرباز مورد استقبال بسیاری از اهالی علم قرار می گرفته و با توجه به تلمذ بسیاری از علما در این شهر، می توان نقش اساسی این حوزه در گسترش مدارس علمی در دیگر شهرها را مهم برشمرد.

وی خاطر نشان ساخت: حوزه علمیه حله در طی 4 قرن در طول تاریخ حوزه های علمیه که قرن ۶ تا ۱۰ هجری قمری است ضمن پرورش تعداد زیادی از دانشمندان جهان اسلام و نشر کتب آنها، پایه گذار بسیاری از علوم دینی نیز بوده است.

شیخ الکفلی با بیان چگونگی تاسیس مرکز علامه حلی اظهار داشت: تولیت حرم امام حسین (ع) با توجه به این دستاورد ها برآن شد تا درجهت حفظ و نگهداری این آثار  مرکز علامه حلی را تاسیس کند.

* جمع آوری آثار به چاپ نرسیده علمای شهر حله و انتشار پژوهش های مربوط به حوزه علمیه حله طی یکسال گذشته

مدیر مرکز علامه حلی گفت: در مدت  زمان یک سال از زمان تاسیس این مرکز ما خوشبختانه موفق به انجام فعالیت های عمرانی و علمی زیادی همچون؛ جمع آوری آثار به چاپ نرسیده علمای شهر حله، انتشار پژوهش های مربوط به حوزه علمیه حله، ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه در عراق و سایر کشورها به منظور اعاده جایگاه این حوزه در جهان اسلام و همچنین ساخت مراقد علمای بزرگ این شهر شده ایم .

وی ضمن تاکید بر گسترش دامنه همکاری های حوزه علمیه حله و دانشگاه های سراسر دنیا افزود: توسعه روابط دوجانبه حوزه و دانشگاه باعث افزایش دستاوردهای علمی خواهد شد.

شیخ الکفلی خاطر نشان ساخت:  تاثیرات  حوزه علمیه حله در مطالعات مکاتب امامیه را نمی توان نادیده گرف و باید آنرا به فال نیک گرفت، چرا که در حال حاضر مکاتب امامیه از مطالب مورد بحث مستشرقین بوده که بیش از پیش به آن اهتمام می ورزند و ما با غنیمت شمردن این مسئله، تلاش خواهیم کرد تا نقش علمای حوزه علمیه حله را در گسترش علوم اسلامی پر رنگ جلوه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha