سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست میان ادیانی «روز جوانان مالزی» برگزار گردید

حوزه/ نشست میان ادیانی «روز جوانان مالزی» به مدت ۳ روز در استان جاوه مرکزی به میزبانی گروه‌های اسلامی برگزار گردیده و به ایجاد اتحاد و گفتگوی میان ادیانی مذاهب مختلف تاکید کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از heraldmalaysia، نشست میان ادیانی سه روزه «روز جوانان مالزی» در استان جاوه مرکزی واقع در کشور مالزی با حضور بیش از 2 هزار جوان کاتولیک از 22 کشور آسیایی و میزبانی مسلمانان امروز به پایان رسید.

در روز سوم این گردهمایی با موضوع «اتحاد در تنوع فرهنگی» جلسه‌ای صمیمانه با حضور کاردنیال‌ها و اسقفان آسیایی و اندیشمندانی از اندونزی برگزار گردیده و گفتگوی میان ادیانی میان نمایندگانی از دو دین اسلام و مسیحیت انجام گرفت.

سخنرانان در سخنان‌شان به این نتیجه جمعی رسیدند که هر دو گروه اجتماعات اسلامی و غیراسلامی با چالش‌های مشخصی روبرو هستند. یکی از این چالش‌ها رادیکالیسم رو به رشد می‌باشد که منجر به ترویج بنیادگرایی در میان مسلمانان و تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی شده است. چالش دیگر تروریسم است که آموزه‌های اسلامی را دستکاری کرده و این دیدگاه الهیات گمراه کننده را در ذهن مسلمانان می‌گذارد که برقراری ارتباط با مذاهب دیگر محکوم است.

در این همایش شخصیت‌های برجسته اسلامی خواستار مقاومت در برابر وسوسه سوء ظن‌ها و رد این ایده‌های دروغین در بین مسلمانان شدند.

رسانه‌های اجتماعی، ابزاری بالقوه برای ترویج صلح

ساویچ علی، مدیر رسانه‌های اجتماعی در بنیاد نهضت العلماء گفت: اگرچه تروریسم و افراط‌گرایی اکنون فضای حاصلخیزی در اینترنت به دست آورده‌اند، با این حال می‌توان از رسانه‌های اجتماعی همچنین به عنوان ابزاری بالقوه برای ارتقاء همزیستی مسالمت آمیز و  ریشه کن کردن دیدگاه‌های افراط‌گرایانه و آموزه‌های دستکاری شده از باورهای دینی مختلف بهره برد.

در این همایش نمایندگانی از گروه‌های مسیحی نیز صحبت کردند. اسقف آنیستوس سیناگا، اسقف اعظم شمال سوماتره در اندونزی نیز گفت: تمامی مذاهب صلح و مدارا را تبلیغ می‌کنند، اما با این حال این مسئولیت تمامی رهبران مذهبی است که  به گسترش این ارزش ها در میان مؤمنان اقدام کنند.

کارد پاتریک دروزاریو از داکای بنگلادش نیز گفت:  عدم مدارا و تروریسم بیان واقعی ارزش‌های فرهنگ آسیایی نیست.

فساد و بی‌عدالتی اجتماعی، علت اصلی ترویج افراط‌گرایی در اندونزی

پروفسور سیفی ماریف، رئیس سابق تشکیلات محمدیه، دومین موسسه اسلامی معتدلان در اندونزی گفت: به عقیده من دلایل اصلی ترویج رادیکالیسم در جامعه اندونزی در درجه نخست فساد و بی عدالتی‌های اجتماعی ناشی از شکاف رو به رشد میان غنی و فقیر و همچنین عدم تحمل و خشونت میان جوامع مذهبی و فرهنگی مختلف می‌باشد. از نظر من عامل سوم  نیز «تحول انحرافی» فرهنگ اسلامی در کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha