پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست بررسی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی

حوزه/ کارشناس مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: نحوه تعامل اهل بیت(ع) با اهل سنت مبنی بر محبت برای جذب قلوب ‌و هدایتگری وحدت میان آنها بوده است که نحوه رفتار امام باقر(ع) و امام صادق(ع) از جمله آن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام آل‌ مجدد شیرازی در نشست علمی «بررسی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی؛ موانع و آسیب‌ها» به بیان مبانی تقریب مذاهب اسلامی پرداخت و گفت: قرآن کریم، روایات بسیار و عملکر اهل بیت(ع)، رفتار و کردار علمای شیعه که برگرفته از این مبانی است بر وحدت مذاهب تأکید کرده و از تفرقه بین ادیان پرهیز داشته‌اند.

روش اهل بیت(ع)؛ اثبات‌کننده ضرورت تقریب مذاهب

وی بیان اینکه روش عملی اهل بیت(ع) در خیلی از مسائل تقریب و وحدت را ثابت می‌کند، یادآور شد: در کمتر مذهبی دیده شده است که هزاران روایت بر تعامل بین مذاهب و پرهیز از تفرقه تأکید کرده باشد.

حجت الاسلام آل ‌مجدد شیرازی به آیات 150 سوره اعراف و 92 و 93 سوره طه درباره برخورد تند حضرت موسی(ع) با حضرت هارون پس از گوساله پرستی بنی اسرائیل اشاره کرد و افزود: مسئله وحدت به قدری مهم است که اختلافات قومی از جمله گوساله‌پرستی را تحت الشعاع قرارمی‌دهد و حضرت بدون توجه به این مسأله برادرش را به عنوان جانشین خود میان قوم بنی‌اسرائیل انتخاب می‌کند.

وی با بیان اینکه نحوه رفتار امیرالمؤمنین علی(ع) نسبت به غصب خلافت مصداقی تقریب مذاهب است، خاطرنشان کرد: 25 خانه‌نشینی امام علی(ع) بیانگر اینست که مسأله اسلام از خلافت مهم‌تر است، ایشان با وجود غصب خلافت در بسیاری از موارد به خلفا مشاوره و آنها را کمک می‌کردند اما هیچ سمت حکومتی را از جانب آنها نپذیرفتند.

کارشناس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به مراودات اهل بیت(ع) با اهل سنت، عنوان کرد: نحوه تعامل اهل بیت(ع) با اهل سنت مبنی بر محبت برای جذب قلوب ‌و هدایتگری وحدت میان آنها بوده است که نحوه رفتار امام باقر(ع) و امام صادق(ع) از جمله آن است.

وی با بیان اینکه حضور ائمه اطهار(ع) در مسائل اجتماعی و مراسم‌های عبادی از دیگر مبانی تقریب مذاهب است، اظهار داشت: اهل بیت(ع) با اینکه بارها به حج و زیارت خانه خدا می‌رفتند اما هیچ وقت تعیین روز عید قربان و غدیر را با اینکه بسیار اهمیت داشت، منتسب به خود نمی دانستند و از هرآنچه حاکم اعلام می‌کرد، تبعیت می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین آل ‌مجدد شیرازی متذکر شد: از آنجا که اهل سنت مسلمان هستند، برای ما محترم بوده و در نتیجه حرمت چهار عنصر جان، مال، ناموس و آبروی آنها نیز مهم است.

وی با اشاره به اینکه دعوای تقریبی‌ها و ضد‌تقریبی‌ها بر سر مبانی نیست بلکه نسبت به ادبیات است، خاطرنشان کرد: مرحوم شیخ مفید در مقدمه یکی از کتب خود علت استفاده از مطالب و عقاید اهل سنت را مطالعه کتاب توسط آنها مطرح می‌کند تا از این طریق با حدیث اهلبیت(ع) آشنا و شاید نسبت به آن ترغیب شوند.

اقتضائات‌حکومت شیعی؛ مبنای وحدت مذاهب

کارشناس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه تمدن‌سازی لازمه ام‌القرای جهان اسلام شدن است و براین اساس تشیع به رعایت اقتضائات حکومت و تمدن اسلامی نیاز دارد، عنوان کرد: اقتضائات حکومت شیعی یکی دیگر از مبانی وحدت مذاهب است چرا که این حکومت تشکیل می شود تا در جهان حرفی برای گفتن داشته‌باشد، تمدن‌سازی کند و با اهل‌سنت تعامل و ارتباط داشته‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌مجدد شیرازی خاطرنشان کرد: تنها راه مقابله با تکفیری‌ها تقریب مذاهب اسلامی است بنابراین باید به گونه ای رفتار کرد که اهل سنت مانع اقدامات تکفیری‌ها شوند.

انتهای پیام/313/28

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha