پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

حوزه/ از جمله راهبردهای اساسی در قوام و توسعه مطبوعات و نشریات محلی، رفتن به سَمت رشته ها و گرایش های تخصصی است، تخصصی شدن گاه به محدود شدن در یک موضوع است و گاه تمرکز بر گروه های اختصاصی مخاطبین و گاه با تمرکز بر عرصه های نوین و ویژه، که این موجب قوام یک نشریه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی صبح امروز به مناسبت روز خبرنگار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطبوعات را به عنوان رکن اساسی در دموکراسی  بر می شمارند و به عنوان حلقه وصل جامعه و حاکمیت از آن یاد می کنند.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر بیشتر تأکید شده است که مطبوعات محلی و استانی توسعه یابد و بر همین اساس تعداد نشریات محلی فزونی یافته است، لیکن آنچه مهم است استراتژی هایی است که می تواند مطبوعات و نشریات محلی را تقویت نماید. در این جا برخی راهبردها و استراتژی هایی که موجب رشد و تقویت مطبوعات محلی می شود را برمی شماریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان  تصریح کرد: این که مطبوعات محلی در ادامه مطبوعات ملی قرار بگیرند برای مطبوعات محلی خاصیتی ندارد بلکه باید اخبار و مطالب از مطبوعات محلی به مطبوعات ملی کشیده شود و مطبوعات محلی کانون تولید داده های اطلاعاتی و محتوایی برای مطبوعات ملی بشوند.،تنها در این صورت است که می توان به آینده مطبوعات محلی امیدوار بود.

وی ادامه داد: یکی از روش هایی که می تواند قوام اقتصادی و اجتماعی مطبوعات را به دنبال داشته باشد تبدیل شدن به بنگاه های مطبوعاتی است به گونه ای که مطبوعات باهم ارتباط سیستمی یافته و در قالب شرکت های مادرتخصصی، وزن اجتماعی و اقتصادی خود را افزایش دهند. این امر می تواند هم افزایی بین مطبوعات را بیشتر کرده و ضریب تأثیر آن ها را افزایش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی افزود: اطلاع رسانیِ صِرف نمی تواند قوامی برای یک نشریه محلی بوجود بیاورد بلکه مطبوعات می بایست از عرصه خبر پا را را فراتر گذاشته و درعرصه های مستند، تحلیل و گفتمان سازی ورود جدی تری داشته باشند. در این صورت نقش تعیین کننده ای در جامعه خواهند داشت.

وی ابراز کرد:  توجه به هویّت محلی و تمرکز بر تمایزات و امتیازات محلی یکی از مهم ترین عوامل قوام و ماندگاری مطبوعات محلی خواهد بود؛ آداب و رسوم، اسطوره ها، عادت واره ها و میراث ناملموس، شبکه های اقتصاد محلی، رویدادهای بومی، تولیدات، محصولات و خدمات محلی، دانش و نگرش های محلی و بومی، ارزشهای فرهنگی و اجتماعی محلی، سبک زندگی و بوم زیست های محلی از جمله ظرفیت های پنهانی است که رسانه های محلی با پرداختن به آنها به منبع ارزشمندی تبدیل خواهند شد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اذعان کرد: از جمله راهبردهای اساسی در قوام و توسعه مطبوعات و نشریات محلی، رفتن به سَمت رشته ها و گرایش های تخصصی است، تخصصی شدن گاه به محدود شدن در یک موضوع است و گاه تمرکز بر گروه های اختصاصی مخاطبین و گاه با تمرکز بر عرصه های نوین و ویژه، در صورتی که یک نشریه گرایش و عرصه تخصصی به خود بگیرد مخاطبینِ علاقه مند به آن عرصه، احساس شخصی سازی با آن نشریه را خواهند داشت و با مطالعه آن نشریه خود را عضو قبیله تخصّصیِ رسانه می دانند و این موجب قوام یک نشریه خواهد بود. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha