شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سالاری مکی-مدیر حوزه خراسان شمالی

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان این که آیه ۱۲۲ سوره توبه، بهترین دلیل برای طلبه شدن است، گفت: براساس این آیه، عده ای با علوم دینی را فر بگیرند تا بتوانند جامعه را هدایت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام‌ حجت سالاری مکی پیش از ظهر امروز در جمع طلبه‌های خواهر جدیدالورود مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) اسفراین اظهار داشت: قبل از آیه 122 سوره توبه، سخن در مورد جهاد است که وقتی رسول خدا دستور جهاد می‌دهند، بعضی اطاعت نمی‌کنند قرآن با چنین عتابی با مردم صحبت می‌کند که چرا وقتی می‌گویند بروید نمی‌روید و حرکت نمی‌کنید، ولی در آیه ۱۲۲ «وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ/ شایسته نیست مؤمنان همگی (بسوی میدان جهاد) کوچ کنند؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند (و طایفه‌ای در مدینه بماند)، تا در دین (و معارف و احکام اسلام) آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید (از مخالفت فرمان پروردگار) بترسند، و خودداری کنند!»، لحن آیه عوض شده است: چرا همه شما با هم به جنگ می‌روید یعنی من خداوند می‌خواهم همه شما با هم به جهاد نروید بلکه عده‌ای از شما باید مشغول به تحصیل علوم دینی شوند، چراکه قلم علما افضل من دماء الشهداء

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان این که نخستین هدف از ورود به حوزه علمیه، دین‌شناسی است، افزود: طلاب به حوزه علمیه برای ادامه تحصیل می‌آیند تا درس دین بیاموزند.

وی با اشاره به این که وظیفه طلاب دین دانی، دین‌داری و دین بانی. است، گفت: قرار است وقتی این را فهمیدم به سمت مردم شهر، روستا، فامیل و خانواده برگردیم و آن‌ها را راهنمایی کنیم پس وظیفه ما عبارت است از دین دانی، دین‌داری و دین بانی.

حجت الاسلام سالاری مکی تصریح کرد: این‌طور نباشد که وقتی به‌جایی رسیدیم، هدف اصلی‌مان از طلبگی را فراموش کنیم؛ بلکه در کنار فهم دین باید به دیگران هم آموزش دهیم و آن‌ها را هم راهنمایی کنیم.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) گفت: امیرالمؤمنین علی (ع) می‌فرمایند: «أَلاَ حُرٌّ یَدَعُ هَذِهِ اَللُّمَاظَهَ لِأَهْلِهَا إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلاَّ اَلْجَنَّهَ فَلاَ تَبِیعُوهَا إِلاَّ بِهَا» یعنی؛ آیا آزادمردی نیست که این لقمه جویده حرام دنیا را به اهلش واگذارد، همانا بهایى براى جان شما جز بهشت نیست، پس به کمتر از آن نفروشید.

وی با طرح این سؤال که شغل‌های بسیاری می‌توانستیم داشته باشیم، اما می‌خواهیم این عمری که می‌گذرد را در حال طلبگی بگذرانیم، چرا؟ خاطرنشان کرد: حرکت درست در مسیر زندگی، شناخت درست تعالیم اسلام، رسیدن به قرب الهی، آشنایی با مکتب اهل‌بیت(ع)، خودسازی، تربیت درست، زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) ازجمله اهداف یک فرد برای طلبه شدن و تحصیل علوم دینی است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha