پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 421995
۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
قدس

حوزه/ سال ها است که در کنفرانس های عربی و اسلامی مختلف، خبر تاسیس صندوق های حمایت از قدس اعلام شده، اما این صندوق ها از حد یک خبر در رسانه فراتر نرفته و مردم قدس خبری از این صندوق ها ندیده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از منابع فلسطینی، سال ها است که عرب ها و مسلمانان در سطوح مختلف مردمی و دولتی به ویژه هنگام اوج گرفتن تنش ها در قدس اشغالی اعلام می کنند صندوق هایی را برای حمایت از قدس و مردم مقاوم فلسطین و مقابله با سلطه طلبی اشغالگران بر مقدسات اسلامی و مسجدالاقصی تشکیل داده اند، اما بیشتر این صندوق ها در حد نوشته روی کاغذ باقی مانده است.

سنگ بنای صندوق های حمایت از قدس در نشست عربی شهر سرت لیبی در سال 2010  گذاشته شد که ارزش آن نیم میلیارد دلار بود و پس از آن هم صندوق دیگری در نشست قطر در سال 2013 به ارزش یک میلیارد دلار تاسیس شد و پس از آن هم صندوق های مشابهی توسط گروه های مردمی در کشورهای عربی و اسلامی متعدد برای حمایت از قدس تشکیل شد.

فلسطین در سایه اتفاقاتی که در قدس جریان دارد، اکنون این سؤال را مطرح می کند که اگر واقعا چنین صندوق هایی تاسیس شده؛ پس از این همه سال چه نتیجه واقعی داشته و چه موانعی بر سر راه آنها قرار دارد.

* گویی اصلا صندوقی در کار نبوده است

حاتم عبدالقادر مسئول پرونده قدس در جنبش فتح می گوید: انتفاضه مسجدالاقصی در سال 2000 و اتفاقات میدانی پس از آن و سیاست های خصمانه اسرائیل علیه قدس و ساکنان و مقدسات آن راه همبستگی مادی عربی و اسلامی را برای ایجاد صندوق های حمایت از قدس باز کرد، اما متاسفانه گویی اصلا صندوقی در کار نبوده و تشکیل نشده است.

وی افزود: تنها چیزی که به قدس و مردم آن رسیده خرده کمک های مردمی است و پراکندگی صندوق های عربی و اسلامی حامی قدس و تداخل آنها از همان آغازِ تاسیس، آثاری منفی در حمایت از مؤسسات قدس و اهالی آن بر جای گذاشته و استفاده ای عملی از این صندوق ها صورت نگرفته است.

عبدالقادر بر این باور است فقدان مرجعیت واحد برای این صندوق ها، عامل اساسی فعال نشدن آنها است و تاکید می کند در چنین شرایطی اهالی بیت المقدس ناچارند فقط با تکیه بر توان خود و بدون دریافت کمک از خارج به راه خود ادامه بدهند.

* صندوق های حمایت از قدس از حد رسانه ها فراتر نرفتند

دکتر جمال عمرو کارشناس مسائل قدس نیز گفت: با بررسی دقیق وضعیت بیشتر صندوق هایی که برای حمایت از قدس تشکیل شده روشن می شود این صندوق ها از سخنرانی هایی برای پوشش و استفاده رسانه ای فراتر نرفته و برخی کشورهای عربی در نشست ها و کنفرانس های مختلف از تمایل خود برای تاسیس صندوق حمایت از قدس خبر داده اند؛ اما این صندوق ها و تصمیم ها هیچ گاه اجرایی نشده است که یکی از مهم ترین موانع اجرایی شدن آنها مخالفت آمریکا است.

وی افزود: برخی مؤسسات عربی و فلسطینی به دور از صندوق های اعلام شده در نشست های عربی و کنفرانس های مطبوعاتی تا کنون کمک های غیر قابل انکاری به اهالی قدس ارائه کرده اند، اما میزان این کمک ها در برابر کمک هایی که سالیانه به یهودیان و شهرک نشینان برای تسلط بر قدس ارائه می شود بسیار اندک و ناچیز است.

عمرو ادامه دادکمک های صندوق های عربی در حالی به قدس و مردم آن نمی رسد که مردم نیاز مبرمی به این کمک ها دارند؛ به ویژه این که قدس نیز در حال سرکوب شدن است و نیاز به برنامه ای فوری برای نجات خود و بودجه ای معادل یک میلیارد دلار دارد.

وی خاطر نشان کرد اهالی قدس هم اکنون نیازمند ساختن و بنای 45 هزار واحد مسکونی در قدس هستند که توانایی مالی این کار را ندارند، چون بودجه لازم برای ساخت هر واحد مسکونی تقریبا معادل نیم میلیون دلار است و از سوی دیگر نسبت فقر در این شهر به 85% می رسد و وضعیت موجود این سؤال را در اذهان تقویت می کند که در این صورت صندوق های حمایت از قدس کجا هستند و چه نقشی دارند؟!

* مردم قدس هنوز رنگ صندوق های حامی قدس را ندیده اند

ناصر عیسی کارشناس مسائل قدس نیز گفت: با وجود سال های زیادی که از اعلام خبر تاسیس صندوق های حمایت از قدس در نشست ها و کنفرانس های عربی سپری شده، اما تا کنون این صندوق ها در حد نوشته روی کاغذ هستند و تنها چیزی که به قدس و مردم آن رسیده خرده کمک هایی است که از سوی برخی نهادهای مردمی برای ترمیم منازل مردم قدس و توزیع سبد غذایی به فقرا ارائه شده است.

عیسی در ادامه سخنان خود در مورد نزدیکی زمان از دست رفتن قدس به خاطر یهودی سازی این شهر توسط اشغالگران اظهار تاسف کرد و گفت: عرب ها و مسلمانان به خاطر کمک های داوطلبانه خود بر مردم قدس منت می گذارند و برای ما روشن شده که این صندوق های حمایت از قدس فقط وعده هایی توخالی بوده که هیچ گاه عملی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: شهر قدس در سایه عدم حمایت واقعی عربی در آستانه یهودی شدن قرار دارد و این در حالی است که شخصیت ها و نهادهای یهودی برای حمایت از یهودی سازی قدس با هم رقابت می کنند، اما مردم قدس هنوز رنگ صندوق های حمایت از قدس را ندیده اند و روشن شده که این صندوق ها فقط در حد سخنرانی هایی برای انتشار در رسانه ها بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha