پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله ممدوحی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تبیین شاخصه های افرادی که همیشه به یاد خداوند هستند، گفت: امام علی(ع) ‌در خطبه۲۲۲ از انسان‌های بزرگی سخن می‌گویند که خداوند از آن‌ها در آیات ۳۶ و ۳۷ سوره مبارکه نور یاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله حسن ممدوحی، در سلسله جلسات دانش‌افزایی اساتید و طلاب که در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار می‌شود، با تبیین خطبه 222 نهج البلاغه، اظهار داشت: امام علی(ع) ‌در این خطبه از انسان‌های بزرگی سخن می‌گویند که خداوند از آن‌ها در آیات 36 و 37 سوره مبارکه نور یاد کرده است؛ انسان‌هایی که به تسبیح خداوند مشغولند و هیچ تجارت و معامله دنیایی آن‌ها را از یاد خدا غافل نمی‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دل و قلب این انسان‌ها به واسطه یاد و ذکر پروردگار روشن است،‌ گفت: قلب یکی از اسم های نفس بوده و علت نامگذاری آن، در حال تکامل و منقلب شدن نفس از مرحله‌ای به مرحله دیگر است.

وی با اشاره به این‌که خداوند در فکر و عقل این انسان‌ها سخن و اسرار عالم را برایشان عنوان می‌کند، گفت: این افراد دارای سلطنت دنیا و آخرت و هماهنگ و هم‌نوا با عالم هستند و علاوه بر درک همه اتفاقات عالم، آن قدر خداوند را دوست دارند که گرفتاری‌ها و مشکلات دنیا برایشان شیرین است.

استاد حوزه علمیه با بیان این که از آنجا که این انسان‌ها همواره خود را در محضر خداوند می‌بینند، ترسی عقلانی دارند و هر روز برایشان ایام الله است، تصریح کرد: این افراد راهنمای انسان‌ها در بیابان و ظلمات هستند و افراد را  از هلاکت و مسیر اشتباه در ابهامات و پیچیدگی‌های زندگی نجات می‌دهند.

وی افزود: به خاطر آگاهی این دسته از افراد نسبت به خطر معصیت و عواقب آن، مردم را به دوری از گناه دعوت و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و خود نیز در عمل به آن پایبند هستند.

آیت الله ممدوحی با بیان این‌که این انسان‌های بزرگ از دنیا  عبور کرده و به آخرت رسیده‌اند، ابراز کرد: آن‌ها نسبت به حقایق دنیا و غیب‌های آخرت آگاه هستند و وعده‌های قیامت برایشان محقق شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سه نوع عشق مادون عقل، عقلانی و فوق عقل وجود دارد، گفت: این افراد همواره تسلیم امر الهی هستند و با عشقی فوق عقل به خداوند عشق می‌ورزند.

انتهای پیام/28/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha