جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت آیت الله جوادی آملی

حوزه/ یک انسان راستگو می‌رود، می‌فهمد، درس می‌خواند، از راه صحیح پیدا می‌کند تا چیزی برای او روشن نشد نمی‌گوید؛ زیرا معتقد است ائمه فرمودند: «کفی بالمرء کذباً ان یحدث بالکل ما سمع»؛ خبر فروشی یعنی شرف فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن؛ راستگو بودن این بهترین فضیلت و سرمایه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کانال رسمی حضرت آیت الله جوادی آملی به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از فرمایشات معظم له که سال های گذشته در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران ایراد کردند را منتشر کرده که بدین شرح است.

* جریان گزارشگری و خبری کاری است که از یک بدنه‌ای برخوردار است؛ این بدنه در اختیار غالب گزارشگران هست؛ همچنین از یک روح ملکوتی متنعم است که آن در اختیار همه نیست.

 

 * یک صدق خبری است و یک صدق مخبری، مثل یک کذب خبری و یک کذب مخبری؛ صدق خبری یعنی این خبر درست است، صدق مخبری یعنی این گزارشگر یک آدم راستگو است، اینها تلازمی هم ندارند.

 

* گاهی گزارشگر راستگو است، صدق مخبری هست ولی اشتباهاً مطلبی را به او القاء کردند در نتیجه خبر دروغ است و کذب خبری است؛ اما آنچه که برای همه ما لازم است هم صدق خبری است؛ هم صدق مخبری.

* اول باید راستگو باشیم که این مربوط به تهذیب نفس است و بعد باید محقق باشیم، خبر را از منبع اصلی‌اش به دست بیاوریم که صدق خبری داشته باشد، صدق خبری به وسیله آزمایش ها و آموزش ها و اطلاع رسانی‌ها و مبادی دیگر حاصل می‌شود؛ اما صدق مخبری را در کنار سجاده و مسجد و حسینیه باید جستجو کنیم؛ هیچ جا انسان را راستگو نمی‌کنند خیلی از خبرنگارها و گزارشگرها هستند که زود خرید و فروش می‌شوند.

 

* نه صدا و سیما این هنر را دارد که شما را راستگو بکند نه مبادی دیگر، اگر مسجد و حسینیه و دعا و نماز و مناجات خدای ناکرده اثر نکرد مطمئن باشید این کالا در هیچ جا پیدا نمی‌شود و آنچه می‌ارزد راستگو بودن است.

 

* یک انسان راستگو می‌رود، می‌فهمد، درس می‌خواند، از راه صحیح پیدا می‌کند تا چیزی برای او روشن نشد نمی‌گوید زیرا معتقد است ائمه فرمودند «کفی بالمرء کذباً ان یحدث بالکل ما سمع» خبر فروشی یعنی شرف فروشی و خبر خریدن هم یعنی حیثیت دیگری را زیر سؤال بردن؛ راستگو بودن این بهترین فضیلت و سرمایه است.

 

* شما باید در کنار اخبار یک بخش تحلیلی هم داشته باشید، تحلیل و تعلیل خبر یک آدم باسوادی می‌خواهد که خبر شناس باشد، صدر و ساقه خبر را بشناسد، اطلاع رسانی جزء سواد نیست، اطلاعات مانند کشکول است، تحلیل خبر، مبدأ خبر، منشأ خبر و جوشش خبر از کجا درآمده، چرا اینگونه شده، این می‌شود تحلیل و تعلیل، وگرنه فلان حادثه آنجا اتفاق افتاده برای مخاطبی که قدرت تحلیل ندارد بی ثمر است.

* اگر ان‌شاء‌الله رسانه‌های گروهی بعد از اینکه راستگو شدند و خبرهای راست فراهم کردند این اطلاع رسانی را که دروازه علم است زمینه قرار بدهند و سپس بنام تعلیل و تحلیل خبر وارد خود علم بشوند، آن‌گاه می توانند جلوی خیلی از رسانه‌های بیگانه را بگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha