شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حج کعبه عمره

حوزه/ برخی می‌گویند به جای این که به حج بروید به نیازمندان و فقرا کمک کنید، در پاسخ این افراد باید گفت «ما دو نوع حج داریم، حج واجب و حج عمره مستحب و یک عمل واجب را نمی توان تعطیل کرد و هیچ‌گاه کمک کردن به یک نیازمند، جایگزین مسئله واجبی همچون حج نمی گردد».

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از تهران، حجت الاسلام سید حامدحسینی تهرانی ، با اشاره به برخی شبهات پیرامون حج ابراهیمی(ع) بیان داشت: ما باید از چند زاویه به مسئله حج نگاه کنیم. زاویه دید اول این است که حج یک واجب شرعی بر کسی است که استطاعت داشته باشد. استطاعت خود معانی مختلفی دارد. استطاعت مالی، استطاعت جسمی، استطاعت در حوزه مباحث امنیت و ... از انواع آن است. وقتی حد آن مشخص شود، حج برای کسانی که این شرایط را دارند واجب است و این واجب مانند نماز و روزه می‌باشد و باید انجام شود.

وی ادامه داد: شبهه دیگر درباره تقویت مالی به آل سعود است. برای این که کمکی به اقتصاد آل سعود نشود، ما می‌توانیم خریدهایمان را کنترل نماییم. برای مثال اگر قرار است کالایی از آن جا تهیه شود، می‌توان از بازار وهابیت و آل سعود خرید نکرده و به جای آن از شیعیانی که در مکه و مدینه هستند و بعضاً وضع مالی خوبی هم ندارند، می‌توان خرید.

حجت الاسلام حسینی در پاسخ به شبهاتی دیگر افزود: شبهه دیگر نیز این است که برخی می‌گویند خدا که هه جا هست و برای چه باید در مراسم حج شرکت کرد و دلیل خود را این‌گونه جلوه می‌دهند که این کار باعث خودنمایی و ریا می‌شود. در حالی که آن‌ها طبق آیه قرآن با فضاسازی‌ها سعی در انسداد راه بزرگترین واجب و فریضه الهی را دارند. با این که حج در حال حاضر چنین شرایطی را داراست، بر کسانی که واجب شده است باید این حج را انجام دهند و سعی تمامی در انجام این فرضه واجب الهی داشته باشند.

این کارشناس دینی ادامه داد: نکته دیگر این که حج برای خودنمایی کردن نیست. همچنین ما در برخی روایات نیز داریم که خودنمایی کردن در تمامی موضوعات نیز چیز بدی نیست. این که مسلمین قدرت و اقتدار خود را نشان دهند و دور هم جمع بشوند، کار بسیار پسندیده‌ای است. متأسفانه برخی بحث ریا را در حج مطرح می‌کنند و جنگی روانی را به وجود می‌آورند تا دیدگاه مردم نسبت به حج را تغییر دهند.

حجت الاسلام حسینی خاطر نشان ساخت: شبهه دیگری که مطرح است این است که می‌گویند به جای این که به حج بروید به نیازمندان و فقرا کمک نمایید که در پاسخ این افراد باید گفت ما دو نوع حج داریم، حج واجب و حج عمره مستحب. این سخن شاید در مورد یک عمل مستحبی درست باشد، ولی نمی توان یک عمل واجب را تعطیل کرد، لذا ما باید مباحث معنوی را مانند سبدی ببینیم که هر چیزی جای خود را در آن دارد. هیچ‌گاه کمک کردن به یک نیازمند، جایگزین مسئله واجبی همچون حج نمی گردد. هیچ‌گاه کمک کردن به فقرا، جای خمس و زکات را نمی‌گیرد. مانند این است که به فردی که به او بدهکاریم، به جای دادن پول او، بدون اجازه طلبکار، آن پول را صرف نیازمندان گردانیم».

 براساس گزارش استاد نیوز، وی در پایان خاطر نشان کرد: ما حج را می‌توانیم به عنوان یکی از اقلام مهم سبد غذایی معنوی مردم بدانیم، در کنار آن چیزهای دیگر است که معنا پیدا می‌کند، برای جلوگیری از هزینه اضافی می‌توان به جای این که ولیمه حج را به آشنایان بدهیم، به فقرا کمک نماییم. این بسیار پسندیده و زیبنده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha