جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نبویان

حوزه/ جلسه تبیین عملکرد و چشم انداز معاونت امور فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و پژوهشگاه مطالعات تقریبی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین نبویان، معاون امور فرهنگی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، جلسه تبیین عملکرد و چشم انداز معاونت امور فرهنگی مجمع تقریب مذاهب اسلامی و پژوهشگاه مطالعات تقریبی امروز با ارائه گزارش مفصل حجت الاسلام والمسلمین نبویان، معاون امور فرهنگی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی برگزار شد.

وی در بخش اول گزارش خود با اشاره به فعالیت های ادارات کل این معاونت، اظهار داشت: برگزاری دوره تربیت مبلغان و فعالان تقریب در بلاد مختلف اسلامی, تأسیس مرکز پاسخ گویی به شبهات, برگزاری درس خارج فقه تقریب و وحدت اسلامی, جلسات آموزشی دشمن شناسی و جنگ نرم برای علمای اهل سنت از مهمترین فعالیت های اداره کل آموزش و پژوهش این معاونت بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین نبویان در ادامه به بیان فعالیت های انجام شده در مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی پرداخت و افزود: نشست کارشناسی با عنوان میز عربستان درباره رابطه دولت سعودی با آل شیخ , نشست کارشناسی با عنوان میز عراق در ساختمان مجمع تقریب مذاهب اسلامی در قم, نشست کارشناسی با عنوان میز هند (کشمیر), دیدار با مسئولین جایزه بزرگ المصطفی, اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه با شورای مفتیان کشور روسیه و ... بخشی از فعالیت های مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: فعالیت های انجام شده در اداره کل مطبوعات و انتشارات نیز بسیار کسترده است که بخشی از آنان: شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران همراه با دعوت از مهمانان خارجی, شرکت در نمایشگاه کتاب مسابقات بین المللی قرآن, سازماندهی و تهیه ی نرم افزار و تجمیع آمار کتاب های موجود, تشکیل کمیته ای از اداره کل انتشارات مجمع جهانی اهل بیت(ع) و جامعه المصطفی(ص) در جهت سازماندهی و هم افزایی ظرفیت های سه تشکل, ارسال کتاب جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی پکن, ترخیص 100 دوره موسوعه السنة النبویه از بیروت و ... می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فعالیت های انجام شده در اداره کل مراسمات و امور هنری اظهار داشت: برگزاری جشنواره شعر علوی در گرگان, ساخت مستند آیت الله العظمی بروجردی, تهیه جزوه «نقض حقوق بشر توسط آمریکا» به مناسبت 12 تیر (روز جهانی نقض حقوق بشر آمریکایی) و ارسال به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه جهت توزیع در میان ائمه جمعه سراسر کشور, فعالیت در شورای دهه کرامت و نامگذاری یکی از روزهای این دهه به نام «امام رضا (ع)، وحدت و مهربانی» و ابلاغ این موضوع به تمامی دستگاه های اجرایی کشور , برگزاری سه مراسم شعر آیین رضوی با موضوع امام رضا(ع) محور وحدت در استان های هرمزگان (قشم)، آذربایجان غربی (ارومیه) و کردستان (سنندج)، برگزاری شب شعر فاطمی در برج میلاد با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری و ... از مهمترین فعالیت های این اداره کل بوده است.

وی با اشاره به آخرین بخش از فعالیت های معاونت امور فرهنگی,  اداره فضای مجازی را از حساس ترین بخش های این معاونت دانست و افزود: احیاء سایت معاونت فرهنگی در پورتال مجمع جهانی تقریب، به روز رسانی و ساماندهی پایگاه های اطلاع رسانی معاونت و پژوهشگاه، پیگیری جهت پوشش کامل و مناسب اخبار و مطالب مربوط به معاونت و پژوهشگاه مطالعات تقریبی در خبرگزاری ها، جلسات کارشناسی در راستای استفاده از نظرات و تجربیات کارشناسان و فعالان فضای مجازی، انجام اقدامات لازم برای ایجاد پایگاه جدید و مستقل معاونت فرهنگی با امکانات لازم جهت اجرای پروژه ی پرسش و پاسخ و تعامل و ارتباط با فعالان تقریبی و نخبگان و مخاطبان،  ارتباط مستمر با خبرگزاری های رسمی کشور و ...  از مهمترین فعالیت های این اداره بوده است .

حجت الاسلام والمسلمین نبویان در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به فعالیت های پژوهشگاه مطالعات تقریبی به بررسی  پروژه های تحقیقاتی پرداخت و افزود: پروژه «موسوعة فقه مقارن» نوشته آيت الله جناتی، پروژه «محاضرات فی علوم القرآن و تفسیره» نوشته آیت الله تسخیری، پروژه موسوعه اصول الفقه جلد4 و 5 که  توسط محققان پژوهشگاه در حال اتمام است، پروژه «مستقصی مدارک القواعد و منتهی ضوابط الفوائد» نوشته آیت الله کاشانی که در حال ارزیابی و غنی سازی است,  پروژه «رابطه شعائر دینی با تقریب مذاهب اسلامی» نوشته سرکار خانم دکتر «خوش صورت»،  پروژه «تحقیق کتاب الانتصار» نوشته حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی نجف، پروژه «اهل السنة من وجهة نظر أعلام الشیعة» توسط جناب آقای محمد ساعدی و پروژه «مداخل و عناوین مقالات موسوعة اصول الفقه ج 5»  از جمله پروژه های تمام شده و یا در حال تکمیل پژوهشگاه مطالعات تقریبی است .

وی در ادامه بیان داشت: از دیگر فعالیت های پژوهشگاه مطالعات تقریبی می توان به تشکیل جلسات شورای عالی پژوهشگاه، تشکیل جلسات اتاق فکر پژوهشگاه، تهیه نظام واره موضوعات تقریبی،  پاسخ به سؤالات ده گانه جامعه الازهر مصر و تهیه کتابی در این زمینه و تشکیل گروه بررسی کلان پروژه تکفیر  اشاره کرد .

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پایان خاطرنشان ساخت: تهیه چارت و نظام پژوهشگاه متشکل از سه پژوهشکده و ده گروه  از دیگر فعالیت های پژوهشگاه مطالعات تقریبی است .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha