پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جنایت میرزاولنگ افغانستان

حوزه/ جنایت بزرگ زمانی اتفاق افتاد که با روشن شدن هوا و تسلط تروریست ها بر روستا، راه فرار و خروج مردم بی دفاع از این روستا مسدود شد و تروریست ها عده زیادی از مردم را سر بریده یا تیرباران کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شب 14 مرداد جاری جنایتی هولناک در روستای شیعه نشین میرزاولنگ افغانستان رخ داد که مردم افغانستان و شیعیان و مسلمانان جهان را داغدار کرد؛ جنایتی که لکه ننگی دیگر بر پیشانی سیاه تروریست های داعش و طالبان است و در عین حال علامت های سؤال زیادی را متوجه مسئولان امنیتی افغانستان نمود.

 

* روستای استراتژیک میرزاولنگ

روستای میرزا اولنگ یکی از روستاهای مهم و استراتژیک شهرستان صیاد است که از سه سال پیش تا کنون در محاصره مخالفان مسلح دولت افغانستان قرار دارد.

میرزا اولنگ از یک طرف با روستای قارچی مربوط شهرستان گل‌چراغ ولایت فاریاب، از طرف دیگر با شهرستان کوهستانات سرپل و از جانبی با روستاهای مربوطات شهرستان صیاد و قسمتی از شهرستان‌های قوش‌تپه و درزاب ولایت جوزجان هم‌مرز است. این منطقه ۲۰ کیلومتر از مرکز ولایت سرپل فاصله دارد.

این روستا درحالی به‌دست طالبان و داعش سقوط کرده است که شهرستان کوهستانات در همجواری آن از دو سال به این طرف از کنترل دولت افغانستان خارج است. پیش از این نیز فرماندار سرپل از حضور سنگین جنگجویان در کوهستانات هشدار داده بود. میرزا اولنگ نقطه ای است که طالبان از یک سال پیش در پی تصرف آن است؛ چراکه این روستا کمربند امنیتی محکمی برای ولایت سرپل محسوب می شود و تصرف آن مقدمه تصرف سرپل است.

 

* جزئیات جنایت میرزاولنگ

درگیری در منطقه استراتژیک میرزاولنگ در واقع  دو روز پیش از 14 مرداد آغاز شد و تروریست های ائتلاف کننده طالبان و داعش که از نقاط مختلف افغانستان همچون جوزجان، فاریاب، غور و بادغیس از سه محور بالای روستا به این منطقه سرازیر شده و با نیروهای اندکِ امنیتی و نیروهای مقاومت مردمی این منطقه درگیر شدند و در سایه بی توجهی مسئولان مرکزی و نیروهای امنیتی کشور، درگیری سختی میان آنها شکل گرفت که در نهایت در شب 14 مرداد منجر به سقوط میرزاولنگ شد.

با سقوط میرزاولنگ مردم این منطقه به سرعت پا به فرار گذاشتند و این روستا را شبانه ترک کردند، اما جنایت بزرگ زمانی اتفاق افتاد که با روشن شدن هوا و تسلط تروریست ها بر روستا، راه فرار و خروج مردم بی دفاع از این روستا مسدود شد و تروریست ها عده زیادی از مردم را سر بریده یا تیرباران کردند و عده زیادی از مردم را نیز به گروگان گرفتند که بنابر اظهارات برخی منابع محلی این افراد را زنان و دختران تشکیل می دهند.

با توجه به تسلط تروریست ها بر این روستا و پراکندگی مردم  همچنین قطع کردن آنتن های مخابراتی توسط تروریست ها، آمار دقیقی از تعداد شهدا و گروگان ها در دست نیست، اما روایت شاهدان عینی حاکی از آن است که تروریست ها 27 کشاورز را پس از دستگیری به حاشیه روستا منتقل کرده و تیرباران می کنند و علاوه بر این 9 نفر از بزرگان و ریش سفیدان روستا را نیز به صورت جداگانه تیرباران می کنند و عده ای از نیروهای امنیتی و مقاومت مردمی نیز در جریان درگیری ها به شهادت رسیده اند که روی هم رفته تعداد شهدا به بیش از 60 نفر می رسد و حدود 150 خانواده نیز گروگان گرفته شدند که طبق اخبار رسیده این خانواده ها با وساطت بزرگان محلی آزاد شده اند.

تروریست ها در حمله وحشیانه خود به میرزاولنگ همچنین خانه ها و دارایی های مردم را تخریب کرده و منبرها و مساجد را به آتش کشیده اند تا نشانی دیگر از توحش و دوری خود از اسلام و انسانیت را به جهان نشان دهند.

 

* بی اعتنایی دولت مرکزی به اخطارها و عدم کمک رسانی به موقع

اما یکی از نکات مهمی که در فاجعه میرزاولنگ توجه ها را به خود جلب می کند، گلایه مردم و برخی مسئولان افغانستان از بی اعتنایی دولت مرکزی به این فاجعه و عدم اقدام به موقع و مناسب دولت در این زمینه است؛ چراکه بنا بر اظهارات مسئولان منطقه ای و مرکزی افغانی، آنها پیش از وقوع این فاجعه به دولت هشدار داده اند، اما با بی اعتنایی مسئولان روبرو شده اند و از این رو هنگام وقاع این فاجعه نیروهای امنیتیِ اندکی در منطقه حضور داشته اند که آنها هم تسلیحات و مهمات کافی برای مبارزه با تروریست های تا دندان مسلح را در اختیار نداشته اند.

 

* فرماندار سرپل: هیچ کس به ما کمک نکرد

محمد ظاهر وحدت فرماندار سرپل درباره فاجعه میرزاولنگ گفت: ما تلاش نهایی را کردیم تا از به وجود آمدن فاجعه جلوگیری کنیم، نیروهای مستقر در شهر را در دو گروه به منطقه اعزام کردیم و در عین حال از نیروهای امنیتی مرکزی تقاضای کمک هوایی و زمینی نمودیم؛ اما تا آخرین لحظات این کمک ها صورت نگرفت و در نهایت به دلیل نرسیدن کمک و تجمع بیش از حد دشمن از سایر ولایت ها، روستای میرزاولنگ سقوط کرد و اگر ما با کمک مردم محلی ماجرا را مدیریت نمی کردیم، فاجعه سنگین تری رقم می خورد.

فرماندار سرپل از موسسات خیریه داخلی و خارجی و حکومت مرکزی خواست هرچه زودتر برای کمک رسانی به بازماندگان شهدا، مجروحان و آوارگان بشتابند.

وحدت از حکومت مرکزی همچنان خواست برای بازپس گیری روستای میرزاولنگ هرچه زودتر وارد اقدام شده و نیروهای هوایی و زمینی را به این ولایت بفرستند؛ چراکه در غیر این صورت، سقوط شهر صیاد و پس از آن سقوط شهر سرپل دور از تصور نخواهد بود.

 

* دولت به هشدارها اعتنا نکرد

محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی نیز با صدور پیامی درباره فاجعه میرزاولنگ گفت: من اقدامات لازم را براى جلو گيرى از وقوع اين فاجعه انجام  دادم و به همین منظور، صبح ١٢ مرداد با عبدالله عبدالله رييس اجرائيه دولت وحدت ملی تماس گرفته و اهميت اين منطقه و خطرات سقوط آن و احتمال وقوع يك فاجعه انسانى را گوشزد کردم که دکتر عبدالله عبدالله اطمينان داد با وزارت دفاع هماهنگى می كنم كه هم كمك هوايى و هم زمينى انجام شود.

محقق یادآور شد، شب ١٣ مرداد نیز با وزير دفاع تماس گفتم تا بدانم چه اقداماتى در این زمینه صورت گرفته، اما متوجه شدم كه وی از منطقه و اهميت سوق الجيشى آن براى ولايت سرپل شناخت ندارد و اقدامى هم انجام نداده است.

وی تصریح کرد: بُعد ديگر فاجعه از اين قرار است كه حكومت و وزارت هاى دفاعى و امنيتى در اين قضيه نوعى بى تفاوتى و عدم احساس مسئوليت از خود نشان دادند که باعث شد پرسش ها و تحلیل هایی در اذهان مردم و ناظران ایجاد شود.

 

* مردم سرپل: بی کفایتی سران حکومت باعث قتل عام مردم میرزاولنگ شد

شماری از شهروندان ولایت سرپل در شمال افغانستان ضمن انتقاد شدید از عملکرد ضعیف سران حکومت وحدت ملی در برخورد با تروریست ها، تاکید کردند فاجعه خونین منقطه میرزاولنگ صیاد به خاطر بی کفایتی سران حکومت است.

این مردم تاکید کردند حادثه خونین میرزاولنگ سبب خدشه دار شدن قلوب تمام ملت افغانستان به ویژه مردم سرپل شده و ما علاوه بر تروریست های طالبان و داعش، دولت مرکزی را نیز در این حادثه مسئول می دانیم.

میثم مولانا؛ مسئول انجمن جوانان سرپل می گوید: اوضاع کنونی برای مردم سرپل قابل قبول نیست و شنیدن هر خبر و گزارش در باره وضعیت بد مردم میرزاولنگ سبب ناراحتی بیشتر مردم می شود و تا کنون متاسفانه اجازه انتقال اجساد داده نمی شود و کودکان، زنان و پیرمردان به صورت دسته جمعی دفن شده اند و یا پیکرهای آنها در کوه و دره بر روی زمین باقی مانده است.

 

* پشت پرده ائتلاف طالبان و داعش در میرزاولنگ

در حالی که نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که یک فرمانده داعش به نام ملا غضنفر همراه با طالبان در قضیه میرزاولنگ دخیل بوده، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان هماهنگی میان گروه تروریستی داعش و طالبان را رد کرد و گفت: "ما هیچ گاه با گروه داعش ائتلاف نکرده ایم و من موضوع هماهنگی طالبان با داعش را در سرپل رد می کنم.

نظری پریانی، روزنامه نگار می گوید که طالبان و داعشی ها در افغانستان دو گروه هستد که پاکستان برای یک هدف مشخص از آنها استفاده می کند.

وی افزود: با وجود اینکه داعش و طالبان دو گروه جدا هستند، اما گاهی برای هدف مشترکی که دارند و برای به دست آوردن منافع مشترک بیشتر با هم متحدمی شوند.

این روزنامه نگار خاطرنشان کرد: "داعش و طالبان از دستگاه های امنیتی بیگانه حمایت مالی می شوند.

دکتر نجیب پیکان، آگاه سیاسی از شمال افغانستان نیز گفت: گروه های تروریستی هر کدام تاریخ مشخص خود را دارند و هر کدام در زمان های مختلف ظهور می کنند و وحشت را در میان مردم افزایش می دهند و تنها چیزی که برای داعش و طالبان مهم است، منافع آن ها می باشد.

وی خاطرنشان کرد: "وقتی منافع این دو گروه زیر سوال می رود، باهم درگیر می شوند، اما گاهی هم برای تامین منافع خود با هم متحد می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد از افغانستان IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
    0 0
    من یکی از شعیان هزاره افغانستان هستم فقط این را بدانید همه اعضای دولت خصوصا رییس جمهور اشرف غنی از چند روز قبل از وقوع حادثه از این قضیه خبر داشتند حتی اهالی منطقه بار ها تقاضای کمک کرده بودند ما در ایران از خبرگزاری ها شنیده بودیم حمله سنگینی به منطقه شده ... ولی ریاست جمهوری که روابط بسیار نزدیکی با عربستان هم دارد از روی قصد اجازه داد تا منطقه تصرف شده و کشتار صورت پذیرد این ها عین واقعیت هست حتی برخی شواهد از کمک پشت پرده بعضی دولتی های افغانستان به این عناصر تروریستی حکایت دارد مدارکش موجود است ...من خودم از همان مردم هستم و خبر دارم در افغانستان چه خبر است ... لطفا پیام را منتشر کنید و سانسور نفرمایید
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    دولت فعلی افغانستان بر بی کفایتی خود مهر تایید زدوای کاش بالبیک مراجع عزیز تکلیف طالبان وداعش یک سر میشد.به امید حل مشکل مظلومین افغان ورهایی از این دولت وطالبان وداعش سیاه وتشکیل دولت اسلامی وای کاش مرجع محترم فیاض ورود به این موارد میکردوقدرت اسلام در افغانستان را به نمایش میگذاشت.لطفا در سایت مراجع تقلید شیعه افغانستان منشر بفرمایید.