پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شصت و سومین جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد در دانشگاه مجازی المصطفی

حوزه/ جلسه دفاعیه پایان نامه با عنوان " مولفه های اخلاق فردی و اجتماعی برای منتظران امام زمان(عج)" با ارائه سرکار خانم فریبا رسولی در شصت و سومین جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» شصت و سومین جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد با عنوان" مولفه های اخلاق فردی و اجتماعی برای منتظران امام زمان(عج)" با ارائه سرکار خانم فریبا رسولی و استاد راهنما سرکار خانم دکتر زهرا شریف به عنوان و استاد داور حجت الاسلام  رسول هاشمی در دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.

پایان نامه حاضر با موضوع مؤلفه‌های اخلاقی فردی و اجتماعی برای منتظران به بررسی وظایف اخلاقی منتظران در دوران قبل از ظهور (جامعه منتظر) و دولت کریمه می پردازد که مطالب در قالب سه فصل و یک نتیجه گیری سازمان‌دهی شده است.

 فصل اول مشتمل بر کلیات و مفاهیم است که در بخش کلیات به بیان مسئله و سؤال اصلی و فرعی و... پرداخته است؛ در بخش مفاهیم نیز مفاهیمی چون اخلاق و جامعه و انتظار بررسی‌شده است.

 در فصل دوم ابتدا بحث انتظار در اسلام آمده است و سپس در دو قسمت ویژگی های اخلاقی جامعه منتظر (پیش از ظهور) و دولت کریمه (پس از ظهور) بیان‌شده است،

 در فصل سوم وظایف اخلاقی منتظران در دو بخش فردی و اجتماعی بیان‌شده است و در پایان نیز جمع‌بندی و نتایج حاصل از تحقیق بیان‌شده است

*نگاهی بر مقدمه پایان نامه؛

مسأله ظهور و انتظار منجی در تمام ادیان جهان وجود دارد و دین مبین اسلام نیز از این قاعده مستثنی نیست، بحث انتظار يک نظريه کلامي- اعتقادي و فراگير است که مي تواند در حوزه هاي متفاوت حکومت، سياست، انسان شناختي و جامعه شناختي پيش از ظهور، مدل رفتاري و فکري و راهبردي باشد. به ويژه آن که مؤمن بايد تنها براي امروز نباشد بلکه براي نسل هاي بعد و در انديشه آنها هم باشد. نزديک به دو هزار روايت از کلام ائمه و اهل بيت (عليه السلام) درباره مهدويت، آخرالزمان و فرجام شناسي اسلام و مسأله انتظار، در مجموعه هاي حديثي و روايي، گرد آوري شده است. اين روايات حاکي از اهميت ترسيم دوران قبل از ظهور، از جنبه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي و... موقعيت جبهه حق و باطل، تصويرسازي هنگام ظهور و نشانه ها و مختصات پس از ظهور دارد. علت اين بسط و گسترش، تنها دادن اميد يا باور اندک يک نظريه قطعي نيست. تأمل در حجم احاديث موجود بيانگر اهميت تکليفي است که از انسان منتظر طلب شده است. از آن جا که مقوله انتظار مؤلفه اي بنيادي در نظريه پردازي هاست و در ميان آموزه هاي ديني موضوعي بي همتاست. وقتى مجموعه روایات مربوط به قیام حضرت مهدى را مطالعه مى‏كنیم، با این حقیقت آشنا مى‏شویم كه زمینه‏سازان اصلى ظهور اصحاب و یاران هستند در نتیجه لازم است نسبت به مؤلفه های اخلاقی منتظران آن توجه بيشتري نشان داد تا به عنوان الهام بخش يک ايده و راه گشايی به سوي آينده و به شکل يک فلسفه بزرگ اجتماعي-اسلامي، آينه مناسبي براي شناخت آرمان هاي اسلامي باشد. در منابع دینی انتظار منجی در زمره وظایف مؤمنان شمرده شده است و در این راستا پاره ای وظایف فردی و اجتماعی بر عهده شان قرار داده شده است..

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha