جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعید اصفهانیان - جمکران

حوزه/ مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین(ع) گفت: پیش از آن که مراکز اسلامی وارد عرصه شوندف دشمنان مطالب علمی علیه اربعین را در دانشگاه‌ها مطرح کرده اند و بنا را بر تفرقه و تشتت گذاشته اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت الاسلام سعید اصفهانیان در نشست خبری همایش ملی «از غدیر تا اربعین» که امروز در بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی دایر شد، اظهار داشت: راهپیمانی اربعین حسینی از 63 کشور جریانی فراتر از جامعه توحیدی را شکل داده و یک صعود فرهنگی رقم زده است.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین عنوان کرد: برای دومین دوره همایش ملی «از غدیر تا اربعین» که 22 تا 24 شهریورماه ماه برگزار می شود، نشست‌های اندیشه‌ورز مختلفی با تشکیل هفت کمیسیون و 35 اندیشه‌ورز در ستادهای فکری دایر شد.

تبدیل زیارت فردی به زیارت جمعی

وی با بیان اینکه آشتی میان نخبگان و اجتماع از جمله اهداف این همایش است چرا که نخبگان حرف های بسیاری برای گفتن دارند که به برکت اربعین در اجتماع مطرح می‌شود، گفت: اربعین نگاه اجتماعی را ارتقا می دهد و ما را به مکان و زمان‌های گونلگون متصل و انقلاب را در عرصه های مختلف جاری و ساری می کند.

دبیر همایش ملی «از غدیر تا اربعین» با بیان اینکه امروز زیارت فردی به زیارت جمعی مبدل شده است، خاطرنشان کرد: اربعینی که آن روز صورت گرفت با جریانی که امروز متولد شده فرق دارد؛ اربعین در گذشته بیشتر به شکل فردی بود، اما امروز اگر کسی سراغ این زمان خاص برود به فهم عظیمی متفاوت از فهم فردی می رسد.

وی تصریح کرد: اربعین این زمان، نه تنها جهان تشیع و اسلام، بلکه جامعه بشری را از یک مقطعی وارد مقطع دیگر می کند و شعار حسینی در حال تبدیل شدن به شعور و زندگی حسینی است.

حجت الاسلام اصفهانیان عنوان کرد: این همایش در 9 شهر همچون شهرهای تهران، کرج، مشهد، قم، یزد، کویت، بغداد، نجف در چهار کشور ایران، عراق، کویت و لبنان برگزار می شود.

دبیر همایش ملی «از غدیر تا اربعین» افزود: همایش «بربال اربعین» 26 مرداد ماه در تهران، همایش ملی اساتید در جوار حرم مطهر رضوی در مشهد و همایش دانشجویان کشورهای اسلامی  20 مهرماه در تهران عنوان برنامه های «از غدیر تا اربعین» است که کنگره‌های بین‌المللی در نجف و عتبات مقدسه کربلا تجمیع ظرفیت‌های دانشی آن می باشد.

بن مایه اربعین سیاسی نیست

حجت الاسلام اصفهانیان خاطرنشان کرد: جریان اربعین سالم، پرقدرت و آسمانی است و باید اینگونه بماند، اربعین مقابله با جریان‌ و احزاب اصولگرایانه و اصلاح‌طلبانه نیست که مسئولان اشتباه وارد این جریان شوند بلکه باید در حقیقت اسلام قدم بگذارند.

وی ادامه داد‌: اربعین امروز نسبتِ اجتماعی، گسترده و فراتری از مذاهب دارد به طوری که حتی معادلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و میان فرهنگی دنیا را تغییر می‌دهد.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین عنوان کرد: برخی بن‌مایه اربعین را سیاسی تلقی می کنند، در حالی که همانند انقلاب اسلامی که اصل جریان خدایی بود و سبب تحولات خدایی در حوزه‌های مختلف شد، ریشه فرهنگی با روحیه تحول و انقلابی‌گری دارد که مربوط به برنامه‌ریزی ‌های کشوری است.

وی با اشاره به مطالعات علمی در فضای اربعین و تدوین 10 پایان نامه علمی توسط دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در این راستا، بیان کرد: نقطه عطف اربعین بنا به حوزه‌های مطالعاتی اندیمشندان یک جریان پرقدرت و مستمر است که در مکان و تاریخ مشخص بشری شکل می گیرد.

پیشگام شدن دشمن در مطالعات علمی اربعین

حجت الاسلام اصفهانیان ابراز کرد:‌ پیش از آن که مراکز اسلامی وارد عرصه شوند دشمنان مطالب علمی علیه اربعین در دانشگاه‌ها مطرح کرده اند و بنا را بر تفرقه و تشتت گذاشته اند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی اصحاب الحسین متذکر شد: ‌وقتی اجتماعی از مذاهب گوناگون شکل می‌گیرد نگاه کلان امت اسلامی باید بر مبنای وحدت باشد، زیرا اربعین موضوعی نیست که جریان‌های سیاسی عراق و جریان‌های خدماتی ایران به خود نسبت دهند.

دبیر همایش ملی «از غدیر تا اربعین» خاطرنشان کرد:‌ پیام اربعین نبرد ایران با رژیم صهیونیستی نیست بلکه نماد وحدت‌بخشی است که توان دینی را مقابل ظرفیت‌های خشک سلفی‌گری و ظرفیت‌های حزب‌اللهی و قرآنی را مقابل صهیونیست قرار داده است.

انتهای پیام/313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha