جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
زیباکلام

حوزه/ سعید زیبا کلام گفت: عقلانیت یکی از محوری‌ترین مفاهیم نهضت روشنفکری است که مدرنیته غرب امروز مدعی آن است اما شما تا دلتان بخواهد همه عقلانیت دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» سعید زیباکلام عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، در کلاس آموزشی «نقد تلقی پوزیتویستی از علم» که در سومین دوره طرح ملی نخبگان علوم انسانی در دهکده وسف برگزار شد، گفت: عقلانیت یکی از محوری‌ترین موضوعاتی است که کانت و هیوم به آن اشاره کرده‌اند، اما الآن ریز و درشت از عقلانیت سخن می‌گویند و معتقدند که عقلانیت را باید پاس داشت.

استاد فلسفه علم دانشگاه تهران با بیان اینکه یک نظریه چکش کاری شده و مدون درباره عقلانیت وجود دارد، افزود: دائما از شبکه‌های مختلف سیما گفته می‌شود که عقلانیت باید مبنای کار ما باشد و دائما هر رجل سیاسی را می‌بینی از عقلانیت سخن می‌گوید.

وی تصریح کرد: عقلانیت یکی از محوری‌ترین مفاهیم نهضت روشنفکری است که مدرنیته غرب امروز مدعی آن است اما شما تا دلتان بخواهد همه عقلانیت دارند.

زیباکلام تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد بر مدرنیته متمرکز شود و غرب امروز را بیشتر از لحاظ تمدنی بشناسد، باید درباره پست مدرنیسم جدی کار کند و بداند که ارزش‌ها، نوع نگاه و نوع عمل عصر ضد روش‌شناسی علوم درباره مدرنیته بسیار مهم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از دانشجویان خواست که با دقت بر روی مبانی بنیادی عقلانیت، پیشرفت، سکولاریسم، لیبرالیسم و سوسیالیسم کار کنند و به مطالعه روشمند در این زمینه بپردازند چراکه به اعتقاد او کار علم‌ورزی با حدس‌های نظری شروع می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha