پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین نوایی مشهد

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان گفت: رصد لغزش های افراد در یک اداره، کمبود و بیماری روانی محسوب می شود، زیرا پی جویی کار یک انسان مومن نامطلوب است که البته با انجام وظیفه و مقابله با گسترش دهنده یک رذیله تفاوت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نوایی در جلسه اخلاق اداری کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه اخلاق مدنظر در اسلام با مغرب زمین بسیار تفاوت دارد، اظهار کرد: برخی از مطالب، مباحث و محتوای اخلاق حرفه ای که از سوی بعضی افراد بیان می گردد از غرب گرفته شده و نهایتا با یک حدیث همراه می شود که اتفاقا هیچ ارتباطی با آن ندارد.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به آیه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا ... (حجرات/12)» ابراز کرد: چند حطیه بحثی در اخلاق حرفه ای وجود دارد که یکی از آنها ارتباط با همکاران در یک مجموعه می باشد که در کنار مراقبت نفسانی، ارتباط با ارباب رجوع، رابطه با خداوند و تعامل با جامعه در حطیه اخلاق مورد بحث قرار می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی گفت: حسد، غیبت، نمامی و سخن چینی، تهمت، افترا و ... اموری است که به دوری از آن در مباحث اخلاقیات تاکید می شود.

وی افزود: در صورت مراجعه به کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری، ملاحظه خواهید کرد که از کتابخانه ها و کتاب های بزرگ اخلاقی غرب که به اخلاق تجارت و... ناظر است، به انسان شناسی نمی رسید و به همین علت نباید در مباحث اخلاق از غربی ها کپی برداری کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان به توضیح ادامه بحث حقوق در تعاملات اداری پرداخت و گفت: رصد لغزش های افراد در یک اداره، کمبود و بیماری روانی محسوب می شود، زیرا پی جویی کار یک انسان مومن نامطلوب است که البته با انجام وظیفه و مقابله با گسترش دهنده یک رذیله تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه انسان نسبت به افراد گمان دارد که گاهی خیر است اما بیشتر مواقع این گونه نیست، اظهار کرد: کثیر در آیه مبارکه به این معنی است که انسان درباره یک فرد گمان هایی دارد که بعضی از آنها گناه است و طبق روایت نباید به افرادی که نسبت به فردی گمانی را بیان می کنند، اعتنا کرد و حتی از آنجا که حرمت مومن از کعبه بالاتر است، نسبت به آنچه می شنوید و یا می بینید، اظهار کذب کنید تا به مومن بی حرمتی نشود.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به سیره رسول خدا(ص) درباره بدگویی نکردن از دیگران، گفت: اگر انسان نمامی و بدگویی کند نسبت به کار، همکاران و افراد جامعه ضربه می زند و به فرض هم اگر کسی صفت ناپسند و آشکاری مانند رشوه خواری داشته باشد، با رعایت اخلاق اسلامی و حفظ آبروی او از سوی مسئول مربوطه پیگیری می شود.

سخنران این جلسه به روایت هایی که نسبت به پی جویی لغزش های مسلمانان و افراد جامعه هشدار می دهد، اشاره و خاطر نشان کرد: طبق این روایت ها اگر کسی اینگونه باشد، خداوند نیز لغزش های او را برملا خواهد کرد و این در حالی است که قرآن نسبت به دوری از گمان ها هشدار می دهد.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به روایتی که نسبت به عذاب کسی که چیزی ببیند و بشنود و به دیگران بگوید، افزود: پی جویی لغزش ها به منظور تخریب و پایین آوردن فرد از جایگاه و مسندی است که در اختیار دارد تا خودش رشد یابد، در حالی که خداوند از مومنان در موضع دفاع قرار می گیرد و نمی گذارد تا آنان را بشکنند.

وی با بیان اینکه اسلام نظام سازی پاک و درست و خلاقی را ارائه می دهد، ابراز کرد: جامعه آرمانی، نمونه و زبده اجتماعی با افرادی صمیمی و مهربان است که نسبت به ظهور موعود نهایی نیز همین گونه می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به غفلت مردم از کارهایی که انجام می دهند، یادآور شد: اینان نسبت به خود شناسی اقدام نمی کنند، در حالی که عیب جویی و عیب گویی دیگران از جمله کارهایشان است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha