چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویری از شکوه نماز جمعه قم

حوزه/ آیت الله اعرافی گفت: این مجلس باید مجلس مدرس‎ها باشد و این مسئولان باید نماد عزت باشند؛ زیرا هرچه این عزت را مخدوش کند برای ملت ما قابل قبول نیست و باید این مساله معالجه شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت‏‎الله علیرضا اعرافی امروز در خطبه‎های نماز جمعه این هفته قم با اشاره به حرکت برخی از نمایندگان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در مجلس گفت: این مساله برای ملت ما پسندیده نبود زیرا این حادثه نشان از یک نوع ضعف و بی توجهی بود که باید معالجه شود.

وی افزود: این مجلس باید مجلس مدرسها بوده و این مسئولان باید نماد عزت باشند؛ زیرا هرچه این عزت را مخدوش کند برای ملت ما قابل قبول نیست.

امام جمعه قم با اشاره به مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، ابراز داشت: تنفیذ نشان مشروعیت الهی و تحلیف نماد همبستگی با مردم است و امیدواریم دولتی اسلامی و انقلابی و پایبند به اسلام و مردم و پایبند به اقتصاد مقاومتی شکل گیرد که نسبت به حساسیت‏ های مهم رهبری دغدغه داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات اخیر آمریکا گفت: به آمریکایی‌ها میگوییم که از تحریکات تروریستی و عربده کشیها و تحریمهای جدید طرفی نخواهید بست؛ زیرا بارها ایران اسلامی و مقاومت ما را تجربه کرده اید و بدانیم که رهبر و مردم و مسئولان ما در برابر این زیاده گوییهای شما با فضل خدا با تمام وجود خواهند ایستاد.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: تخریب عوامیه در منطقه شرقی عربستان حادثه بسیار دردناکی است؛ این حادثه ای سخت و دلخراش است و این ظلم را محکوم میکنیم؛ انتظار داریم که حاکمان سعودی نسبت به مردم خود نیز با رحم و عطوفت رفتار کنند؛ این تعدیات به نمایندگی از استکبار در یمن و بحرین و داخل کشورشان را از سوی سعودی محکوم میکنیم و مردم و حوزه قم نسبت به این تعدیات اعتراض دارند.

امام جمعه قم در بخش دیگر از سخنان خود بر ضرورت توجه به صنایع کوچک و متوسط تأکید و تصریح کرد: البته صنایع بزرگ ارزش خود را دارند ولی نباید صنایع کوچک را کم شمرد؛ متاسفانه با رکودی که بخشی از صنایع را در گیر خود کرده است مشکلات بزرگی ایجاد شده است؛ از مردم انتظار می‎رود که تلاش بیشتری انجام داده و کاری کنند که این صنایع از بین نرود؛ همچنین از دولت جدید انتظار می‎رود که با برنامه ریزی کلان به این 80 هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط کمک کند.

آیت‎الله اعرافی با اشاره به روز تشکل‎ها و مشارکت اجتماعی گفت: بسیاری از مسائل اجتماعی باید از سوی مردم ساماندهی شود؛ هیئت‎های عزاداری و موسسات خیریه از عرصه‎های مهم مشارکتی در جامعه است.

امام جمعه قم یادآورشد: رهبر انقلاب در حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کردند که تشکل های فرهنگی سالم باید مورد حمایت قرار گیرند؛ جوانان انقلابی و پرشور باید در این عرصه مورد حمایت باشند تا زمینه خدمت رسانی بیشتری به مردم ایجاد شود.

وی با اشاره به روز مقاومت اسلامی تصریح کرد: حزب الله قهرمان در شرایط بسیار سخت دوران گذشته با یک حمله وسیع از سوی اسراییل به جنوب لبنان شد؛ حزب الله با استفاده از انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر انقلاب، 33 روز در مقابل ارتش منطقه ایستادگی کرد و به لطف خدا و تکیه بر ایمان و شجاعت و مقاومت، برای اولین اسرائیل را در مرزهای خود متوقف کرده و عقب راند و طعم شکست را به این رژیم غاصب چشاند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جنگ 33 روزه، اکسیر اعظم و باطل السحر قدرتهای استکباری بود؛ امروز نیز راه جبهه مقاومت و اسلام از همین راه مقاومت عبور کرده و باید قدردان این نعمت باشیم.

آیت‎الله اعرافی در خطبه اول به آثار مهم ازدواج در جامعه و زندگی شخصی نیز اشاره کرد و دولت و نهاهای حاکمیتی و اجرایی و خانواده‎ها را به آسان سازی و فراهم کردن شرایط زندگی مشترک جوانان توصیه نمود.

مدیر حوزه های علمیه همچنین گفت: فرهنگ جامعه در پذیرش ازدواج به موقع بسیار مهم است؛ برای ساماندهی این امر باید کانون خانواده و اهمیت و ارزش خانواده و جمعیت را در جامعه بیان کنیم.

وی افزود: همانگونه که در روایات معتبر بیان شده است که کمتر ساختمان و بنا و نهادی به اهمیت خانواده وجود دارد؛ پیامبر اکرم(ص) نیز فرمودند که بنا و ساختمانی از نظر محبوبیت مانند ازدواج و تشکیل خانواده وجود ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مهمترین فلسفه تشکیل خانواده و ازدواج درست و به موقع دارای هفت نکته کلیدی است؛ نخستین مساله آن است که ازدواج موجب می شود که شخصیت عاطفی و احساسی انسانها به درستی شکل گیرد.

وی گفت: با ازدواج درست، انسانها در درون خانواده تمرین مشارکت و فداکاری می‌کنند و انواع اخلاقیات اجتماعی در فضای خانواده به شکوفایی میرسد.

امام جمعه قم یادآورشد: مساله سوم آن است که روحیه اجتماعی در میان افرادی که به موقع تشکیل خانواده می دهند رشد می کند؛ همچنین ازدواج زمینه رشد اقتصادی را فراهم می کند؛ همچنین ازدواج رشد عبادی و معنوی انسان را شکوفا می کند.

وی گفت: جوانی که در سن مناسب زیربار تشکیل خانواده رفته به حدی قرب پیدا می کند که این اقدام وی ضریب پاداش ارزش عبادت را ارتقای بسیار میدهد.

آیت الله اعرافی یادآور شد: ازدواج به موقع جامعه را از آسیبها دور میکند؛ نکته هفتم آنکه با ازدواج نسل ایمانی و اسلامی افزایش پیدا می‎کند؛ امروز رشد جمعیت ما کمتر از یک و نیم است و در چهاردهه آینده دو سوم جمعیت ما میانسال و کهنسال خواهند شد.

امام جمعه قم در پایان خاطرنشان ساخت: مقوله تولید و اشتغال بر روی مساله ازدواج به موقع اثرگذار است و این رشد اقتصادی با نیاز اجتماعی تشکیل خانواده متناسب نیست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha