جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله موحدی کرمانی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران با اشاره به نقل قولی از شهید رجایی گفت: ایشان همیشه ابراز نگرانی می‌کرد و می‌گفت که مبادا ۱۱ میلیون نفری که به من رای داده اند، روز قیامت مرا مواخذه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه های نماز جمعه امروز (20 مرداد) تهران اظهار داشت: در روایت داریم که پیامبر اسلام(ص) در شب معراج خود کسی را دید که به درگاه خدا از ظلم خویشاوندش شکوه می‌کند؛ وقتی پیامبر(ص) از فاصله میان این شخص و خویشاوندش از جبرئیل سؤال می‌کند، به او می‌گوید که اینها در 40 پشت به هم می‌رسند و با اینکه این همه از هم دورند، اما از ظلم خویشاوندش شکایت می‌کند.

وی با اشاره به سخن قرآن مبنی بر فرار خویشاوندان از یکدیگر در روز قیامت به خاطر دینی که نسبت به یکدیگر دارند، افزود: انسان به همه دیونی که به دیگران به‌ویژه خویشاوندان دارد باید پاسخ دهد و اگر حقی از آنان ضایع کرده باید ادا کند همان گونه که قرآن کریم نسبت به فخر فروشی انسان ها به یکدیگر هشدار داده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این افراد دوست دارند مدح و ثنایشان را بگوید، به خاطر ویژگی که در آنها نیست و در واقع مدحی دروغین از سوی افرادی متملق است؛ قرآن می‌فرماید تصور نکنید کسانی که این ‌گونه مدح شدن را دوست دارند، می‌توانند از عذاب الهی فرار کنند و عذابی دردناک در انتظار آنان است.

آیت‌الله موحدی کرمانی با ذکر این نکته که این عذاب الهی به علت خوشحالی از مدح بیجاست، گفت: حتی اگر کسی مدح و ثنای شما را به دروغ گفت اگر نمی‌توانید دهانش را ببندید، لااقل به او اعتراض بکنید و اگر هم مجالی برای اعتراض نیست در درون خودتان خوشحال نشوید؛ چراکه این خوشحالی مورد مؤاخذه قرار می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عذابی دردناک در انتظار اینگونه افراد است، زیرا از اینکه مدحی بی جا از آنها شده است، خوشحال شده اند و حتی این خوشحالی مورد مواخذه قرار می گیرد.

آیت الله موحدی کرمانی با تاکید بر اینکه مراقب باشیم، گناه نکنیم و خدا را حاضر و ناظر ببینیم و بدانیم آنچه انجام می دهیم ضبط می شود و توشه ما در آخرت خواهد بود، افزود: در این زمینه باید بسیار دقت و مراقبت داشته باشیم و ببینیم که چه پیش فرستادیم، چرا که در قیامت به حساب انسان رسیدگی می شود؛ آنچه در دنیا انجام داده ایم و حتی احیانا برخی حالات نفسانی که در سینه های ما مکتون است، همه مورد بازخواست قرار می گیرد.

نائب رئیس اول مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تمام اعمال و نگاه های ما ضبط می شود؛ حتی حالات نفسانی ما مورد حساب قرار می گیرد، البته این غیر از نیتی است که مثلا کسی قصد می کند، گناه کند و نمی کند به صرف این قصد مواخذه نمی شود اما به دلیل کینه ای که در سینه نگه داشته است، مورد مواخذه قرار می گیرد.

وی به یکی از سخنان پیامبر اکرم (ص) خطاب به ابوذر اشاره کرد و گفت: پیامبر(ص) به ابوذر می فرماید؛ ابوذر قبل از آنکه روز قیامت فرارسد و به حسابت برسند، خودت به حساب خودت برس و به کارهایی که کردی رسیدگی کن.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقل قولی از شهید رجایی خاطرنشان کرد: ایشان همیشه ابراز نگرانی می‌کرد و می‌گفت که مبادا ۱۱ میلیون نفری که به من رای دادند، روز قیامت مرا مواخذه کنند.

وی اظهار داشت: در روایات آمده است که خداوند با بندگان تا سن 40 سالگی با یک سادگی و چشم‌پوشی رفتار می‌کند و از او به راحتی می‌گذرد، ولی بعد از اینکه به سن 40 سالگی رسید خداوند به دو فرشته مامور او می گوید که از حالا به بعد با شدت و سختگیری با این آدم رفتار کنید.

وی ادامه داد: گناهانی که انسان انجام می‌دهد یک نوع نیست، بعضی گناهان است که بسیار بزرگ است و انسان باید خود را برای آتش جهنم آماده کند اما بعضی گناهان اینگونه نیست. امیرالمومنین می فرمایند خداوند برخی نکات را در برخی دیگر پنهان کرده است به طور مثال غضبش  را در گناهان مخفی کرده است بنابراین باید توجه کرد که انسان نمی داند در کدام گناهی انجام می‌دهد غضب خدا پنهان شده است.

آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: سپس می‌فرماید ولی خدا را در میان مردم پنهان کرده است آن کسی که غضب او به غضب خداست و خوشحالی‌اش خوشحالی خدا، بنابراین  هیچ یک از بندگان خدا را نباید آزرده‌خاطر کنیم که شاید همین فرد ولی خدا باشد. خداوند اجابت را هم در دعایش پنهان کرده است بنابرین فرمودند که در هر دعایی حضور قلب داشته باشید.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha