چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دکتر محمد قبانپور دلاور

حوزه/ در جهان معاصر، گفتگو و تعامل ادیان و فرهنگ ها در تمام سطوح ضروری است و همواره مورد تاکید بزرگان بوده، چرا که این ارتباط موجب شناخت مطلوب فرهنگ ملل و تمدن های مستعد معاصر شده و زمینه تعامل ادیان و فرهنگ ها را مهیا می کند.

دکتر محمد قربانپور دلاور در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن بیان ضرورت تبلیغ در عرصه بین الملل و شناخت و تعامل فرهنگ ها ابراز داشت: پیشینه دین و فرهنگ در ایران و جهان گویای آن است که دین و فرهنگ همواره مرزهای قراردادی و طبیعی را درنوردیده و در طول زمان گسترش یافته و به مولفه های فرهنگی کشورها برخورد نموده و همواره از طریق گفتگو یا جدال، با اصالت های فرهنگی کشورها دائما تلاش می کند که تنوع حال خود را بیش از گذشته به دست آورد و در مناطق متعدد تجهیز و تعمیم یابد.

معاون پژوهش موسسه زبان و فرهنگ شناسی تصریح نمود: هرگونه تلاش برای محدود کردن دین و فرهنگ در قالب ترسیم مرزهای محدود جغرافیایی و ژئوپولیتیکی ناممکن بوده و از یک نگاه، جفا به فرهنگ بشری است، زیرا تمدنهای فرهنگی در طول تاریخ از طریق همین برخورد فرهنگی ریشه یافته و بارور شده اند.

دبیر همایش علمی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل ابراز داشت: در جهان معاصر، گفتگو و  تعامل ادیان و فرهنگ ها در تمام سطوح ضروری است و همواره مورد تاکید بزرگان بوده، چرا که این ارتباط موجب شناخت مطلوب فرهنگ ملل و تمدن های مستعد معاصر شده و زمینه تعامل ادیان و فرهنگ ها را مهیا می کند.

این پژوهشگر حوزه اروپا در خاتمه بیان داشت: دغدغه هایی چون حفظ فرهنگ بومی، مغایرتی با اصل گفتگو و مبادلات دینی - فرهنگی ندارد بلکه این تبادل اطلاعات، موجب تقویت و رشد مبانی دینی – فرهنگی می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha