جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد

حوزه/ نماینده ولی فقیه در اصفهان درباره جایگاه قرآن گفت: قرآن شاید تنها مخلوق خداوند است که بی‌واسطه خلق شده است و به همین جهت ما هرگز نباید با دست بی وضو آیات آن را لمس کنیم؛ ما می‌توانیم بی وضو به کعبه، پیامبر و یا هر مخلوق دیگری دست بزنیم؛ اما اجازه نداریم کلمات قرآن را بی وضو لمس نمائیم

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید‌ یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در جمع منتخبین چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم استانی ، اظهار کرد: مسئله قرآن، مسئله‌ای است که توجه بیشتری نسبت به آنچه که انجام می‌دهیم، لازم دارد؛ یکی از اشکالاتی که برادران اهل تسنن به ما شیعیان می‌گرفتند، همین مسئله بود که شیعیان توجه خوبی به دعاها و اذکار دارند؛ اما به قرآن توجه چندانی ندارند؛ در سال‌های گذشته اهل تسنن، حافظان و قاریان بسیار خوبی داشتند؛ اما ما کسی را در این زمینه نداشتیم.

وی ادامه داد: برای مثال در همین یمنی که زیر چکمه جنایتکاران است، حفظ قرآن جزو درس‌های مدرسه‌شان بود؛ یعنی زمانی که دانش‌آموزان دیپلم خود را می‌گرفتند، حافظ قرآن هم بودند.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: خوشبختانه بعد از انقلاب به خصوص مقام معظم رهبری به قرآن اهمیت بسیار زیادی دادند؛ به صورتی که جلسات متعددی برگزار می‌کنند و در آن جلسات چندین ساعت به تلاوت قرآن گوش می‌دهند؛ ایشان چند سال پیش در جمعی فرمودند که ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور داشته باشیم.

آیت الله طباطبایی‌نژاد افزود: خوشبختانه ما امروزه قاریان بین‌المللی‌ای داریم که در مسابقات با وجود فارس بودنشان، طوری قرآن را تلاوت می‌کنند که داوران عرب نمره قبولی به آنها می‌دهند؛ حتی کسانی هستند که در جزئیات قرآن تسلط بسیار خوبی دارند.

وی یادآور شد: دو برادر پاکستانی در سوریه پیش ما آمدند که قادر بودند تمام آیاتی را که با حرف «الف» یا «ب» یا هر حرف دیگری شروع می‌شد، به خوبی  از حفظ بخوانند؛ مثال دیگر اینکه حدود ۸،۷ سال قبل پسر نوجوان ۱۳ ساله‌ای بود که در ۱۱ ماه قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را به طور کامل حفظ کرده بود؛ این کارها نشان دهنده عشق آنهاست.

نماینده ولی فقیه در اصفهان درباره جایگاه قرآن گفت: قرآن شاید تنها مخلوق خداوند است که بی‌واسطه خلق شده است و به همین جهت ما هرگز نباید با دست بی وضو آیات آن را لمس کنیم؛ ما می‌توانیم بی وضو به کعبه، پیامبر و یا هر مخلوق دیگری دست بزنیم؛ اما اجازه نداریم کلمات قرآن را بی وضو لمس نمائیم.

وی ادامه داد: قرآن خود بالاترین و محکم‌ترین دلیل وجود خداست؛ دانشمندان در طول تاریخ دلائل زیادی برای اثبات وجود خدا مطرح کرده‌اند؛ اما بالاترین دلیل همین قرآن است.

آیت الله طباطبایی نژاد ادامه داد: هیچ بشری تا به حال ادعا نکرده که نوشته‌ای مانند قرآن نوشته است؛ حتی پیامبر خود اذعان می‌دارد که قرآن نه از طرف من، بلکه از طرف خداست؛ خداوند فرموده که اگر تا قیامت هم همه شما جمع شوید، قادر نخواهید بود آیه‌ای مانند آیات قرآن بنویسید؛ حتی جن و انس هم قادر به انجام چنین کاری نیستند.

امام جمعه اصفهان در خصوص معجزه بودن قرآن گفت: قرآن زمانی نازل شد که هنر نویسندگی اعراب مایه مباهاتشان بود؛ افتخار ما این است که معجزه پیامبرمان مانند معجزات پیامبران دیگر با رحلت ایشان از بین نرفت؛ عصای موسی علیه السلام بعد از ایشان دیگر کار نکرد و نفس مسیحایی عیسی علیه السلام بعد از ایشان دیگر وجود نداشت؛ این معجزات تنها متعلق به همان پیامبران بودند؛ اما معجزه پیامبر ما در دست همه مردم است؛ قرآن کتابی معمولی نیست.

وی گفت: زمانی شخصی نقل می‌کرد که فرد بی‌سوادی حافظ قرآن بود، وقتی نوشته‌ای قرآنی در مقابل او قرار می‌دادند و در میان آن متن کلمه‌ای غیر قرآنی می‌نوشتند، آن شخص متوجه آن کلمه می‌شد؛ چون آن را نورانی نمی‌دید.

آیت الله طباطبایی نژاد در پایان تصریح کرد:‌در قیامت در مورد قرآن به انسان گفته می‌شود: «بخوان و بالا برو» حضرت علی علیه السلام در خطبه‌ای در نهج‌البلاغه ۴۵ صفت برای قرآن برمی‌شمارد؛ حفظ قرآن، خواندن آن و زیبا خواندن آن یک طرف و عمل به قرآن در طرف دیگر می‌باشد؛ عمل به قرآن از هر چیزی مهم‌تر و با ارزش‌تر است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha