شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عوامیه

حوزه/ قرائن نشان می دهد اتفاقات محله المسوره و اطراف آن و اتفاقاتی که احتمالا به زودی برای محله الشویکه رخ خواهد داد، چیزی نیست جز توطئه ای برای انتقام جویی از مردمی که روزی دست به تظاهرات علیه نظام جنایتکار عربستان زده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از المنار، نیروهای ویژه امنیتی عربستان موسوم به "صقور نایف" بالاخره با به شهادت رساندن 30 نفر از شیعیان عوامیه توانستند بر عوامیه مسلط شوند و در فاصله چند متری پیکرهای شهدایی که اجازه نقل و انتقال آنها را نمی دادند، شروع به رقاصی کردند؛ رقاصی به خاطر جشن پیروزی ارتشِ تا دندان مسلح آل سعود در برابر شهروندان بی دفاع عوامیه که تازه آن هم سه ماه طول کشید. رقص آل سعود در مساجد و حسینیه های شیعیان، اقدامی بود که ادبیات تاریخ سیاه تکفیری خاندان محمد بن سعود را در یاد همگان زنده ساخت.

نظام عربستان اعلام کرد محله المسوره را به تصرف کامل خود در آورده است و در این نبرد نابرابر پس از آن که مسئولان سعودی دریافتند بهانه بازسازی و توسعه به اندازه کافی برای تخریب این همه خانه کافی نیست، بهانه های دیگری را نیز به آن افزودند.

نیروهای آل سعود بیش از 30 نفر را در عوامیه شهید کردند که برخی از این افراد کودکان و کارگران خارجی بودند و هزاران نفر با تهدید تفنگ و توپخانه از خانه های خود آواره شدند و از عوامیه بیرون رفتند و با وجود این که نیروهای امنیتی کنترل المسوره را در دست گرفتند، اجازه بازگشت به سایر ساکنان شهر نمی دهند و اکنون دامنه حملات آنها به نقاط و محله های دیگر نیز کشیده شده است.

مردم عوامیه اجازه بازگشت به شهر را ندارند

نیروهای امنیتی به ساکنان عوامیه هشدار داده اند مبادا تصمیم بگیرند به خانه های خود بازگردند؛ امری که موجب نگرانی اهالی شده است و این احتمال را در اذهان تقویت کرده که مسئولان سعودی قصد آواره و پراکنده ساختن ساکنان عوامیه را دارند و بهانه آنها هم تعقیب تروریست هایی موهوم است که وجود خارجی ندارند و گاه هم بهانه توسعه و بازسازی را مطرح می کنند.

توطئه آل سعود برای پراکنده ساختن شیعیان

علی الدبیسی رئیس سازمان اروپایی حقوق بشر پیش از این در صفحه شخصی خود در فضای مجازی گفته بود که یکی از اهداف عملیات نظامی کاستن از تراکم جمعیت شیعیان عوامیه است و این واقعیتی است که با خبر تعویض منازل مردم محله المسوره با منازلی دیگر در خارج از این منطقه تاکید شد و به نظر می رسد اکنون پروژه تخلیه المسوره در عوامیه در حال سرایت به مناطق دیگرِ شیعه نشین عربستان است؛ چراکه مسئولان عربستان چند روز پیش به اهالی محله الشویکه در وسط قطیف هم اخطار داده اند که باید منازل خود را تا سه ماه دیگر تخلیه کنند.

درست در همام زمانی که نیروهای امنیتی آل سعود در حال تیراندازی به سوی مردم عوامیه بودند، برخی وابستگان به خاندان سعودی با اظهارات خود زمینه را برای حمله نیروهای امنیتی به سایر محله های شیعه نشین عربستان آماده می کرد و همگی از لزوم محاصره قطیف و محله الشویکه سخن می گفتند و ادعا می کردند این محله جایی است که شیعیان سلاح های خود را در آن پنهان کرده اند تا بهانه لازم را برای حملات بعدی نیروهای امنیتی و کشتار و تخریب این محله فراهم سازند.

چرا محله الشویکه؟

منابع قطیفی در پاسخ به این پرسش می گویند الشویکه که این روزها مورد توجه قرار گرفته، شبیه محله المسوره است که کوچه های تنگی دارد که ورود ماشین آلات نظامی آل سعود به آن غیر ممکن است و دومین محله شیعه نشین از لحاظ مشارکت در تظاهرات اعتراض آمیز به شمار می رود و تا کنون تعداد زیادی از اهالی آن شهید یا زندانی شده اند.

تمام این قرائن نشان می دهد که اتفاقات محله المسوره و اطراف آن و اتفاقاتی که احتمالا به زودی برای محله الشویکه رخ خواهد داد، چیزی نیست جز توطئه ای برای انتقام جویی از مردمی که روزی دست به تظاهرات علیه نظام جنایتکار عربستان زده اند و همه به یاد دارند که گروهی از مردم الشویکه به جرم تظاهرات هنوز تحت تعقیب هستند و تظاهرات هم جرمی است که مجازات آن در عربستان گاه به اعدام می رسد.

منابع محلی عوامیه می گویند نگرانی های آنها در مورد عدم امکان بازگشت به شهر خود رو به افزایش است؛ چراکه هیچ نشانه ای حاکی از امکان بازگشت مردم به این شهر وجود ندارد و از سوی دیگر خرابی خانه ها و زیرساخت ها نیز اجازه این بازگشت را از همه گرفته است و کوچه ها و خیابان ها کاملا از بین رفته و هنوز پیکر برخی شهدا روی خیابان ها افتاده و کسی هم جرات نزدیک شدن به آنها را ندارد.

اهالی عوامیه در مورد فریبِ بزرگ مسئولان سعودی نیز گفتند خانه هایی که قرار بود در قبال منازل تخریب شده در عوامیه به آنها داده شود فقط در حد وعده بوده و هنوز از این خانه های جدید خبری نیست و بیشتر مردم آواره و سرگردان هستند و برخی از آنها هم توسط مسئولان وادار شده اند در واحدهای بسیار بی کیفیت که محل اسکان کارگران بیگانه است زندگی کنند و اکنون بیشتر این مردم در روستاهای صفوی و الناصره و المنیره و مناطق دیگر قطیف سرگردان هستند و برخی هم ناچار شده اند به نقاط دورتر مانند دمام یا الخبر و ظهران بروند.

مردم اندکی هم که در عوامیه و خارج از محله المسوره باقی مانده اند، می گویند شلیک توپخانه به سوی المسوره همچنان ادامه دارد و برخی محله های مجاور المسوره نیز هدف قرار می گیرند، اما معلوم نیست دیگر چه هدفی در این شهر دارند؟

مردم عوامیه پرسش های دیگری هم دارند مانند اینکه چه زمانی قرار است به خانه های خود بازگردند و اینکه سرنوشت محله المسوره چه می شود و آیا بهانه آنها برای بازسازی المسوره جدی بوده و همچنان باقی است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha