جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ در شرایطی که دولت دوم حجت الاسلام و المسلمین روحانی فعالیت رسمی خود را آغاز کرده ، بی شک اهتمام به اقتصاد مقاومتی و الزامات و بایسته های آن ، مهم ترین اولویت و برنامه اقتصادی دولت برای غلبه بر مشکلاتی چون رکود و بیکاری باید باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در آغازین روزهای عمر دولت دوازدهم قرار داریم و طبعاً در چنین ایامی برپایه رسمی مألوف و نانوشته، مطالبات و توقعات مردم ، نخبگان و گروه های مرجع سیاسی و اجتماعی از دولت تازه استقرار یافته، مورد بررسی و بازخوانی بیشتری قرار می گیرد.

شکی وجود ندارد که در صدر این مطالبات و یا جزو اولویت های اصلی ، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی قرار دارد ، خاصه در شرایطی که در سال های اخیر، تداوم رکود در کشور هم به تولید ملی تا حدود زیادی فشار وارد کرده و به تبع آن نیز مع الاسف منجر به تشدید معضل بیکاری در بین نسل جوان شده است.

این مساله از آن رو حایز اهمیت است که بدانیم کم توجهی و یا بی توجهی به رونق تولید داخل و حل مشکل بیکاری، علاوه بر آن باعث خسارت اقتصادی به جامعه می شود، عامل شکل گیری و یا تشدید بسیاری از آسیب های اجتماعی نیز خواهد بود.

از سوی دیگر، مسلم است که توسعه متوازن و به خصوص رشد شاخص‌های اقتصادی کشور، بستر و زمینه شکل گیری بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد و این رویکرد مورد تاکید بزرگان کشور و در راس آن ها رهبر معظم انقلاب است که چندسالی است در محافل علنی و غیرعلنی با مسئولان و کارگزاران نظام نسبت به خطر تشدید آسیب های اجتماعی در کشور هشدار داده و می دهند.

تاکید چندین ساله معظم له بر بحث اقتصاد مقاومتی نیز دقیقاً از این روست چه آن که به این موازات می توان به کاهش مشکلات اقتصادی کشور همت گماشت و با تقویت اقشار ضعیف و متوسط جامعه، در جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی نیز گام های استوارتری برداشت.

ناگفته پیداست که یکی از رموز موفقیت کشور در این وادی ،فهم صحیح از اقتصاد مقاومتی و الزامات و بایسته های آن و در وهله بعد بکارگیری مدیران و مسئولانی است که عمیقاً به اقتصاد مقاومتی در چارچوب آموزه های دینی باور عمیق داشته و با روحیه جهادی در این میدان کار و تلاش کنند و گرنه تجربه نشان داده که به صرف شعار و حرف و سخنرانی و همایش و میزگرد و قس علی هذا، نمی توان و نباید انتظار اعجازی در عرصه های اقتصادی و غیر اقتصادی مملکت داشت.

آنچه غیرقابل انکار است این که در مقطع کنونی ما در جریان یک جنگ تمام عیار اقتصادی از سوی دشمنان علیه ملت ایران هستیم، خصوصاً این که فردی چون ترامپ در مقام ریاست جمهوری ایالات متحده، عیان تر از هر سکاندار کاخ سفیدی به جنگ با ایران اسلامی آمده و طبعاً در این رابطه همانا راه مقابله با توطئه های دشمن و تامین حداقل های معیشتی مردم، تکیه بر اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تحقق همه جانبه آن است.

در واقع در سایه اهتمام به مولفه های اقتصاد مقاومتی است که می توان به طور جدی با فساد و قاچاق و بیکاری به مقابله برخاست و باعث رونق تولید و اشتغال در کشور شد.

صدالبته که این مهم در سایه عزم و اراده ملی و وحدت همه مسئولان ، نخبگان و مردم حاصل می شود ؛ وحدتی که در پرتو عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری حاصل خواهد شد و از جمله برکات آن به یقین به ثمر نشستن بخش قابل توجهی از اهداف متعالی نظام اسلامی و بهره گیری از ظرفیت های قانون اساسی و قوانین بالادستی در مسیر رشد و توسعه کشور است.

سید محمد مهدی موسوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha