شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 تصاویر/ سومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی در دهکده وسف

حوزه/ استاد فلسفه اسلامی حوزه بر لزوم بسط و تلاش علمی بیشتر در دانشگاه ها در زمینه رشد و رونق فلسفه اسلامی و به چالش کشیدن اندیشه های فلسفی غربی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد در حاشیه طرح نخبگان علوم انسانی که در وسف قم برگزار می شود در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، گفت: این مجموعه به عنوان گفتمان علوم انسانی شکل گرفته است و از دانشجویان گزینش شده سراسر کشور که نخبگی های خاصی دارند در این دوره حضور دارند.

وی افزود: در این دوره مباحثی که برای دانشجویان علوم انسانی ضرورت دارد مباحثی مطرح می شود که از جمله مهمترین آنها فلسفه اسلامی است که تدریس آن با بنده بود.

استاد فلسفه اسلامی یادآورشد: اگر پایه های اندیشه فلسفی و حکمی دانشجویان به نحو عمیق شکل گیرد تاثیر مهمی در برداشتهای آنها در حوزه های مختلف علوم انسانی خواهد داشت.

وی گفت: در این مجموعه اصول مباحث فلسفه اسلامی را به شکل آزاد ویژه دانشجویان مطرح کردیم و در واقع یک متن خاص را مد نظر نداشتیم؛ مباحث کلی فلسفه اسلامی برای استفاده هرچه بهتر دانشجویان در این دوره مطرح شد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد بیان کرد: امروزه به حسب شرایط موجود، فلسفه اسلامی موقعیت خاصی را در خصوص بسط و در شئون اجتماعی یافته است که در گذشته چنین نبود؛ البته این مشکل مرتبط به ذات اسلام نبود بلکه ضرورت های آن در گذشته به این شکل وجود نداشت.

وی گفت: به لحاظ بیرونی نیزبه لحاظ ترویج فلسفه در سطح جهانی مشکل داریم؛ مراکز علمی دانشگاهی در حوزه مباحث فلسفی و اندیشه فلسفی اسلامی چندان کار شاخصی انجام ندادند و این توهم بوجود آمده است که گویی فلسفه اسلامی دارای عمق نیست.

این استاد حوزه تصریح کرد: امروزه باید عرصه های جدید در این عرصه را باز کنیم و از فضای غفلت هایی که انجام شده است دور شویم.

وی گفت: رویکرد دیگر بیرونی ما باید انتقاد و رویکرد انتقادی به فلسفه غربی باشد؛ در حوزه فناوری با شعار ما می توانیم این حرکت را آغاز کردیم به همین جهت در حوزه فلسفه اسلامی نیز می توانیم به این موفقیت برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد تصریح کرد: باید نظریات غربی را به چالش بکشیم و در عرصه فلسفه اسلامی به مطالعه سازی بپردازیم که در این حالت، قطعا آینده درخشانی در انتظار ما خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha