جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام شهامت - جامعه المصطفی

حوزه/نخستین گردهمایی مزدوجین جامعةالمصطفی العالمیه در سال ۱۳۹۶، با حضور شماری از طلاب غیرایرانی و همسران آنان در ساختمان مشاوران منطقه ای المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین شهامت در نخستین گردهمایی مزدوجین جامعةالمصطفی العالمیه با تبریک به زوج های جوان حاضر در جلسه، ابراز داشت: در زندگی مشترک نکات فراوانی وجود دارد که برای جوانان و به ویژه طلاب لازم است و باید به آنها توجه داشت.

مسئول ستاد تشکیل خانواده طلاب جامعةالمصطفی، جوانی را ارزشمندترین دوران برای تحصیل و کار دانست و یادآور شد: جوانی دوره شور و نشاط و دارایی است. شاید انسان در زمان پیری صاحب فضیلت های علمی باشد اما ریشه آنها در زمان جوانی است زیرا در جوانی غرور انسان کمتر است و جوان حق را بهتر می پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهامت افزود: دوران جوانی مانند درختی است که اگر قبل از رشد کامل کج شود با چوب دیگری آن را راست نگه می دارند و کجی او را اصلاح می کنند، اما اگر درخت کج شده و تنومند شود دیگر نمی توان آن را اصلاح کرد.

مسئول ستاد تشکیل خانواده طلاب جامعةالمصطفی، با اشاره به برخی مشکلات رایج در زندگی مشترک، ابراز داشت: اصل اول در زندگی مشترک این است که زن و شوهر هیچ کدام معصوم نیستند و هر کدام اشتباهاتی دارند. برخی از این اشتباهات ناشی از فرهنگ غلط خانواده و آموزه های جامعه است. اگر این اصل را بپذیریم که حتما اشتباهاتی داریم، دنبال علاج آن می رویم و راه علاج این است که نظریات، اندیشه و افکار خودمان را اصلاح کنیم و این ها را بر اساس یک استاندارد دینی شکل دهیم.

وی با اشاره به تعابیر قرآنی درباره ازدواج و زندگی مشترک، خاطرنشان کرد: زوجیت از آیات الهی است و خداوند آن را برای آرامش انسان ها قرار داده است. اگر این زوجیت به طلاق منتهی شود، مشخص می گردد که زوجین در نظریات و یا در عمل اشتباه دارند، زیرا زوجیت باید به سکونت و آرامش منتهی شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهامت ادامه داد: بر اساس تعبیر قرآنی، زن و شوهر باید لباس یکدیگر باشند. یعنی همانگونه که لباس زینت انسان است، زن و شوهر نیز باید زینت و مایه آبروی هم باشند. همچنان که لباس عیوب انسان را می پوشاند، هر یک از زن و مرد باید عیوب یکدیگر را بپوشانند نه این که عیوب یکدیگر را آشکار کنند. همانطور که لباس انعطاف دارد، زن و شوهر نیز باید نسبت به هم انعطاف داشته باشند و همانگونه که لباس در سرما و گرما و آلودگی ها انسان را حفظ می نماید، زوجین نیز باید در سختی ها، سردی ها و گرمی ها نسبت به هم انعطاف داشته باشند و مانع از نفوذ آلودگی و دخالت دیگران در زندگی شوند.

رئیس مشاوران منطقه ای المصطفی، با تاکید بر تاثیر ادبیات زن و شوهر در زندگی یادآور شد: لازم است در زندگی از ادبیات فاخر استفاده نماییم؛ زیرا که ادبیات وسیله تبادل عشق و محبت زن و شوهر نسبت به هم است. ما مجموعه ای از الفاظ در تعامل زن و شوهر داریم که اینها جزء نیاز روزمره زندگی ماست. این که شما همسرتان را چگونه صدا بزنید اهمیت دارد و فرزندانتان نزی تحت تأثیر ادبیات شما تربیت می­شوند.

وی، تفاوت فکری میان زن و شوهر را امری طبیعی دانست و یادآور شد: شما که زندگی مشترک را آغاز کرده اید، از دو خانواده، دو طایفه و دو فرهنگ متفاوت هستید بنابراین توقع نداشته باشید مثل هم فکر کنید. مثلا آقا نباید توقع داشته باشد که همسرش غذای مورد علاقه او را همان گونه که می پسندد درست کند یا همسرش رنگ لباسش را آن گونه که او دوست دارد انتخاب نماید. این موارد و اختلاف نظرها، آرام آرام در زندگی مشترک حل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین شهامت افزود: به تعبیر شهید مطهری خواهران باید کلید شخصیت شوهرانشان را پیدا کنند. این که شوهرشان به چه اصطلاحاتی حساس است یا با چه ادبیات، پیام و گفتمانی و با چه استقبالی و چه نوع بدرقه ای نرم می شود. زن باید همسرش را اسیر عشق خود کند به نحوی که شوهرش وقتی برای کار یا تحصیل به بیرون از خانه می رود، انتظار بکشد زود نزد همسرش بازگردد.

مسئول ستاد تشکیل خانواده طلاب جامعةالمصطفی در پایان پس از بیان برخی نکات مهم در زندگی مشترک، ابراز داشت: گذشته از راه حل هایی که در زندگی با گفت وگو به دست می آورید و  مطالبی که بیان شد، با یاد اهل بیت(علیهم السلام) به ویژه صلوات بر محمد و آل محمد، مشکلات و غم ها و ناراحتی ها را از زندگیتان بر طرف نمایید.اگر آقا ناراحت و عصبانی بود خانم از او بخواهد صلوات بفرستد و اگر خانم ناراحت بود آقا از او بخواهد صلوات بفرستد.حتی اگر با مرتبه اول صلوات نفرستاد، اصرار کنید زیرا با صلوات لبخند بر روی لبها آشکار می شود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha