جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
بازیگر مهدی فقیه

حوزه/ مهدی فقیه با بیان اینکه سینما از هنجارها و ارزش های دینی فاصله گرفته گفت؛ سینما برای موفقیت در جامعه امروزی باید پایبند ارزش ها و هنجارهای دینی حاکم بر جامعه باشند.

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «حوزه»با انتقاد از فضای موجود در سینما و تلویزیون اظهار کرد: اخلاقیات و اینکه جایگاه آن در سینما و تلویزیون به ویژه دنیای بازیگری چیست، موضوعی است که پیرامون آن بحث‌های متعددی مطرح است، اما آن چیزی که در واقع وجود دارد، معمولاً گفته نمی‌شود، تنها برخی مواقع عده‌ای گلایه‌هایی مطرح می‌کنند، با این حال برای آن راهکاری اندیشیده نمی‌شود، لذا معمولاً  بر شدت معضلات اجتماعی و ارزش های حاکم بر فضای سینما و تلویزیون افزوده می‌شود.

وی افزود: من دلیل اصلی به وجود آمدن مشکلات رایج در سینما و تلویزیون را ضعف در پای بندی اخلاق اسلامی می‌دانم، چون اگر به معنای واقعی ارزش های اسلامی در سینما و تلویزیون حاکم نبود با 72 سال از عمرم در حیطه بازیگری خانه‌نشین نمی‌شدم، زیرا معیارهای برخی کارگردان ها و تهیه کننده های سینما با ارزش های اجتماعی فاصله دارد.

*ضرورت پای بندی به معیارهای اسلامی در هنر هفتم

این بازیگر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: شاید برخی‌ از بازیگران ایراد بگیرند که چرا افرادی مانند من در کنار بازیگری کار دیگری انجام نمی دهم، این نقد درست است، اما ما بازیگران محدودیت‌هایی هم داریم و اگر تنها دغدغه ما اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی در قاب تصویر باشد، مطمئناً می توانیم به دغدغه های دینی مردم در چارچوب سینما و تلویزیون پاسخ دهیم و به تکلیف خود در این حوزه عمل نماییم.

فقیه اضافه کرد: موضوع دیگری که حتماً باید به آن توجه داشت، این است که سینما تنها رسانه ای برای سرگرمی نیست و به واسطه این خصیصه بخواهیم از اخلاقیات دور بمانیم، هنر هفتم در جهان امروز همانند یک اسلحه است که بسیاری از سیاست‌ها را می‌توان بر پایه آن اشاعه داد. برای همین اگر ما در کشورمان می‌خواهیم، منادی اخلاقی اسلامی باشیم باید فرهنگ و مناسبات حاکم بر آن را هم در حوزه های مختلف هنر هفتم اسلامی کنیم.

*سینما فرصتی برای بیان شعارها انقلاب اسلامی

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ادامه داد: این اتفاق در دهه 60 تا حدودی رخ ‌داد، منظور این‌که در سینمای آن زمان معیار برای ورود به سینما ظواهر فریبنده نبود، بلکه کسانی که در ابتدای انقلاب در عرصه کارگردانی یا بازیگری وارد سینما شدند، در پی بیان حرف‌هایی بودند که تا به آن زمان گفته نشده بود. برای مثال از سینماگرانی چون فرج‌الله سلحشور، ابراهیم حاتمی‌کیا، رسول ملاقلی‌پور نام می‌برم؛ این افراد سینما را فرصتی برای بیان شعارهای انقلاب اسلامی دانستند.

*حمایت متولیان سینما از پیشکسوتان

بازیگر فیلم سینمایی «هور در آتش» با تاکید بر این‌که در سینما و تلویزیون تولید به اندازه‌ای است که همه بتوانند در آن کار کنند، اظهار کرد: برخی مواقع می‌شنویم تولید در سینما و تلویزیون کاهش پیدا کرده و همین عامل سبب شده بسیاری از بازیگران قدیمی خانه نشین شوند! من این ادعا را قبول ندارم، چون معتقدم در همین شرایط نیز به اندازه‌ای فیلم و سریال در کشور ما تولید می‌شود که همه قادرند در آن کار کنند، اما متاسفانه همه به یک میزان این شانس را ندارند تا در کارهای مربوطه حضور یابند، برای همین هم بازیگری چون من که از جشنواره فجرتوانسته سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل را بگیرد، خانه نشین می‌شود، اما بازیگری دیگر هنوز کارش در یک سریال یا فیلم تمام نشده برای پروژه بعدی قرارداد امضا می‌کند؛ لذا لازم است تا نهادهای متولی امور سینما و تلویزیون در خصوص برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های موجود در میان بازیگران استفاده نمایند.

وی در پایان با بیان این‌که نهادهای مذهبی و حوزه‌های علمیه رابطه خود را با سینما و تلویزیون بیشتر کنند، اظهار کرد: برای این‌که معارف اسلامی در سینما و تلویزیون رواج مطلوبی داشته باشد، باید شرایطی را فراهم آورد تا حوزه‌های علمیه در این زمینه ورود جدی‌تر داشته باشد، چون مطمئن هستم، اگر رابطه سینما و تلویزیون نزدیک شود، مطمئناً حضور روحانیت سبب خواهد شد اخلاقیات در هنر هفتم شکلی جدی‌تر به خود گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha