پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه باید روزی روح را بیشتر مورد توجه قرار داد، ابراز کرد: گاهی در پیشگاه خداوند از روزی های دنیوی گلایه می کنیم اما برای نداشتن فضل و دانش هیچ وقت در محضر خداوند گله نکرده ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت‌الله ممدوحی در سلسله مباحث در محضر اندیشمندان امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه به شرح فرازهای دعای اول صحیفه سجادیه پرداخت و با بیان اینکه خداوند متعال روزی های متفاوتی در این عالم قرار داده است، گفت: هر فرد رزق معلوم و روزی‌ خاصی از لباس، خوراک، رفاقت، استاد و شاگردی و ... دارد که کم و زیاد نمی شود.
وی با اشاره به اینکه روزی خوب، نصیب هر کسی نمی شود، به افرادی که به اصطلاح امانتدار روزی های خداوند هستند اشاره و بیان کرد: برخی بخل دارند و فقط برای دیگران امانتداری می کنند؛ همانند فردی که کتابخانه ای مملو از کتاب های نفیس و مرجع دارد که نه خود از آنها بهره می برد و نه دیگران اجازه دسترسی به آن را در زمان حیاتش دارند.
آیت‌الله ممدوحی در ادامه با تاکید بر اینکه روزی روح را باید بیشتر مورد توجه قرار داد، ابراز کرد: گاهی در پیشگاه خداوند از روزی های دنیوی گلایه می کنیم اما برای نداشتن فضل و دانش هیچ وقت در محضر خداوند گله نکرده ایم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: افراد در مسئله دریافت روزی خوب بر چند دسته تقسیم می شوند، گاهی اوقات وسیله ندارند اما روزی دارند همانند امیرکبیر و عالمان برجسته که بدون هیچ امکاناتی، روزی نصیبشان می شود و گروه دوم، افرادی هستند که سواد دارند اما روزی ندارند و گروه بعدی هر دو را دارند اما هیچ استفاده ای از آن نمی برند.
آیت‌الله ممدوحی در ادامه با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره بیان کرد: در این زیارت از خداوند می خواهیم که ما را طوری قرار دهد تا آثار اهل بیت(ع) را بتوانیم به دیگران بگویم که مصداق نعمت های الهی است که قابل مقایسه با نعمت های مادی و دنیوی نیست.
محاسبه و مراقبه کنید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به طلاب ابراز داشت: کسانی که به حوزه های علمیه برای تحصیل مراجعه می کنند باید از همه لحظاتی که بر سر این سفره نشسته اند، به نحو احسن بهره مند شوند.
آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه برخی چهل سال در حوزه های علمیه هستند اما همانند روز نخستی است که آمده اند، افزود: علامه طباطبایی همیشه بر مقایسه روزها تاکید داشت و اگر دیروز و امروز را یکی می دید، نفس خویش را تنبیه می کرد و همواره به دیگران نیز تنبیه نفس را تذکر می داد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرمان‌بری نفس انسان، اظهار داشت: نفس انسان، اگر تنازل کند از هر حیوانی پست تر و اگر رشد یابد از هر ملائکی برتر است.
آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه محاسبه و مقایسه دیروز با امروز و مراقبه در رصد کارهای روزانه لازمه هر فرد است، گفت: محاسبه و مراقبه جزو وظایف حتمی انسان و دستورالعمل های روزانه هر فرد است و علامه طباطبایی در اکثر اوقات دستور می داد «خود را همیشه در محضر محاسبه و مراقبه قرار دهید».
*عمر، سرمایه ای در گذر است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به فراز چهارم از دعای اول صحیفه سجادیه، بیان داشت: خدای تعالی برای هر کسی در این دنیا یک اجل و عمر معینی را تعیین کرده است و با گذر روز و شب ها، لحظات عمر خویش را نابود می کنیم تا جایی که به پایان زندگی برسد.
آیت‌الله ممدوحی با تاکید بر اینکه عمر، سرمایه ای در گذر است به آیه دوم سوره عصر اشاره کرد و گفت: مصداق این آیه بهره مندی از نعمت عمر است که اگر بگذرد چیزی نصیب فرد نمی شود.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه عمر، به وسیله نفس کشیدن ها و شب و روزها تمام می شود، ابراز کرد: هندسه این عالم بر یک نظام دقیق درست شده و خداوند متعال، نعمت ها، رزق و روزی خوب را به عنوان سرمایه های زندگی در اختیار ما گذاشته است.
آیت‌الله ممدوحی در بیان فراز دیگری از این دعا با بیان اینکه عمل با پاداش مناسبتی ندارد و ظرفیت این دنیا بیشتر از این نیست بنابراین، پاداش و جزای آن عمل محسوب نمی شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به آیات « مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ؛ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ » ادامه داد: همه اعمال و رفتار ما نوشته می شود و در حقیقت جزا نفس عمل و محکمه، قاضی، مجرم و جریمه، خود انسان است.
آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه محکمه و جریمه در درون خود انسان، انجام و احساس می شود، گفت: عمل، متن جزاست یعنی گاه یک عمل ناهنجار در لحظه ای اتفاق می افتد اما بازتابش تا هزار سال همراه انسان است؛ همانند فردی که میخی را در درون چشم خود فرو برد و با وجود آنکه برای لحظه ای اتفاق افتاده است اما تا هزاران سال از نعمت بینایی محروم می شود.
*صحیفه سجادیه، دستور العمل چگونه زیستن
استاد حوزه علمیه قم در بخش پایانی با اشاره به فضیلت دعاهای صحیفه سجادیه، ابراز کرد: این دعاها متون اخلاقی، انسان سازی و دستور العمل چگونه زیستن می باشند که به صورت دعا مطرح شده است.
آیت‌الله ممدوحی با بیان اینکه خیلی از دعاها درس عمیقی برای انسان است، گفت: با توجه به زندگی سخت و عدم دسترسی مردم به امام معصوم(ع)، امام سجاد(ع) در آن دوران آنچه را که بشر به آن احتیاج داشته را در قالب دعا بازگو کرده اند.
گفتنی است، سلسله مباحث در محضر اندیشمندان در راستای طرح دانش افزایی اساتید و طلاب به همت معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان در مدرسه سلیمانیه مشهد ویژه عموم طلاب خواهر و برادر تا پایان مردادماه در حال برگزاری است.
 انتهای حبر/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha