پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
نشست استقلال افغانستان در هرات

حوزه/ حجت الاسلام احسانی گفت: کرد افغانستان به دلیل نداشتن یک زمامدار و رهبر متدین و متفکر، نتوانست استقلال خود را حفظ کند و از این رو افغانستان آن گونه که انتظار می رفت به استقلال نرسید و هنوز هیچ حاکمی مانند امام خمینی(ره) پیدا نشده که بگوید، نه شرقی، نه غربی.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آوا به مناسبت نود و هشتمین سالروز استقلال افغانستان، مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات میزگردی تحلیلی پیرامون این موضوع برگزار کرد.

کارشناسان این میزگرد بر نقش موثر علما در مستقل شدن افغانستان تاکید و خداباوری را یکی از مهم‌ترین علل استقلال افغانستان عنوان کردند.

هنوز هیچ حاکمی مانند امام خمینی(ره) پیدا نشده که بگوید، نه شرقی، نه غربی

حجت‌الاسلام و المسلمین "نادر احسانی" مسئول نمایندگی حزب وحدت اسلامی افغانستان در هرات گفت مردم افغانستان به دلیل باور و ایمانی که به خدا و پیامبر(ص) دارند، طبیعی است که در برابر تهاجمات، افکار بیگانه و حرکت‌هایی که باعث شود عزت، آبرو، حیثیت، ناموس و اندیشه‌ آنها تهدید شود، عکس‌العمل نشان دهند.

وی افزود در سال‌های گذشته افغانستان بارها مورد تاخت‌و‌تاز بیگانگان قرار گرفته و انگلیس بر این کشور مسلط شده است، اما وقتی مردم دیدند که باورها و فرهنگ‌ آنها در معرض خطر است، با الهام‌گیری از مکتب قرآن، در برابر چنین حرکت‌های ایستادگی کردند.

این روحانی اهل افغانستان تاکید کرد روحیه استقلال طلبی مردم افغانستان، به باورشان به خدا و اسلام بر می‌گردد. این مردم هرگز زیر بار اسارت، ذلت و استعمار نرفته و نمی‌روند.

حجت الاسلام احسانی در ادامه به نقش علما در رسیدن افغانستان به استقلال اشاره کرد و افزود: بدون شک علمای کشور نقشی تعیین کننده و اساسی ایفا کردند و نقش آنها همچون موتور محرک دهنده مردم علیه انگلیس بود.

مسئول دفتر نمایندگی حزب وحدت اسلامی افغانستان در هرات در ادامه تاکید کرد افغانستان به دلیل نداشتن یک زمامدار و رهبر متدین و متفکر، نتوانست استقلال خود را حفظ کند و از این رو افغانستان آن گونه که انتظار می رفت به استقلال نرسید و هنوز هیچ حاکمی مانند امام خمینی(ره) پیدا نشده که بگوید، نه شرقی، نه غربی.

این عالم دینی در ادامه تاکید کرد که "ما دارای استقلال کامل در عرصه‌های مختلف نبوده و نیستیم" اما اگر ملت افغانستان بتواند "من" را بردارد و "ما" شود، می‌توانیم نسبت به آینده افغانستان خوشبین باشیم.

رهبری قیام‌های صورت گرفته در افغانستان بر عهده‌ علما بوده

در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین "سید محمد هاشمی راستی" رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات گفت: مهم‌ترین ریشه و منشا استقلال طلبی ملت و مردم افغانستان باورهای دینی و مبانی اعتقادی است.

وی افزود: براساس آموزه‌های دینی همواره می‌بینیم که در طول تاریخ ملت و مردم افغانستان در برابر هر سلطه‌گر و متجاوزی با تمام وجود و تا پای جان ایستادگی کرده‌اند و تا شکست و ذلیل نمودن دشمن دست از مبارزه بر نداشته و قیام را آنقدر ادامه داده اند تا متجاوزان را شکست دهند.

این روحانی افغانی با تاکید بر این موضوع که همواره رهبری قیام‌های صورت گرفته در افغانستان بر عهده‌ی علما بوده، گفت: تاریخ گواه بر این است که مردم افغانستان هرگز حضور نیروهای متجاوز خارجی را در کشور تحمل نکرده اند، اما برخی از جوانان در کشور همواره دچار تردید می‌شوند که اگر علما رهبری این قیام‌ها را برعهده داشتند و یکی از مهره‌های اصلی در گرفتن استقلال افغانستان بودند، پس چرا کشور با مشکلات زیادی روبرو شده‌ است؟

هاشمی در پاسخ به این پرسش گفت "پس از کسب استقلال، همواره روند استمرار پیروزی که مهم‌تر از بدست آوردنش است، در مسیر صحیحی پیش نرفته است".

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha