جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
طرح ملی گفتمانی نخبگان علوم انسانی

حوزه/ متاسفانه دانشگاه ها به دلیل هویتی که در سالهای اخیر یافته است بیشتر در بحث کمی نمود دارد و مدرک گرایی و نمره گرایی به خاصیت اصلی آن مبدل شده است.

خبرگزاری«حوزه»، سومین طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور نزدیک به 400 نفر از دانشجویان نخبه کشور در وسف برگزار شد. یکی از سوالاتی که ذهن فعالان علمی کشور را به خود معطوف کرده بود، نحوه اثرگذاری این دوره در بین این دانشجویان که بسیاری از آنها در آینده قطعا در سمتهای تاثیرگذاری در کشور حضور خواهند یافت بود.

سوالاتی نظیر اینکه چه فرایندی برای دعوت از این نخبگان طی شده است و اینکه چه میزانی از این دورس از حیث کیفی میتواند در آینده علمی کشور تاثیرگذار باشد و اینکه چه مباحث کاربردی در کنار این دورس برای تفهیم دقیق مطالب جانمایی شده است.

خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه این دوره با دو تن از دانشجویانی که در دوره طرح سوم نخبگان شرکت کرده اند گفتگویی انجام داده  تا از کم و کیف این مسابقات جویا شویم.

محمد غلامی گفت: دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی هستم و نحوه حضوم در این دوره نیز تماسی بود که به واسطه قبولی در دانشگاه از سوی دبیرخانه دوره با من انجام شد.

وی افزود: پس از دعوت تلفنی چند دوره دیگر برگزار شد و از بنده درخواست شد که برای مصاحبه علمی این طرح به محل آزمون و مصاحبه بروم که خوشبختانه پس از مصاحبه علمی در این طرح پذیرفته شدم.

دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: نفس برگزاری این دوره در افزایش قدرت علمی و تحلیلی دانشجویان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی افزود: با توجه به اینکه فضای علمی دروس دانشگاهی محدود است و دروس مبتنی بر همان رشته است و مکاتب و مسایلی که یاد می گیریم از پایه نیست در دوره طرح نخبگان به خوبی این مسایل از پایه آموزش داده می شود.

وی گفت: یکی از مهمترین انگیزه هایی که دانشجویان در این دوره دارند آن است که قرار است که پس از طی این فرایند در فرایند بومی سازی علوم انسانی مشارکت داشته باشند و این مساله در دروس اساتید نیز به خوبی متبلور بود.

غلامی بیان کرد: آنچه که در این دو هفته آموزش دیدیم به اندازه تمام طول تحصیل در دبیرستان و دانشگاه به علم ما اضافه کرد و قطعا با چنین فضا و اساتیدی این طرح آینده بسیار درخشانی دارد و نتایج اثر گذار آن نیز در آینده مشخص خواهد شد.

در ادامه به سراغ یکی دیگر از دانشجویان این طرح رفتیم که سال سوم دانشگاه را در دانشگاه شاهد در رشته حقوق طی کرده بود و سومین سالی نیز بود که در این دوره حاضر بود.

عاطفه رستگاری گفت: سومین طرح گفتمان را امسال گذراندم و خوشبختانه از دوره اول نیز با این طرح همراه بودم و مباحث ارزشمندی را نیز در این دوره فراگرفتم.

وی افزود: در سال اول این دوره بیشتر مباحث عمومی آموزش داده شد ولی در سال دوم هم مباحث عمومی و هم تخصصی آموزش داده شد و امسال نیز این رویکرد به خصوص در حیطه مباحث تخصصی ارایه شد.

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه شاهد اظهارکرد: اساتیدی که دراین دوره شرکت کردند یکی از دلایل و انگیزه های اصلی ما برای حضور در این دوره بود و مباحثی که مطرح کردند از عمق بسیار خوبی برخوردار بود و مباحث آنها نیز بسیار مفید و ارزشمند بود.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه ارتباط مسئولان این طرح با دانشجویان در طول سال تحصیلی چگونه است گفت: ارتباط در این سه سال همیشه وجود داشته است و در حقیقت این طرح یک فرایند متصل است که مباحثی را به شکل مجموعه ای مطرح می کند.

رستگاری اظهارکرد: این طرح به دنبال آن است که دانشجویان به یک سطح مطلوب از توان علمی و تخصصی در رشته های خود برسند تا بتوانند در آینده تاثیرگذاری داشته باشند.

وی گفت: متاسفانه دانشگاه ها به دلیل هویتی که در سالهای اخیر یافته است بیشتر در بحث کمی نمود دارد و مدرک گرایی و نمره گرایی به خاصیت اصلی آن مبدل شده است، ولی در این دوره متوجه شدیم که همه چیز را نباید در سطح کار جست، بلکه باید به عمقی مطلوب از دانش ها برسیم.

پس از گشتی در دوره و توجه به دروسی که ارایه می شود و اساتیدی که با نگاه های مختلف در این دوره داشتند به نظر می آید که این طرح در آینده به طرحی تاثیرگذار در کشور و در حوزه علوم انسانی مبدل شده و حیطه تاثیرگذاری آن حتی به مرزهای سرزمینی ایران نیز محدود نشود.

اینکه عده ای دانشجویان با سرمایه علمی دانشگاهی به عمق مفهومی از دروس خود برسند قطعا چالشی جدی را در سالهای پیش رو بین طرفداران نظریه های غربی رایج آکادمیک و دانشجویانی که به دنبال تغییر و نقد جدی این جریان و جایگزینی این مباحث با مباحث عمیق علمی هستند رخ خواهد داد که شاید بتوان آن را جرقه اولیه برای تغییری نهادین در این حوزه دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha