سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شهوت پرستی

حوزه/ در قضایای تاسف بار چند وقت اخیر و پرپر شدن آتناها ، آنچه متاسفانه در هیاهوی رسانه ای از آن تا حدی غافل شده ، جلوگیری همه جانبه از پمپاژ شهوت در سطح اجتماع است که خود بسترساز وقوع چنین جنایاتی می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همین چند ماه پیش بود که رسانه ها خبر از کشته شدن دختر بچه 6 ساله افغانی به نام "ستایش" را منتشر کردند . در هفته های گذشته نیز انتشار قتل فجیع "آتنا" در پارس آباد مغان ، بار دیگر قلوب همه ایرانیان و بلکه همه انسان های باوجدان را جریحه دار کرد و البته کیست که نداند مع الاسف این فجایع کماکان ادامه خواهد داشت ، چه آن که بی تردید بروز اتفاقاتی از این قبیل تازگی ندارد و به سال‌های اخیر هم محدود نمی گردد اما به جهت رشد و توسعه رسانه های نوین از جمله شبکه های اجتماعی، به سرعت اخباری از این دست در جامعه منتشر شده و در مدت زمان بسیار کوتاهی، بازتاب وسیعی پیدا می کند.

در این که باید افکار عمومی جامعه و به خصوص قوه قهریه و نظارتی حاکمیت در قبال این مسایل تحرک و حساسیت بیشتری نشان دهد، هیچ شک و شبهه ای نیست ، اما به نظر می رسد که در خلال این فجایع و اخبار اندوهناک ، مساله مهمی که گاه از دید مردم به ویژه رسانه های جمعی و نخبگان جامعه تا حدودی مغفول واقع می شود، این است که ما خواسته یا ناخواسته به پمپاژ شهوت در جامعه کمک کرده ایم و بعد انتظار داریم که جنایاتی از قبیل آن چه بر سر کودکان معصومی چون آتنا و ستایش آمده را دیگر نظاره گر نباشیم و صدالبته که این انتظاری بی معناست.

به دیگر سخن در جامعه ای که هم در عرصه فضای حقیقی آن به خصوص اماکن عمومی، مراکز و پاساژ های تجاری و حتی مراکز به اصطلاح فرهنگی و نیز عرصه فضای مجازی، رگه ها و نشانه هایی از بی عفتی و بی حیایی به چشم می خورد و همین مساله نیز در تحریک شهوات انسانی بسیار موثر است، نمی توان این انتظار را داشت که آتناها و ستایش ها در آن قربانی نشوند.

البته که عوامل دیگر دخیل در این قبیل معضلات را نیز باید دید و به سنجش میزان اثرگذاری آن ها پرداخت اما به هر حال غفلت از این بُعد مهم فرهنگی و اخلاقی، ما را به سرمنزل مقصود برای چاره جویی جدی در مقابله با این گونه مسایل نمی رساند.

وقتی در جامعه به دلایل مختلف، موانع متعددی فراروی ازدواج آسان و به موقع ایجاد شود، وقتی به جهت غفلت و کم کاری مسئولان و دستگاه های فرهنگی، گرایش مردم و نسل جوان به شبکه های مبتذل ماهواره ای ، سایت های مستهجن ضداخلاقی و نیز شبکه های اجتماعی فسادآور ، افزایش پیدا می کند و از آن سو راه های صحیح کنترل و پیشگیری از دچار شدن به آسیب ها و آفت های این وضعیت ارایه نمی شود، چندان هم نباید تعجب کرد که وضعیت این چنین ناگوار باشد که بعد از وقوع چنین حوادثی، آه و افسون همگان به آسمان بلند شود و در فضای مجازی ، هشتک های تاسف و سوگواری به راه اُفتد.

گشتی در خیابان ها و معابر بسیاری از شهرها از جمله کلان شهرها و تبرج بدحجاب ها خود گواه دیگری است از این که جامعه دچار یک مشکل جدی فرهنگی است که متاسفانه بیشتر در مواجهه با آن منفعلانه و گاه شعار زده عمل می کنیم و کرده ایم تا عالمانه و توام با راهکار عملی برای حل مشکل.

در این میان، هر از گاهی که از سوی معدود رسانه های دغدغه مند، نسبت به وضعیت عفاف و حجاب جامعه انتقادات و گلایه هایی صورت می گیرد، عده ای به سرعت موضع طلبکارانه و به زعم خود روشنفکرانه می گیرند که دلواپسان متحجر می خواهند آزادی های مردم را محدود کنند و حال آن که وضعیت فرهنگی و اخلاقی جامعه اگر دچار مشکل شود، آسیب و ضرر آن به همه جامعه باز می گردد و نه فقط یک قشر خاص و محدود.

مظاهر شهوت امروز نه فقط در فضای فیزیکی جامعه که به خصوص در فضای مجازی کاملاً مشهود است و این سال ها در شبکه های پیام رسان تلگرام و اینستاگرام جلوه ای دیگر یافته است.

همان طور که اشاره شد هم شبکه های ماهواره ای و هم سایت ها و شبکه های اجتماعی ، به پمپاژ کنندگان شهوت و تشدید غریزه جنسی تبدیل شده اند؛ شهوتی که به تعبیر رسای امیرالمومنین(ع) دام شیطانی و زهر کشنده ای است که شخصیت ، ایمان ، مروت و اعتبار آدمی را از میان می برد.

حرف و سخن در این باره بسیار است و مجال اندک، اما ای کاش با قربانی شدن ستایش ها و آتناها اندکی به خود آییم و نگاهی عمیق تر بیندازیم به آنچه که بر سر ما و جامعه ما آمده است!

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلام IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
    0 0
    ممنون