شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام فریدی فر

حوزه/ مسئول مدرسه زبان و ادبیات عرب با بیان این که استاد صرف باید بتواند همراه با طلبه جوش و خروش داشته باشد و کلاس را از یکنواختی نجات بدهد، گفت: اساتید می بایست زمینه مشارکت طلاب را در محتوای درسی ایجاد و نشاط علمی آنان را مضاعف کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام فریدی فر در کارگاه دانش افزایی اساتید ادبیات عرب ویژه اساتید صرف حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: شاید بتوان استاد علم صرف را مهمترین استاد یک طلبه دانست چرا که مهارت‌های کلاس داری، روانشناسی، آشنائی با روش‌های نوین تدریس و روش‌های تازه و بروز ارائه مطلب را به او می‌آموزند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که استاد صرف باید بتواند همراه با طلبه جوش و خروش داشته باشد و اجازه ندهد که کلاس به یکنواختی و جمود برسد، خاطر نشان کرد: استاد باید بتواند در فضای کلاس درس به کمک شیوه های نوین و استفاده از سبک و روش‌هایی همچون نمودار و یا رسم شکل، زمینه مشارکت طلبه در محتوای درسی را ایجاد و نشاط علمی او را مضاعف کند.

مسئول مدرسه زبان و ادبیات عرب با اشاره به اهمیت بها دادن اساتید به طلاب در راستای شکوفایی علمی آنان، بیان کرد: حتی اگر طلبه سؤالات ابتدایی و بدیهی از موضوع درس طرح کرد، اساتید باید او را تشویق کنند چراکه این رفتار برکات ارزشمندی به دنبال دارد و سبب می شود تا ممارست علمی طلبه در درک آن قضیه و مراجعه و استناد وی به منابع تقویت شود.

برپایه این گزارش، روش تدریس و تفهیم مطالب کلیدی، نموداری کردن مباحث متناسب با متن درس، مباحث اعلال و ساده سازی قواعد با نموداری کردن، بیان شیوه تفهیم و ساده سازی صرف فعل های معتل، بیان ویژگی های باب های ثلاثی مزید و نگاه لفظی و معنوی به مباحث مصدر از جمله عناوین و سرفصل هایی بود که در روز نخست کارگاه به بحث گذاشته شد.

همچنین در روز دوم این کارگاه به ضرورت شناخت معنای غالبی باب های ثلاثی مزید و اجتناب از تکثر معانی در یک باب، بحث حدوث و ثبوت در اسم فاعل و مفعول و کتاب شناسی و تحلیل برخی کتب صرفی پرداخته شد.

گفتنی است، کارگاه دانش افزایی اساتید ادبیات عرب ویژه اساتید صرف روز چهارشنبه و پنج شنبه 25 و 26 مردادماه در سالن آقا مصطفی خمینی(ره) مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha