جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله فاضلیان

حوزه/ استاد حوزه گفت: مومن واقعی نفس خود را کنترل می کند و نمی گذارد، نفس حاکم بر افعال او شود، بلکه او به واسطه نفس لوامه جلوی شیطان و گناهان می ایستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، آیت الله سید رضا فاضلیان، شب گذشته در جلسه درس اخلاق عمومی در مسجد باب الحوائج(ع) همدان، گفت: امام جواد(ع) می فرماید مومن دارای سه خصلت است "الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلی ثَلاثِ خِصال: تَوْفیق مِنَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ واعِظ مِنْ نَفْسِهِ، وَ قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ".

وی با اشاره به معنای استجابت دعا، تصریح کرد: توفیق من الله بدین معنا است که مومن دعایش مستجاب شود و زمانی که درخواست معقولی از خداوند متعال کرد خداوند به دعای او آری بگوید.

آیت الله فاضلیان ادامه داد: "واعِظ مِنْ نَفْسِهِ"به این معنا است که مومن واقعی نفس خود را کنترل می کند و نمی گذارد، نفس حاکم بر افعال او شود، بلکه او به واسطه نفس لوامه جلوی شیطان و گناهان می ایستند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پذیرش نصیحت خاطرنشان کرد:" قَبُول مِمَّنْ یَنْصَحُهُ" به این معنا است که  مومنان همیشه نصایح عقلا و علما را می پذیرند و زندگی خود را با پذیرش نصیحت های الهی به راه راست هدایت می کنند.

این استاد اخلاق با اشاره به مناسبت های ماه ذی الحجة اظهار داشت: ماه ذی الحجه دارای مناسبت های معنوی فراوانی است و مومنان نباید از روز عرفه و خواندن دعای عرفه در این روز غافل شوند.

وی با اشاره به محتویات دعای عرفه امام حسین(ع) ابراز داشت: شهادت امام حسین(ع) زنده کننده تمامی حدود الهی بود و دعای عرفه امام حسین(ع) به انسان ها در خدا شناسی کمک می کند.

آیت الله فاضلیان در پایان گفت: انسان مومن باید بداند که گردش های موجود در دنیا اعم از جوانی و پیری، قدرت و ضعف، فقر و بی نیازی همه و همه برای شناخت خداوند متعال است و ایمان به جهان آخرت است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha