جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد تاریخی فتحیه در آتن

حوزه/ به گفته وزارت فرهنگ آتن، مرمت و بازسازی مسجد فتحیه متعلق به قرن ۱۷ در یونان هم اکنون به پایان رسیده و قرار است نخستین نمایشگاه عکاسی در این مسجد برای بازدید عمومی برگزار شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از amna، مسجد فتحیه در شهر آتن، پایتخت کشور یونان، متعلق به قرن 17 میلادی که به دلیل مرمت و بازسازی تعطیل شده بود، به زودی بازگشایی می‌شود.

در پاییز 2010 وزارت فرهنگ آتن دستور تخلیه ساختمان مسجد را که بسیاری از آثار باستانی و عتیقه در آنجا انبار شده بودند، داده و عملیات بازسازی و مرمت مسجد فتحیه آغاز شد تا برای بازدید عموم مردم آماده شود.

رئیس مرکز آثار باستانی آتن به خبرنگاران گفت: این مسجد یکی از مهمترین ساختمان‌های تاریخی شهر آتن می‌باشد و قرار است به زودی به روی بازدید کنندگان گشوده شود و به عنوان نمایشگاهی از عکس‌ها و آثار باستانی دیگر در خدمت گردشگران باشد.

وی در ادامه گفت: در آغاز نمایشگاهی از عکس‌های آثار باستانی آتن که مصنوعاتی  از سال‌‌های 2015 تا 2017 را پوشش می‌دهد، برگزار کرده‌ایم و اساسا تمامی پروژه‌ها، فعالیت‌های جاری مانند انتشارات و پروژه‌های نوسازی و مرمت را در قالب عکس به نمایش گذاشته‌ایم.

این نمایشگاه نخستین رویداد فرهنگی در مسجد فتحیه خواهد بود.

مسجد باستانی فتحیه

این بنای تاریخی در سمت شمال آگورا در روم باستان در آتن و در نزدیکی برج بادها قرار گرفته است. این مسجد بر روی ویرانه‌های یک تشکل مسیحی متعلق به اواسط دوره بیزانس (قرن‌های هشتم و نهم میلادی) ساخته شده است. و به این ترتیب این مکان به مسجد تبدیل شده است. در ابتدا اعتقاد بر این بوده که ساخت و ساز این مسجد همزمان با سفر سلطان محمد فاتح در سال 1458 همزمان بوده است. با این حال مطالعات اخیر همراه با حفاری‌های جدید این نظریه را تغییر داده و ساخت این مسجد را مربوط به نیمه دوم قرن 17 احتمالا بین سال‌های 1668-1670 نشان داد.

این مسجد به سبک معماری «چهار گوشه» یا «برگ شبدر چهار برگ صلیبی شد» ساخته شده است و گنبد مرکزی آن نیز چهار گوش بوده و در یک آرایش صلیبی قرار گرفته است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha