جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسجد

حوزه/مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی گفت: بیش از یک هزار ۴۰۵ باب مسجد شیعه و سنی در شهرها و روستاهای این استان شناسنامه‌دار هستند.

حجت‌الاسلام سید محمد افشین فر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، اظهار داشت: در چند سال اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اقدام به برگزاری طرح بازدید از تمامی مساجد سطح استان به‌منظور شناسایی آسیب‌ها و مشکلات این مساجد کرده است.

وی با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن مساجد یکی از ارکان این طرح بود، افزود: در این راستا تاکنون درمجموع بیش از یک هزار و 405 باب مسجد شیعی و سنی در شهرها و روستاهای شهرستان‌های خراسان شمالی شناسنامه‌دار شده‌اند.

 حجت‌الاسلام افشین فر تصریح کرد: در طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد خراسان شمالی مواردی ازجمله زمان احداث مسجد، اصل مسجد بودن یا نبودن، تعیین عرصه و اعیان و امکانات مساجد ثبت شده است.

وی اظهار داشت: طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد خراسان شمالی به‌منظور شناسایی زمینه‌های موجود در مساجد برای انجام فعالیت‌های عبادی، فرهنگی و تربیتی مشخص شده و تقویت برنامه‌های اجرایی در این اماکن مقدس انجام شد.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی با اشاره به اینکه تاکنون تقریباً تمام مساجد استان شناسنامه‌دار شده‌اند، گفت: در طرح مزبور تنها مساجدی که دارای ساختمان باشند در سامانه ثبت شده و برای آن‌ها شناسنامه صادر می‌شود، بر همین اساس اراضی موقوفه که با نیت ساخت مسجد ثبت شده‌اند و یا مساجد تخریب‌شده که اکنون ساختمان ندارند در این لیست قرار نخواهند گرفت.

وی با بیان اینکه اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن مساجد در راستای اعمال مدیریت صحیح در این اماکن مذهبی است، اظهار داشت: در انجام طرح مزبور افزون بر شناخت امکانات، قابلیت‌ها و نقاط قوت و ضعف مساجد در پی افزایش مشارکت مردم در امور گوناگون مساجد نیز هستیم.

حجت‌الاسلام افشین فر تصریح کرد: تمام ادیان مکان‌هایی را برای آموزه‌های دینی خود داشته‌اند و در دین مبین اسلام مسجد به‌عنوان قرارگاه و محل نشر معارف اسلامی قرار گرفته است که در اسلام از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تأکید بر جایگاه ویژه مساجد در تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: مسجد علاوه بر آن که جایگاهی برای عبادت است، در جامعه اسلامی ما یک پایگاه سیاسی، مرکز تعلیم و تربیت و تکامل انسان نیز محسوب می‌شود.

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مردان و زنان مسلمان با حضور در فضای معنوی مساجد علاوه بر بهره‌گیری از برنامه‌های سازنده موجبات رشد و تکامل شخصیت خود را نیز فراهم می‌آورند و این امر موجب افزایش بصیرت و آگاهی آن‌ها نیز می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha