جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کمال تبریزی در مدرسه اسلامی هنر

حوزه/ این کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه مدرسه اسلامی هنر با چنین نگاهی باید از مدت ها قبل راه اندازی می شد و به موضوع هنر ورود می کرد، گفت: امیدوارم این مجموعه با انگیزه زیاد و نگاه متفاوتی که دارد به خوبی به راه خود ادامه دهد و شاهد نگارش و تولید فیلم های خوب و متفاوت باشیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» مراسم اکران و نشست نقد و بررسی فیلم «امکان مینا» شامگاه یکشنبه در سینما آیه مدرسه اسلامی هنر با حضور کمال تبریزی کارگردان این فیلم برگزار شد.

تبریزی که پیش از این برنامه در بیستمین نشست علمی دراماتولوژی قرآن کریم شرکت کرده بود، در نشست نقد و بررسی فیلم «امکان مینا» به نقدها و پرسش های جمعی از طلاب مدرسه اسلامی هنر و علاقه مندان به هنر هفتم پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه برای نخستین بار است که در برنامه های مدرسه اسلامی هنر شرکت می کند، گفت: این مجموعه با چنین نگاهی باید مدت ها قبل راه اندازی می شد و به موضوع هنر ورود می کرد؛ امیدوارم این مجموعه با انگیزه زیاد و نگاه متفاوتی که دارد به خوبی به راه خود ادامه دهد و شاهد نگارش و تولید فیلم های خوب و متفاوت باشیم.

این کارگردان برجسته سینما و تلویزیون همچینن با ابراز خرسندی از پرداختن مدرسه اسلامی هنر به موضوعات مهم هنری، اظهار داشت: این مجموعه می تواند زمینه ساز استقرار و همفکری جوانان علاقه مند به هنر باشد و موجب شکل گیری اتفاقات مثبت در این عرصه شود.

تبریزی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه سعی کردیم در فیلم امکان مینا فضای تاریک و روشن وجود داشته باشد، تصریح کرد: این فیلم از همان ابتدا با مخاطب قرارداد می کند که حرف های ناگفته و پنهان شده و گاهی آشکار شده دارد؛ وضعیت شروع فیلم و جشن سالگرد ازدواج فقط بهانه ای برای این است که به مخاطب بگوییم با کاراکترهایی مواجه می شوید که ظاهر و باطن متفاوتی دارند.

وی تصریح کرد: اگرچه ظاهر فیلم دارای اشارات و کنایه های سیاسی است اما داستان فیلم برای یک مقطع زمانی در تاریخ معاصر است که ما شاهد حضور و فعالیت گروه های مسلح و ترور و خانه های تیمی بودیم، آنها برای ابراز عقیده و مخالفت خود به ترور شخصیت ها و انسان های عادی دست می زدند تا جامعه را درگیر کنند.

کارگردان فیلم سینمایی امکان مینا افزود: یکی از مسائلی که برای من در هنگام طرح و ایده فیلمنامه مهم بود، درگیرشدن جهان امروز با جو و فضایی است که ما سال ها قبل در کشورمان با آن مواجه بودیم؛ افرادی که از طریق کشتار دیگران ابراز وجود می کنند و می خواهند مخالفت خود را نشان دهند؛ جریانی که امروز با عنوان داعش شکل گرفته و جوانان برخی از کشورها به آن گرایش پیدا کرده اند و برای ابراز وجود، دست به کشتار دیگران می زنند.

تبریزی تصریح کرد: فیلم امکان مینا می خواهد این پرسش را ایجاد کند که چطور می شود یک انسان به وضعیتی برسد که حتی در مقام همسر و مادر دست به کشتار می زند برای اینکه ابراز مخالفت کند؛ اینکه چقدر آدم ها می توانند به مرحله ای برسند که دست به کشتن هم نوع و حتی بچه خود بزنند و در موقعیتی قرار بگیرند که چنین کاری کنند.

وی افزود: امروز در دوره ای که همه به این نتیجه رسیدند باید مخالفت خود را در قالب ابراز نظر بیان کرده و یکدیگر را قانع کنند، چطور می شود چنین جریانی شکل بگیرد که جوانان را از نقاط مختلف دنیا جذب کند و بدون هیچ استدلالی و به صورت یک طرفه دست به کشتن دیگران بزند و حیات افراد را سلب کند به عنوان اینکه می خواهد ابراز وجود کند.

کارگردان فیلم سینمایی امکان مینا، تصریح کرد: اگرچه فیلم به گذشته اشاره می کند اما واقعیت این است امروز نیز جهان معاصر دچار چنین معضلی شده است.

تبریزی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تفاوت فیلم امکان مینا با فیلم های سیانور و ماجرای نیمروز، گفت: این فیلم پیش از "سینانور" و "ماجرای نیمروز" ساخته شد، این دو فیلم بیشتر به تشریح تاریخی تکیه داشتند در حالی که ما تلاش کردیم در فیلم "امکان مینا" به جای اینکه متوجه یک جریان سیاسی اجتماعی شویم، توجه خود را معطوف به یک موقعیت و بحث کلی نسبت به مقوله انسانی و نوع طرز تلقی، دیدگاه و جهان بینی کنیم که انسان ها می توانند داشته باشند؛ سعی کردیم مفاهیم را به سمت کلی بودن ببریم و وارد جزئیات نشویم تا بتوانیم در مقاطع مختلف از آن استفاده کنیم و کمتر تاریخ مصرف داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا فیلم امکان مینا فروش مناسبی نداشت و زیاد دیده نشد، گفت: فعالیت تهیه کننده و پخش کننده یک فیلم در سرنوشت فروش تاثیر بسیار زیادی دارد؛ پخش کننده فیلم امکان مینا خیلی ضعیف بود و تقریبا کارهای اول خود را می کرد و تجربه لازم را نداشت.

*تخصصی نشدن سیستم پخش، مشکل جدی سینمای ایران است

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه تخصصی نشدن سیستم پخش در ایران یک مشکل جدی برای سینمای ایران است، گفت: ما همه فیلم ها را مثل یکدیگر اکران می کنیم؛ در ایران مدل پخش، تیزر، توزیع و تبلیغ فیلم جنگی، سیاسی، خانوادگی ،کودک و نوجوان و انیمیشن مشابه است در حالی که در همه جای دنیا متفاوت است؛ وقتی فیلمی برای کودکان ساخته می شود نحوه تبلیغ، اکران، زمان، پوستر و توزیع متفاوتی دارد؛ ضعف زیاد سینمای ایران در پخش فیلم این است که فقط به یک مدل نگاه می کند.

*بهترین راه برای ورود به فیلمسازی، ساخت فیلم کوتاه است

تبریزی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی ورود به عرصه فیلمسازی، اظهار داشت: علاقه مندان برای ورود به عرصه فیلمسازی از ساخت فیلم کوتاه شروع کنند؛ تمام کارگردانانی که امروز توانستند توانایی خود را در ساخت فیلم بلند به اثبات برسانند با کارهای کوتاه شروع کردند، من و همکارانم با کار کوتاه شروع کردیم؛ افراد اگر فیلم کوتاه تاثیرگذار و دارای ایده مشخص بسازند، حتما برای فیلم بلند هم سراغ آنها می روند؛ فیلمسازان مطرح از سینمای کوتاه شروع کردند و کارهای درخشان باعث شده به تدریج کشف شوند.

وی در خصوص کشف استعداد فیلمسازی هم گفت: در مورد استعداد فیلمسازی، بهترین کسی که می تواند استعداد را تشخیص دهد، خود افراد هستند چراکه خود انسان به خوبی متوجه می شود آیا توانایی و استعداد فیلمسازی را دارد یا خیر؛ اگر کسی این مسئله را نمی داند یا در تردید است، موفق نمی شود؛ کسی موفق می شود که به خودش ایمان داشته باشد و بداند قطعا استعداد چنین کاری را دارد.

این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان خاطرنشان کرد: افراد ابتدا ارزیابی کنند آیا استعداد فیلمسازی را در درون خود دارند یا خیر و در گام بعدی در دوره های آموزشی فیلمسازی شرکت کنند.

انتهای پیام/313/33  

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha