جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ولایتی

حوزه/ مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل، در همایش سفیر رضوان، اعزام محدثین و مفسرین به اقصی نقاط جهان اسلام برای تبیین معارف اهل بیت(ع) و ایجاد تشکیلات وسیع جهانی در راستای پیشبرد اهداف دینی را از مهمترین اقدامات جواد الائمه(ع) عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوشنبه شب در همایش سفیر رضوان، در تالار قدس حرم مطهر رضوی گفت: امام جواد(ع) در سنین ابتدایی از سوی خداوند متعال به امامت رسیدند و به واقع این نشان می دهد که امامت در پی مکتب و مدرسه نیست.

وی با بیان این که خلفای جور زمان همواره با امامان معصوم سر ستیز داشتند و پیوسته آنان و شیعیانشان را به شهادت می رساندند، تصریح کرد: با این حال ائمه اطهار با انواع روش های عقلایی و تدابیر پیچیده کار خود را دنبال می کردند و شیعیان نیز به تبع آن رسالت این را بر عهده داشتند تا به شیوه های گوناگونی معارف ائمه را منتقل کنند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل به تقابل جواد الائمه(ع) با خلفای جور در قالب مناظره های علمی اشاره کرد و با بیان این که ایشان در بستر این مناظرات پیوسته امامت خود را به اثبات می رساندند، ابراز کرد: البته پس از امام رضا(ع) راه تقابل با بنی عباس تقیه بود چراکه اگر از راه آشکار استفاده می کردند خلفای عباسی ائمه و شیعیان آنان را نابود می کردند که امکان انتقال معارف ناب اهل البیت(ع) به جوامع و نسل های آینده فراهم نمی شد.

ولایتی با بیان این که امام جواد(ع) به برخی از شیعیان نزدیک به خود اجازه داده بودند تا در دستگاه حاکمیت بنی عباس وارد شده و بدین ترتیب سایر شیعیان را از وضعیت فضای حکومت مطلع کنند، خاطر نشان کرد: این یکی از مهمترین سیاست های حضرت جواد الائمه در دوران حیات برای تقابل با خلفای زمان بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به یکی از مهمترین اقدامات جواد الائمه(ع) یعنی اعزام محدثین و مفسرین به اقصی نقاط جهان اسلام برای تبیین معارف اهل البیت(ع) اشاره کرد و با بیان این که این امام همام برای پیشبرد اهداف دینی تشکیلات وسیع جهانی ایجاد کرده بودند، گفت: این اقدام بیانگر درایت برجسته جواد الائمه(ع) بود.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل ادامه داد: امام جواد(ع) با استفاده از این تشکیلات وسیع جهانی، با شیعیان اقصی نقاط جهان ارتباط برقرار می کردند. این اقدام برای جامعه آن روز نیاز بود.و از دیگر سو تعداد زیادی از شیعیان به وکلای ائمه که از سوی آنان برگزیده شده بود رجوع می کردند.

وی، تاسیس سیستم وکالت را از زمان امام صادق(ع) دانست و دلیل تاسیس را نیز به سبب شرایط سخت و مستبدانه زمان بنی عباس عنوان و اظهار کرد: این شبکه وسیع وکلا از سوی ائمه اطهار نمایندگی تام داشت و جز از راه تشکیل این شبکه وسیع وکلا برای ارتباط گیری شیعیان و آن تشکیلات گسترده وسیع جهانی حیات تشیع ممکن نبود.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با اشاره به رسالت رهبری مخفیانه قیام های مردمی از سوی جواد الائمه(ع) خاطر نشان کرد: در آن زمان امامان برای بیان معارف دینی از بیان احادیث اقدام می کردند که این احادیث یا همچون کتب صحیفه سجادیه و نهج البلاغه مکتوب می شد و یا سینه به سینه  در بین شیعیان انتقال پیدا می کرد.

ولایتی، تنها راه نجات از ذلت را پیروی از اهل بیت(ع) عنوان کرد و با بیان این که آنانی که از دین جلو بروند یا عقب بیافتند ضربه خورده و راه ذلت را طی می کنند، گفت: حرکت در راه راست الهی همین حرکت در مسیر دین خداست و کسانی که جلوتر رفتند از طریق سعادت خداوند متعال عقب افتاده و فاصله گرفتند.

انتهای پیام 313/48

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha