سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه کشور از تسهیل راه اندازی رشته های تخصصی در کلیه مدارس علمیه متقاضی و دارای شرایط، از سوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه فراهم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: با توجه  به روزهای پایانی تابستان و جنب و جوش مدارس علمیه و طلاب برای آغاز سال تحصیلی جدید، درصدد هستیم هشتم شهریورماه با حضور و سخنرانی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مراسمی را برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه آغاز سال تحصیلی در سراسرکشور به مدیریت های استانی سپرده شده است، افزود: مراسم آغاز سال تحصیلی در سراسر کشور همزمان به قم نیست ولی نکته ای که هست در برخی از شهرها دروس حوزه آغاز شده و سایر شهرها نیز می بایست تا هشتم شهریور فعالیت های آموزشی خود را آغاز کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه طرح توسعه و راه اندازی رشته های جدید در سال جدید تحصیلی در دستور کار گروههای مختلف علمی قرارداشته و به نتایج ارزشمندی رسیده ایم، بیان داشت: تغییرات آموزشی در سال جدید یا راه اندازی رشته جدیدالتاسیس بوده یا ارتقا و توسعه رشته های موجود می باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد ادامه داد: تا پایان دوره تحصیلی سال گذشته قریب به ۱۳۰ مدرسه این نظام آموزشی را اجرا کردند و امسال پیش بینی می کنیم با استقبالی که مدیران مدارس از این طرح جدید درختواره دانش حوزه که دارای 12 شاخه رشته ای کرده اند، حدود ۱۶۰ مدرسه این نظام را به اجرا درآورند.

استاد حوزه علمیه اظهارداشت: برخی از حوزه های استانها، نظام جدید آموزشی حوزه را به طور کامل در همه مدارس خود اجرا کرده اند مانند استان تهران که این نظام در همه مدارس این شهر به اجرا درآمده است و امید داریم با توجه به تنوع و تسهیل در روندهای آموزشی که ایجاد شده است سایر استان ها نیز به خوبی از آن استقبال کنند.

معاون آموزش حوزه های علمیه درخصوص تغییر یا اصلاح متون درسی گفت: در این نظام جدید آموزشی، ۴۳ متن توسط گروههای علمیه و لجنه های پژوهشی و تحقیقاتی تولید یا اصلاح شده به گونه ای که حتی کسانی که این نظام را به طور کامل اجرا نمی کنند می توانند از کتابهای این نظام استفاده کنند.

وی به عناوین درسی جدید نظام آموزشی حوزه اشاره کرد و افزود: نهج البلاغه، دانش اصول کافی و ادعیه و زیارات از جمله عناوین درسی  در نظام آموزش جدید حوزه می باشد که حدود پنج مطلب حدیثی در نظام جدید در سطح یک در نظر گرفته شده است، ضمن آنکه در دروس عالی هم رشته تخصصی نهج البلاغه را داریم در حالیکه در سطح یک نظام جدید حوزه عنوان درس نهج البلاغه را گذاشتیم.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد با ذکر این نکته که در متون درسی به ویژه در نحو و امثال آن از نهج البلاغه فراوان استفاده کردیم، اظهارداشت: در بحث متون جدید حوزه، کتابها تبدیل شده، مثلا نحو کاربردی، صرف کاربردی، منطق کاربردی؛ به عبارت دیگر کتابها با نگاه کاربردی نوشته شده که طلبه خود به پژوهش دست بزند و دنبال علم برود و در حقیقت تلفیقی از آموزش و پژوهش در دروس حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

وی به دیگر مزایای نظام جدید آموزشی حوزه اشاره کرد و افزود: در متون درسی جدید به این مساله توجه شده که احادیث اخلاقی در ضمن هر درس بیان شود و یا ساعاتی که برای طلبه مقطع لیسانس در نظر گرفته شده با طلبه دیپلم و لیسانس متفاوت است درحالیکه سابقا اینگونه نبوده و لذا اصلاحات خوبی صورت گرفته است.

معاون آموزش حوزه های علمیه کشور همچنین به فعالیت مدارس علمیه در ایام تابستان اشاره کرد و گفت: اینگونه نیست که درسها در تابستان تعطیل شود، الان درسهای تابستانی ما هست و برخی طلاب هجرتهای تبلیغی در ایام تابستان دارند، همچنین برخی هم مشغول کارهای دیگری هستند که با احتساب این موارد، بهترین زمان را بر سال تحصیلی جدید هشتم شهریورماه در نظر گرفتیم.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha